kohtukuolema, kuinka yleistä

Tiedän että tämä on synkkä aihe mutta ajattelin kysyä ihan omaa mieltäni helpottaakseni.

Jos sydämen syke on jo löytynyt ja kaikki näytti olevan hyvin, niin kuinka huolissaan tarvitsee olla jos raskausoireet katoaa suurimmaksi osaksi jo viikolla 7.

Tietääkö joku kuinka yleinen keskeytynyt keskenmeno on verrattuna oireilevaan keskenmenoon? Vuotoja tai kipuja minulla ei ole ollut.
 
Kun pääset 12 viikkoon olet jo selvästi + puolella. Kyllähän se kesken voi mennä tosiaan. Mut tulis aika luonnollisesti varmaan vuotona pois. Älä sitä murehdi jos kaikki ihan ok. Et kuitenkaan voi asiaan vaikuttaa mitenkään. Ja sanotaan kun äänet on löytynyt niin kaikki varmasti sujuu ihan ok. Tiedät ainakin et siel on joku kotosalla.

Raskausoireet alkaa tulla vasta myöhemmin. Alussa voi tuntua jotain rinnat, pissahätä yms. Mut ne kyllä lisäntyy eikä se ole merkki et pieni alku vois huonosti jos et tunne mitään oireita.

Kohtukuolemasta puhutaan musta vast myöhemmin sit kun pieni ihmisenalku lasketaan jo ihmiseksi ja se kuolee jostain syystä kohtuun. Se on ikävää ja silloin se vauva on jo niin todellinen yli 24 viikkoa ja se pitää haudata :(

Mulla on joskus mennyt ns.kesken viikolla 6 eli olen tehnyt testin kun menkat oli myöhäs ja sit ne alkoi 2 viikkoa myöhässä/meni tavallaan kesken. Ihan vain runsaat kuukautiset alko. Tavallaan niin alussa etten ajatellut viellä todella olevani raskaana -sellaiset on kuulemma yleisiä, mut sulla on kuulunut jo sydänäänet ja se on hyvä merkki musta.

Olikohan tästä mitään apua. Älä turhaan murehdi jäljellä 33 viikkoa.

M ja maha-asukas 29+0
 
Hei Merika!

Kiitos vastauksestasi. Olen nyt viikolla 7+1. Keskenmenon pelko on todella iso. En osaa vielä ollenkaan nauttia raskaudesta :ashamed: Minulla on takana yksi tuulimunaraskaus ja se on varmasti yksi syy tähän hermoiluun. Kävin ultrassa kun viikkooja oli 6+4 ja pieni sydän siellä sykki :heart: vähäksi aikaa olo rauhoittui mutta tänään on ollut taas todella ahdistunut olo.
 
Kun menin ultraan yksityiselle rv 8 varmistamaan, että kaikki on kunnossa, niin lääkäri sanoi, että jos rv 8 näkyy selvästi sikiö ja sydänäänet kuuluu, niin on jo yli 90 prosentin varmuus, että kaikki on kunnossa loppuun saakka.
Luulisi että sinulla olisi jo vuotoa jos keskenmeno olisi tapahtunut. Tsemppiä!!
 
rv 6+3 löytyi ultrassa syke ja kaikki näytti olevan kunnossa.Sitten kaikki raskausoireet katosivat viikon päästä kuin seinään.Sitten rv 8+6 kävin ultrassa ja pieni oli nukahtanut ikiuneen rv 7+5...... ja peli oli menetetty :'(
Olin eilen sairaalassa tyhjennyksessä...joten en tiedä mitä sanoa kun joku kysyy oireiden katoamisesta, itselläni oli se surullinen vaihtoehto, mutta toivon että sinun kohdallasi kaikki olisi hyvin :hug: [color]
 
Mulla lähes täsmälleen samankaltaiset kokemukset kuin Marzalla. Erotuksena se, että mun kokemukseni ajoittuu marras-joulukuun vaihteeseen :( Nyt toivotaan sit uutta raskautumista enemmän kuin mitään muuta...

Mulla hyvin dramaattisesti katosivat oireet, kuin seinään. Silloin jo "tiesin", sanoinkin miehelle että tässä ei käy hyvin.
 
DG
Se että olen ollut kaksi kertaa raskaana ja alkuaikoina on kummassakin oireet hävinneet ja sitten tullut kahta kauhempana takaisin. Ja mä hermoilin esikon kanssa sitä keskenmenoa.
Ja nyt on sitten ne kaksi lasta. Eli vaikka oireet häviää, niin ei se välttämättä ole mikään merkki, että lapsella olisi joku vialla. Jotkut ei tunne alkuraskaudessa mitään oireita, eikä sekään ole paha juttu. Joten nauti äitiydestä, mikäli se on nautittavaa.
 
Mulla on kanssa kaks keskenmenoa takana, ekassa,joka oli tuulimuna,oireet loppu täysin muistaakseni rv6 ja mulla oli alusta asti jo sellanen olo että tämä raskaus ei tule kestämään. Menin ultraan ja sielä todettiin tuulimuna.

Toinen km alkoi rv10 ja sillon oireita ei pahemmin edes ollut tullut mutta ne pienetkin säily kyllä loppuun asti.Sillon kun vuodon takia menin ultraan selvis sielä että sikiö oli kuollut rv8. Molemmat keskenmenot hoidettiin lääkkeellisesti,kun eivät tulleet itse ulos. Toinen lääkkeellinen keskeytys ei tehonnut täysin,vaan kuollut sikiö jäi johonkin kanavaan luultavasti. Se sitten vajaan viikon päästä kun taistelin itselleni lääkäriajan (lääkärit ei meinannu uskoo mua, kun sanoin että sikiö ei tullut ulos!sanoin että kai sikiösstä nyt enemmän vuotaa kun tuulimunasta) poistettiin jollain vehkeellä, ei tarvittu puudutustakaan. Sen takia oli sitten jäänyt kappaleita kohtuun ja sain kohtutulehduksen.

Koville otti kokemukset ja päätettiin että aloitan pillerit,sitten kun ne piti alottaa niin kappasvain,kuukautisia ei tullut! Olin kolmannen kerran raskaana,ilman mitään oireita ja nyt meillä on ihana 3kk tyttö. :)
 
Tää ei nyt liity asiaan varsinaisesti mutta tuli mieleen tosta otsikosta että kohtukuolema on kyllä ihan eri asia kun keskenmeno. Eli sehän tarkottaa rv 22 jälkeen kohtuun kuolleita sikiöitä ja ennen 22 viikkoa on siis kyseessä keskenmeno. Mutta joo asian vierestä siis meni.... :ashamed:
 
Eikös se 22 viikkoa ole raja milloin vauva yritetään pelastaa jos syntyy ja siitä toi raja johtuu..ja 22 viikon jälkeen ovat ns. juridisia henkilöitä voi hakea äitiyspäivärahaa, pakkauksen yms...Näin olen ymmärtänyt
 
Keskenmeno ja kohtukuolema ovat "virallisesti" kaksi eri asiaa, mutta jokainen meistä varmaan nyt kuitenkin ymmärsi aloittajan pointin :)

keskenmenoja sattuu huomattavasti enemmän ja ovat ns. kevyempiä juttuja, kuin kohtukuolemat yleisesti ajateltuna, siksi saattaa ihmisille hypätä silimille tämä otsikko (voisiko sitä vaikka muuttaa?)
 

Yhteistyössä