kummastuttaa
Minä ymmärsin, että tuo on se summa mikä jää käteen.Olen yksinäinen ja tienaan suunnilleen tuon verran ja todella vaikea tulla toimeen, aina ennen tilipäivää rahat lopussa. Säästössäkin vain 400. Velkojen maksuun jo menee satasia. Kahdestaan on aina helpompi koska voi puolittaa kulut! Vakuutukset ja verotkin vievät osansa.
Yksin elävä ihminen voi tuolla summalla hyvin rahoittaa kohtuulliset elinkustannukset. Tuossa sanotaan, että se riittää "ruokaan, asumiseen, vaatteisiin, kodin tavaroihin ja laitteisiin, terveydenhuoltoon ja hygieniaan, vapaa-aikaan, sähköön ja vakuutuksiin sekä liikkumiseen. Laskelma pätee 60 000 100 000 asukkaan kaupungissa. "
Periaatteessa, mutta käytännössä se on kitkuttamista, jos asuntolainan vuoksi ei jää riittävästi rahaa käteen. Asuntolainan maksuaika on sen verran pitkä, ettei kannata vain sen takia elää jopa 20 vuotta liian vähällä ja jopa kärsiä nälkää, että sitten joskus hamassa tulevaisuudessa on oma asunto. Ei taida paljon lämmittää, että "koko ajan säästää lainanmaksun muodossa", jos ei raha meinaa riittää ruokaan ja muihin välttämättömyyksiin, tai muuten elämä on liian niukkaa.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29941791:Mihin velkojen maksuun sinulla menee satasia? Jos se on asuntolainaa, sehän on periaatteessa säästämistä.
Niin, en minä sitä kiellä. Mutta jos puhutaan kohtuullisesta elämästä, jolla saa kaiken välttämättömän, niin siihen tuskin kuuluu oma asunto. Silloinhan puhutaan jo omaisuuden kartuttamisesta, eikä siitä, millä summalla Suomessa pärjää.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29941819:Periaatteessa, mutta käytännössä se on kitkuttamista, jos asuntolainan vuoksi ei jää riittävästi rahaa käteen. Asuntolainan maksuaika on sen verran pitkä, ettei kannata vain sen takia elää jopa 20 vuotta liian vähällä ja jopa kärsiä nälkää, että sitten joskus hamassa tulevaisuudessa on oma asunto. Ei taida paljon lämmittää, että "koko ajan säästää lainanmaksun muodossa", jos ei raha meinaa riittää ruokaan ja muihin välttämättömyyksiin, tai muuten elämä on liian niukkaa.
Tämä siis vähän ot, mutta tuli mieleen kun tuo jolle vastasit, kirjoitti että on "todella vaikea tulla toimeen".
Palstalaisten mielestä on erittäin helppoa pärjätä toimeentulotuella (480e/kk).
Joo, ymmärtääkseni netosta kans puhuttiin. On kyllä taas ammattitaitoistas, kun unohdetaan se mainita artikkelissa.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29941791:Minä ymmärsin, että tuo on se summa mikä jää käteen.
Mihin velkojen maksuun sinulla menee satasia? Jos se on asuntolainaa, sehän on periaatteessa säästämistä. Jos autolainaa, sitä ei ollut tuossa summassa huomioitu.
Sulla taitaa sitten olla liian korkea veroprosentti.No palkka on jotain 2000e/kk, että tienaa tuon 1300e/kk. Ei se nyt niin kamalan pieni palkka ole.
Niin pärjääkin. Sen päälle kun maksetaan vielä vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus ja lääkäri- ja lääkemenot. Todellinen nettotulo on silloin luokkaa 1000-1300 euroa, eli juurikin tuota luokkaa mitä jutussa sanotaan. MOT.Palstalaisten mielestä on erittäin helppoa pärjätä toimeentulotuella (480e/kk).
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2383739-elamanmuutokseni-elamaa-slummissa/