Koira-allergia (hengenahdistus, silmien kutina) ja "siedättyminen"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kriketti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kriketti

Vieras
Kertokaa rakkaat kanssapalstailijat kokemuksianne ja jakakaa viisauttanne tässä asiassa! Olen jo kerran aiemmin tästä kirjoittanut...

Otimme koiranpennun. Testasimme perheemme edeltävästi saman rodun koiralla yön yli, eikä kenellekään tullut oireita. Nyt pentu on ollut meillä reilun 2 viikkoa (on nyt 10-viikkoinen) ja mies saa pennusta hengenahdistusta sen kanssa leikkiessään ja silmien kutinaa. Hän syö nyt antihistamiinia. Välillä oireet tuntuvat olevan hankalampia, välillä taas vähäisempiä. Olemme miettineet pennun myymistä ja meillä olisi yksi ostajakin tiedossa.

MUTTA...

Mies on allerginen myös koivulle. Tosin koskaan hän ei ole siitä saanut kovin suuria oireita. Koska olemme jo kiintyneitä pentuun ja se meihin mietimme seuraavia vaihtoehtoja...mikä olisi viisautta???

A. Pidämme vielä pennun silläkin riskillä, että parin viikon kuluttua eli n 13-viikkoisena miehen jäädessä kesälomalle hänen oireilunsa jatkuu niin että joudumme luopumaan pennusta. Mikä pennun kiintymyskausi olikaan ja miten se sitten 13-14-viikkoisena kiintyy uuteen perheeseen?

B. Myymme pennun huomenna ostajalle, joka sen haluaisi. Tämä on meille vaikeaa, koska rakki on jo tosi rakas ja olisi ihanaa jos se voisi sittenkin jäädä.

Minä olin ennen tosi allerginen kissoille, silmän valkuaiset turposivat ja leukaa kutitti todella paljon ja nenä vuoti, mutta meillä on nyt kissa:) Eli pikkuhiljaa oireet heikkenivät, tosin tuo siitepöly voi nyt kasvattaa oireita, kuten minulla heinäaikana. Meillä on tosin nyt jo koirakin ja hienosti minulla oireet ovat vähentyneet. Allergialääkettä syön vain kesällä heinäaikaan... Eli en ihan vielä luopuisi koirasta, sillä nykyohjeena lääkäritkin käskevät siedättämään... Jos johtuu koivusta...

Odottaisin vielä jonkun viikon, siedättymiseen menee aikaa, jos edes tapahtuu. Pahenevatko oireet kun on koiran lähellä? Loppuvatko ulkona? Otitteko jonkin ns "allergiavapaan" rodun?

Koivuasiaan osaan sanoa sen verran että luin eilen artikkelin jossa mainittiin että tänä vuonna koivu kukkii todella vahvasti,viimeksi on ollut näin vahva kukinta vuonna 1993. Siinä mainittiin myös että nekin ihmiset voivat tällaisina vuosina saada oireita veikkei allergiaa olisikaan todettu.

Voisiko olla että miehesi on vähän koiralle allerginen,niin ettei normaalisti oireita juuri tulisi,mutta nyt koira yhdistettynä vahvaan koivun kukinta-aikaan aiheuttaa näinkin rajut oireet..?

Päätökseenne en osaa sanoa mitään,ikävä juttu :(

Alkuperäinen kirjoittaja myös allergikko;26259786:
Odottaisin vielä jonkun viikon, siedättymiseen menee aikaa, jos edes tapahtuu. Pahenevatko oireet kun on koiran lähellä? Loppuvatko ulkona? Otitteko jonkin ns "allergiavapaan" rodun?

Ei ole "allergiavapaa rotu". Oireet pahenevat joskus kun peuhaa koiran kanssa. Mutta ei kuitenkaan aina... Joskus tuntuu kuulemma ulkonakin ilman rekkua vähän ahdistusta hengityksessä. Olemme ajatelleet, että mies on koiralle allerginen, mutta nyt koivukin sekoittaa pakkaa kovasti. Ja siis altistavat toinen toistaan voimakkaampiin reaktioihin.

Meille tuli vuosi sitten näihin aikoihin koira ja sen myötä mulle ihan hirvittävät siitepölyallergiaoireet, vaikka en ollut kärsinyt niistä moneen vuoteen. Pennun lähellä tuli myös silmien punoitusta ja lievää hengenahdistusta. Nykyään ei tule mitään oireita, vaikka koira nuolisi naamaa. Koira-allergiaoireet katos n. kuukauden sisällä, mutta korostan, että ne olivat alussakin melko lieviä, ja meillä on tuollainen terrierimalli, josta ei lähde lainkaan karvaa muuten kuin harjatessa.
En pysty sanomaan, mitä teidän kannattaisi tehdä, mutta tuli mieleen, että onhan miehelläsi astmapiippu? Hengenahdistus voi yltyä tosi nopeasti astmakohtaukseksi, eikä sen kanssa kannata leikkiä.
Monet koiranomistajat syövät koko ajan allergialääkkeitä, koska eivät halua luopua koirasta. Sekin mahdollisuus teillä on, mutta se vaatii sitten todella tiuhaa siivousta. :)

Tällaisena siitepölyaikana ei varmaan kannata tehdä mitään päätöstä suuntaan tai toiseen. Koiralle voi siedättyä, mutta se voi vaatia aikaa. Lääkkeitä vaan kehiin- onko olo niiden kanssa siedettävä?
Oletteko eristäneet makuuhuoneet koiralta?
Pentuajasta olen kuullut ennenkin tuon että oireet ovat menneet pahaksi ja sitten kun koira vähän aksvaa oireet helpottuvat. Parin viikon koiran kanssa oleminen ei vielä kerro mitään siitä siedättyykö omalle lemmikille vai ei.

Niin ja se jäi sanomatta, että koskaan kukaan minun allergiaani hoitanut lääkäri ei ole ehdottanut lemmikeistä luopumista...

Lääkäreissä on todella paljon eroja...Toinen sanoo että automaattisesti kaikki pois ja kodista supersiisti ja toinen kannattaa kokeilemaan koiran kanssa olemista. Tutulle lääkäri sanoi etteivät saa pitää edes ulkokoiraa ( rekikoira joka asusti ympärivuoden ulkona ) :snotty:

En ole koiraihminen, joten pennun kiintymyskausista en osaa sanoa. Koivun siitepölyä on nyt tosi paljon ilmassa, voi hyvin olla että oireet tulee siitä. Ja jos mies on selvästi koivuallergikko, varmasti oireilee pahana tällä hetkellä. Ellei todellakaan ole saanut oireita koirista, päätyisin varmaan itse siihen ratkaisuun että katsottaisiin vielä eteenpäin. Mutta jos hengenahdistus jatkuu niin se on huono. Siinä voi pahimmassa tapauksessa päätyä sairaalahoitoon.

Pennun pissan haihtuminen ilmaan on monille se pahin. Pissaako pentu sisälle vielä? Jouduin käyttämään astmalääkitystä ja voimakasta antihistamiinia niin kauan, kunnes koirani (allergiarotu) oli sisäsiisti. Tavallisia koiria en kestä. Luultavasti miehesikin olisi kestänyt ns. allergiarotua. Muille on hankalempi siedättyä. Itse en siihen usko, koska on niin monta kertaa kokeiltu :( veljeni luonakaan en voi vierailla, koska hänellä spanieli joka aiheuttaa pahimmat oireet.

Unohtui sanoa, että oireet voivat hyvinkin helpottua, kun pentu kasvaa isoksi ja näykkiminen yms. kontakti loppuu. Siitäkin voi olla apua, että pitää pennun hyvin puhtaana. Mä pesen koiran tassut ja mahanalusen jokaisen ulkonakäynnin jälkeen. Joskus kun koiraa ei ole pesty, olen huomannut, että mulla rupeaa nenä vuotamaan.
Kuvittelisin, että jos teillä meni se "koeajo" toisen koiran kanssa niin hyvin, niin ehkä siedättyminenkin vielä onnistuu.

Yhteistyössä