Koira ihmiset,vinkkejä, mitä tehdä koirankanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxx

Vieras
Lyhyesti, repi viimetalvena tassustaan varpaiden välit jäihin. Eli olivat haavoilla. Parani huonosti ja aukesi herkäsi uudestaan.

Kesällä oli vähän parempana. Tänä talvena vaiva uusi pahempana ja tulehtui. Eläinlääkäriltä saatiin ab kuuri ja kauluria piti käyttää 2vko.

Tassu parani hyvin. Mutta parinviikon päästä oli taas auki. Nyt koira siis taas kaulurin kanssa.

EL sanoi että nuo anturat ovat huonoja paranemaan. Eli siihen muodostuu arpikudos joka sitten repiää herkäsi uudestaan auki.
Varoitteli että tuo voi olla loppuiän vaiva.

Ja siltä se nyt vähän vaikuttaa. Ulkona käytetään siinä tassussa tossua mutta silti uusi vaiva.

Eihän tästä mitään tule jos koira joutuu lopunikänsä käyttämään kauluria ja tassu on haavoilla parinviikon välein.

Vinkkejä, onko muillla ollut samanlaista ongelmaa. Miten sen ratkaisitte?

Ja koiruus on siis pian 9v täyttävä sakemannisekoitus.

Ei oo ollu samanlaista vaivaa, mutta sen päätöksen mä oon tehnyt omieni kanssa että jos koira kärsii niin on aika luovuttaa, niin pahalta kuin se tuntuukin. Ihmisen on se päätös kuitenkin tehtävä.

Johtusko tuo ihan siitä että anturat kuivuu ja pakkanen pahentaa sitä, halkeilee sitten herkästi ja heljetessaan tulehtuu?

Jos näin on niin semmonen öljy kun nutrolin on vastaus! Mun koiralla oli anturoiden halkeilua ja talvisin paheni, nutrolinia olen nyt antanut syksystä asti ja tassut on kunnossa.

Eivät halkeile. Vaan tavallaan anturasta siitä varpaan välistä on yksikerros pois. Tosi hankala selittää kun en oikeita termejä tiedä.

Mutta ei siis ole selkeä haava. Vaan se koko anturan pinta on auki, punainen ja kostea. Kun alkaa parantua niin ensin kuivaa ja sitten muuttuu valkoiseksi anturaksi. Vaikka muuten siis koiralla mustat anturat. En tiedä mustuisiko joskus taas kun aina uudestaan aukeavat....

Ja tuo lopetus, pakkohan sekin vaihtoehto jossainvaiheessa pitää meilessä. Mutta koira muuten täysin kunnossa. Tuota yhtä tassua lukuunottamatta. Eikä se itse koiraa niin paljoa häiritse. Silloin kun oli tulehtunut ontui vähän mutta nyt vaikka on auki niin ei onnukkaan.

Muuten en osaa auttaa, mutta kannattaa varmaan käyttää vielä toisella eläinlääkärillä ja kysellä alanihmisiltä (esim. valjakkoyrittäjät) mitä ovat tehneet. Jos kyse on vaan yhdestä tassusta niin kurjahan se on koirasta sen takia luopua.. Vaikea uskoa, että olisi kauhean harvinainen tommonen tapaus, anturat tosiaan on niin herkkiä.

En mie vielä sitä lopetusta edes harkitse. Kyllä se on viimeinen vaihtoehto.

Pitää tuota haavanpuhdistusainetta käydä katsomassa. Jospa se nopeuttaisi paranemista. Mutta on se silti kurja jos vaiva uusii jatkuvaan. Pariviikkoa terve ja sitten kestää taas pariviikkoa parantua..

Meijän koira parka. Jotain sitä olisi keksittävä että tassu pysyisi kunnossa eikä tarvitsisi elää kaulurin kanssa.

hei,meillä on semmoista kun koiratar haava spray semmosta olen mun sakun käpäliin laittanut kun tuntuvat talvella kärsivän ja sitten ihan vaseliinia(anturoihin) ja joka lenkin jälkeen pessyt ja kuivannut tassun pohjat huolella jos kovin karvaiset tassun välit teijän koissulla niin kannattaa ne karvat leikata kokonaan pois niin ei ainakaan pääse hautumaan.

Kiitos ekavekara3 pitää noitavinkkejä ottaa kokeiluun kunhan tassun saisi nyt ensin kuntoon. Ja samoin toi karvojen ajele.

Nyt sille ei oikein mitään voi tehdä, ajaa karvoja tai vaseliinia laittaa kun on auki taas.

Maanantaina pitää soitella taas tohtorille että mitähän siihen keksittäis. Kauluria käyttänyt ja ulkona tossua ja silti menee pahemmaksi tassu.

Huoh, kiitos vinkeistä ja lisääkin saa antaa. Pitäisi nyt vaan keksiä se keino millä tassu pysyisisikin kunnossa eikä viikon päästä olisi taas auki.

Hiivan? En usko, eläinlääkärillä käytiin ja antibioottikuurin + rasvaa sai. Sillä parantui mutta uusi taas. Ja vaiva alkoi siis jo viimetalvena, parantui aina mutta uusi pian. Kesällä oli jo parempi mutta tämä talvi ollut taas huonona.

El sanoi että on tulehtunut. Luulisi hänen asiansa osaavan. Ihan tarkkaan en tiedä mitä tuolla eläinlääkärissä tapahtui kun isäntä koiruuden siellä käytti.

Niin, hiivatulehdus tekee koirilla huonosti parantuvia haavoja tassuihin ja anturoiden väliin. Suosittelen tutustumaan aiheeseen.

Nuoleeko koira tassuja? Ensiavuksi ruoanvaihto, silläkin voidaan saada jo apua tilanteeseen. Siis jos kyseessä on hiiva.

Alkuperäinen kirjoittaja Solina83:
Nostan, jos koiraihmisiä olisi vielä paikalla. Vai onko kaikki jo lauantai illan fiiliksissä

Kohta lähdemme konserttiin mutta senverran että onko koirien päälle enemmänkin ymmärtävä se teidän hoitava eläinlääkäri?

Minäkin kysyisin mielipidettä vielä toiselta ja varmaankin kolmannelta eläinlääkäriltä ja itse olen koirieni kanssa käynyt myös Helsingin yliopiston pieneläinklinikalla. Oma eläinlääkäri laittanut sinne lähetteen, Helsinkiläiset vissiin saa mennä ilman lähetettäkin?

No jokatapauksessa, ihmiselläkin kroonisen ihohaavan TÄYDELLINEN parantuminen kestää puolisen vuotta (eli että iho on täydellisen vahva ja kulutuskestävä vaikka olisikin silmämääräisesti parantunut jo aikoja sitten). Eli tarkoitan, että kun koirasi tassu seuraavan kerran paranee, niin se ei kestä siltikään vielä normaalia käyttöä ja kulutusta noin puoleen vuoteen.

Eli pitää malttaa liikkua ja toimia sen koiran kanssa usean kuukauden ajan siten että tassua säästetään. Jos se tassu ei kestä lenkkeilyä edes tossu jalassa, niin silloin ei puoleen vuoteen lenkkeillä edes tossu jalassa. Liikutaan se mikä on pakko ja minkä kestää. Ja pidetään ruokavaliolla (pienemmät annokset) huoli siitä ettei liikunnan vähetessä pääse lihomaan. Vanhakin kun jo alkaa olemaan.

Sanomattakin on selvä että tuon vuoksi en koiraani lopettaisi, sanoithan itsekin ettei koira vaivasta kärsi.

Paikkakunnalla ainakin todella suosittu eläinlääkäri että tietää kyllä koirista.

Ja ei lenkkeilytettykään koiraa. Tossujalassa pieniä tarpeenteko lenkkejä, myös parantumisen jälkeen. Siitä huolimatta aukesi uudestaan ja pahentuu kokoajan. Nuolee tassuaan ilman kauluria, siksi sitä pakko käyttääkkin.

Pitää tuohon hiivaann tutustua. Ruokaa ollaan vaihdettukin. Allergiaan en usko kun koiruus on kuitenkin jo vähän vanhempi eikä ikänä ole mitään ollut. Vaikka voi ne vissiin puhjeta myöhemminkin...

Mitä googlella löysin tuon hiivan yhteydestä kuvia niin ei ole kyllä yhtään samannäköistä.

Se vielä että millainen on se suojatossu? onko kangasta vai hautovaa kumia? Kumiallergiakin tuli mieleen jos on kumia, vaikka alunpitäen ei tietenkään mitään kumiallergiaa olisikaan ollut.

Ja koiraharrastajilta/ vetokoiraihmisiltä minäkin tassuongelmista varmasti kysyisin. Ehkä kennelliiton kautta löydät oikeat linkit.

http://www.alaskanmalamuutti.net/

En tähän hätään muuta löytänyt mutta kun malamuuttiporukoille vaikka soitat niin varmaan saat ohjeita minne muualle voi soittaa. Siis jos eivät itse osaa neuvoa.

Kiitos terrierinainen.

Tämä nyt ei ole meidän koira. Mutta samantyyppinen on tassuvaiva kuin tässäkuvassa minkä netistä löysin

http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/1/15936/1253689780_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Voiskohan sitten olla sellainen "nuolemahaava" tai "nuolemaekseena". Omalla koirallani oli sellainen vuosia sitten kiveksessä, rikkoutui ja mäti. Eläinlääkäri käski hoitaa desinfiointiaineella ja tarjosi pallinpoistoa hoidoksi. Itse kun lääketieteestä tiedän niin hoidin kuten ihmistä olisin hoitanut ja ensin bakteeritulehduksen veke antibioottivoiteela ja sitten jatkoin bakteeritulehduksen hellitettyä keskivahvalla kortisonivoiteelaa varoen ihon liiallista ohenemista useamman viikon. Ja lopuksi miedonsin kortisonia ihan hydrokortisoniksi. siten parani vaan aikaa vei ja kauluria oli pakko käyttää.

kortisonivoidehan ottaa pois kutinan mutta kortisonia saa käyttää yksinään VASTA kun bakteeri-infektio on pois hoidettu. Muutoin kortisoni vain pahentaa bakteeritulehdusta.

siskoni koiralla oli myös säären ihossa krooninen mystinen haavauma useita vuosia, sitä ei saatu paranemaan. Välillä oli ihan OK ja sitten ykskaks koira puri taas jalkansa auki.

Sori, nyt pitää mennä mutta jos täällä vielä nostat tätä huomenna niin voidaan palata.

sen sanon että nämä krooniset ihojutut OVAT usein ihan mystisiä, ei tiedä mistä tulevat eikä miten paranevat. jotain ihmisen neurodermatiittiin verrattavaa ehkä. Ja tuon nuolemajutun tietää kyllä kaikki eläinlääkärit. Voisiko koirallasi olla sellainen että lopultakin itse nuolee sen tassun aina rikki?

Alkuperäinen kirjoittaja Solina83:
Kiitos terrierinainen.

Tämä nyt ei ole meidän koira. Mutta samantyyppinen on tassuvaiva kuin tässäkuvassa minkä netistä löysin

http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/1/15936/1253689780_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Siis oliko koirallasi siinä mustassa anturassa se vaiva vai siinä anturoiden välisessä ohuessa ihossa?

Jos on ihossa niin onko furunkuloosi poissuljettu?

Palataan asiaan, minun pitää nyt hetkellisesti poistua kulttuuririentoihin mutta tarvittaessa palataan joskin en minä ehkä auttaa osaa kun en ole eläinlääkäri enkä koiraasi näe mutta eihän pohtiminen toki haittaakaan. :)

Molemmissa, sekä anturoissa että varpaiden väleissä.

tosta furunkuloosista just luettiin ja osittain täsmäisi mutta ei täysin.

Pitkäaikainen vaiva tästä selkeesi tulee.

Alunperin meni siis rikki kun koiruus oli viimetalvena vapaana ja lumenpinnalla oli jäätä niin niihin sen juostessaan repi. Mutta tottakai koira sitä nuolee mikä ei todellakaan auta paranemiseen.

antibiootilla kertaaleen tulehdus hoidettu ja tassu parani mutta uusi pian. Maanantaina soitellaan tohtorille.

Kiitos terrierinainen ja muutkin vinkeistä. Jospa me se tassu kuntoon saataisiin ja pysymään parempana.

Juups, pitää itsekkin ipanuutta lähteä nukuttamaan joten koetetaan palailla huomenna asiaan.

Yhteistyössä