Kohtalontovereita?? Ruokatorven läppävika/keinotekoinen venttiili??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttuliih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minttuliih

Aktiivinen jäsen
26.09.2007
1 620
0
36
Elikkäs tässä olis 2,5 vuotta sairastellut joka päivä närästystä, mahanesteiden oksentamista ruoan jälkeen, mahakramppeja (jotka tuntuu vasemman rinnan alla, ihan kuin rytmihäiriöt) ja väsymystä.

Vatsatähystyksessä käyty pariin otteeseen, ruokatorven pitkäaikais rekisteröinnissä ym tutkimuksissa. Sydänfilmissäkin pari kertaa kun ne kivut niin pahat tuossa vasemman rinnan alla. :(

Tänään oli sitten kirurgisen lääkärin kanssa keskustelutuokio ja sanoi että on vakava tilanne. Joko kalliit lääkkeet loppuelämän (olen niitä jo 2,5v syönyt ja pussi kiristää) tai leikkaus. Mun ruokatorven läppä on siis viallinen, ei sulkeudu vaan on koko ajan auki, siksi närästys ja oksennus tein mä mitä vain, löytyy sieltä ruokatorvi on vaurioitunut jatkuvasta mahahaposta. Närsätyshän polttaa ruokatorven limakalvoja.. :attn:

Leikkaus olisi toivon mukaan nyt loppuvuodesta ( aikaa odottelen ) .
Nukutusleikkaus kyseessä. 5 putkea, paksuudeltaan mustekynä, työnnetään mahapeitteiden läpi tuokatorveen, 4instrumenttia ja yksi tvkamera. Hui!

Läpän tilalle rakennetaan keinotekoinen venttiili, joka siis toimii melkein kuin läppä, avautuu kun ruoka/neste menee ruokatorveen ja sulkeutuu kun ne mahan puolella. Tää on niin jännää aikaa. Leikkaus halukkuuden tein 6kk sitten ja nyt sain vihdoin myönteisen päätöksen, kiitos pitkäaikaisrekisteröinnin, joka kertoi vikani täydellisesti. Piti pitää päiväkirjaa mitä sen rekisteröinnin aikana tapahtuu eli 24h sisällä. Kirjoituksia: Nousin autoon, närästää pahasti...
Nousin autosta oksensin mahanesteet, voimaton olo.
Lääkäri sanoi että sitä mun päiväkirjaa luki moni ja olivat "hyvällä" nauraneet kuinka joku saa niin kauniisti kirjoitettua vaikka kipuja on ja paha olo.
Ja toinen kommentti oli että testissä selvisi että yön aikana oli monta kertaa noussut nesteet ylös, mutta en ollut herännyt, vaan niellyt ne takas. :snotty:

Mä olen toisaalta niin helvetin onnellinen että asia etenee ja mahdollisesti vika korjataan, ja tää helvetti loppuu! Mutta toisaalta olen huolissani koska venttiili ei aina pelaa ja joutuu uuteen leikkaukseen. JA lääkkeet niitä tulee alussa väkisinkin otettua kunnes asia ratkee toimiiko se.

Ja perskules jos tehy tekee lakon niin leikkaus siirtyy ensivuoteen.. :/

Tuskin ketään kiinnostaa enkä löydä kohtalontovereita mutta kirjoitin silti..
josko kumminkin.. :attn:

hui.. mulla on refluksi, jota ei olla koskaan oikein kunnolla tutkittu mistä johtuu. omat vaivat ei oo onneksi noin pahat kuin sulla. mulla tulee kans mahat nesteen suuhun aika ajoin, sit mulla on nielemisvaikeuksia ja joskus todella harvoin tuntuu kuin ottais pumpusta.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Saa olla tyytyväinen että itsellään ei ole tuollaista. :( Onko tuo siis "syntymävika" joka alkoi oireileen 2,5v sitten? Toivottavasti leikkausaika tulee pian.

Sitä ei lääkäri osannut sanoa. Mutta luultavimmin koska on nyt niin pahana ettei voi olla tullut esim tämän 2,5v aikana vasta.

oon kumminkin rampannut tähystyksessä ja siinähän mennään aina ruokatorven kautta eikä tähystyksen tekevä kirurgi ole silti läpän toimimattomuudesta sanonut mitään, ihmetteli vain kun siellä reikä.. voi elämä.

Vatsaa siis tutkivat mutta eivät ole sanoneet ruokartorvesta mitään koska sitä ei tutkittu. Aika ihmeellistä kirurgiselta lääkäriltä.

jep, aikaa vaan odotellen... :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja minttulii86:
Saa olla tyytyväinen että itsellään ei ole tuollaista. :( Onko tuo siis "syntymävika" joka alkoi oireileen 2,5v sitten? Toivottavasti leikkausaika tulee pian.

Sitä ei lääkäri osannut sanoa. Mutta luultavimmin koska on nyt niin pahana ettei voi olla tullut esim tämän 2,5v aikana vasta.

oon kumminkin rampannut tähystyksessä ja siinähän mennään aina ruokatorven kautta eikä tähystyksen tekevä kirurgi ole silti läpän toimimattomuudesta sanonut mitään, ihmetteli vain kun siellä reikä.. voi elämä.

Vatsaa siis tutkivat mutta eivät ole sanoneet ruokartorvesta mitään koska sitä ei tutkittu. Aika ihmeellistä kirurgiselta lääkäriltä.

Onpa kurjaa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hui.. mulla on refluksi, jota ei olla koskaan oikein kunnolla tutkittu mistä johtuu. omat vaivat ei oo onneksi noin pahat kuin sulla. mulla tulee kans mahat nesteen suuhun aika ajoin, sit mulla on nielemisvaikeuksia ja joskus todella harvoin tuntuu kuin ottais pumpusta.

Mä kävin näiden vaivojen alussa tk:ssa, omassa sairaalassa, ja naapurikunnan sairaalassa tutkimuksissa ja olin yötäkin jne mutta lääkärit vain totesi että olen joko sairas kun kuvittelen näitä tai sitten jotain on mutta missään ei näy.

Söin mahalääkkeitä 1,5v putkeen ja oireet ei hävinnyt vaan lisääntyi kunnes pää punasena itkien huusin että auttakaa niin silloin heräsi lääkäri ja sanoi että neidillä taitaa olla oikeesti kipuja.. Pari yötä taas sairaalassa ja kukaan ei uskonut.. Onneksi viimeisessä tähystyksessä mulle laitettiin lähete pitkäaikaisseurantaan jossa se vika selvis...

Mä toivon ettei sulla ole näitä kipuja, ei normaali elämä ole kummoinen näiden kanssa.. Työkuntoinen en ole mutta työkkäri ei siitä vähät välitä. SAiraslomallakaan en koko aikaa voi olla, jostain se rahakin on tultava.

Tsemppiä, jos vaikka sun oireet häviäisi tai saisit niihin apuja!
Älä kumminkaan junnaa pitkään ennen kuin menet lääkäriin!

Niinpä. Mutta odotan sitä päivää kun ei tarvitse miettiä mitä syö ja mistä tulee Ykä varmasti kylään.. Vaikka olen oksennellut niin ei ole paino tippunut, pikemminkin noussut, hurjat 40kiloa tän 2,5v aikana :(

En tiedä pitäiskö pyytää jotain droppeja laihdutuskuurin aloitukseen..
Aikamoinen urakka olla samanalainen kuin ennen sairastelua..

Niinpä. Mutta odotan sitä päivää kun ei tarvitse miettiä mitä syö ja mistä tulee Ykä varmasti kylään.. Vaikka olen oksennellut niin ei ole paino tippunut, pikemminkin noussut, hurjat 40kiloa tän 2,5v aikana :(

En tiedä pitäiskö pyytää jotain droppeja laihdutuskuurin aloitukseen..
Aikamoinen urakka olla samanalainen kuin ennen sairastelua..
Takuulla tuntuu elämä hyvältä leikkauksen jälkeen, kun vertaa nykyiseen olotilaan.
Helpompi kai se sen jälkeen laihiskin aloittaa,helpompi liikkua kun ei enää joka liikkeestä tule oksennusta. Mä voisin kuvitella että sun nykyisessä tilassa ei jaksa ajatellakaan aloittavansa laihista. :/ Mulla olis myös hurja määtä kiloja pudotettavana, kun vaan sais itseään niskasta kiinni. :kieh:

RouvaRajatapaus
Jos asuttais lähellä niin olisin voinut raahaa sua lenkille joka ilta satoi tai paistoi :) Juu täytyy toivoa että laihis onnistuu kun tosiaan pääsee liikkumaan ja syömään terveellisesti ja melkein mitä vaan niin paino putois.. Tuskin koskaan tuun saamaan kaikkea pois mitä sairaus toi tullessaan.. Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa! =) No eih nyt sentäs ;) |O

Kuumimmat

Yhteistyössä