KOHTUTULEHDUS!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nalle-Puh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En itse tunnistanut vuotoa pahanhajuiseksi, mutta sitä se kuulemma oli, rusehtavan punervaa ja ällömakean/mädän hajuista -> siis muun kuin perusveren. Tulehdusarvoissa ei näkynyt mitään, vaikka tulehdus oli massiivinen eli niihin ei nähtävästi voi pelkästään luottaa. Sisätutkimus sattui ja diagnoosipäivänä myös pelkkä hipaisu vatsaan tuntui todella pahalta (ei voinut painella tms.).

Kannattaa tutkia, se on tosi vaarallinen vaiva eikä mene odottelulla parempaan suuntaan!

Itsellä n.2-3 viikkoo synnytyksestä (sektio), alkoi kovat kivut, tuskin jaksoin vauvaa kantaa ja vuoto runsaantui. Sain 2 antibioottikuuria ja muutama päivä lääkkeiden alottamisesta vuoto loppu ja housuihin "tipahti" 4x4cm kokoinen istukan palanen. Sit viä ultrattiin, ja sieltä löyty joku 3mm kokonen palanen, mut lääkäri sano, ettei sen takia ala nukuttaan, et se tulee itsestään vielä pois..

Esikoisesta sain kohtutulehduksen 3kk synnytyksen jälkeen kun oli jäänyt kalvoja kohtuun. Kohtu keräsi verta ja nämä kirjaimellisesti yksi ilta valahti vessan reilu litra hyytymiä :( Heti aamulla sain ajan sairaalasta - ultrasivat ja päättivät kaapia.

Tuoreimman lapsen syntymästä 2vko mulle nousi 40 asteen kuume ja maha oli ihan järkyvttävän kipeä ja vuoto haiskahti pahalle, yleiskuntokin katosi johonkin täysin.
Kävin sitten lääkärissä ja tulehdusarvot oli yli 400.. Olisivat ottaneet heti sairaalaan sisään koska tarvitsi antaa antibiotit suoraan suoneen että tehoisivat nopeasti, en tahtonut sairaalaan sisään koska vauva oli vasta 2 viikkoa ja mulla oli kotona 2 muutakin lasta.. Tekivät erikoisjärjestelyjä onneksi ja sain käydä sairaalassa 8 tunnin välein hakemassa lääkkeet suoneen. Kaupassa kyllä ihmiset hieman katsoivat kun oli tietty viikon ajan se tippajuttu kädessä kiinni ettei joka kerta tarvinnut uutta laittaa :)

Mutta jos edes epäilee että on kohtutulehdus kannattaa se käydä tarkistuttamassa, on hengenvaarallista jos ei hoideta :/

Yhteistyössä