Kohta se älämölö taas alkaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suvi...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suvi...

Vieras
Koulut alkavat pikkuhiljaa valmistautua kesäloman viettoon. Sitä ennen käydään perinteinen lopettajaisjuhlat, joka koulukohtaisesti sisältää lauluosuuden joka joitakin vihastuttaa ja toisia pistää tunteilemaan.
En tiedä kuka sitä suvivirren kieltämistä on vaatinut mutta esim.yksi työkavereistani on (malesialainen)muslimi, ja hän itsekin ihmettelee miksi kielto on pistetty muslimien piikkiin. Heidän lapset ja tuttavansa lapset kyllä osallistuvat koulun normijuhlaan. Siis puhuu oman yhteisönsä puolesta, joten ei osaa sanoa keitä muslimeja varten se kielto on.
Mutta, jos jokin koulu/päiväkoti päättää pitää kevätjuhlat ilman suvivirttä niin voisitteko laitoksen johtjat perustella virren pois jääntiä, ja jos on esim.uskonnolliset/kulttuuriset syyt niin voisitteko kertoa onko joku niin vaatinut, eikä vain varmuuden vuoksi, kiitos.

Hyvä mielipide. Minunkin muslimitutut ovat ihmetelleet, mistä helkutista se Suvivirren kieltäminen on lähtöjään. Yksikään heistä ei ole kokenut sen laulamista kiusalliseksi, kristilliseksi tavaksi ja ymmärtäneet sen perinteisen merkityksen kevätjuhlassa. Joten en keksi muuta kuin taas jotkut innokkaas suomalaiset ovat halunneet kyykytellä suuntaan ja toiseen niin, että lopulta persettä näyttää eniten suomalaisille.

Täälä on kova ääni siitä että mitään tunnustuksellista ei saa olla kun uskonnonvapaus ja aina on joku joka uskoo eritavalla tai ollenkaan. Kaikki pitää huomioida neutraalisuudella.
Paitsi pojan koulussa jossa oli joulukuvaelma jne ja varmaan nyt kevätjuhlassa lauletaan se suvivirsi. Katoin että juhlassa oli mukana monesta kulttuurista ja montaa kansallisuutta. Ei kaikki muslimit ole niin tiukkoja eikä kaikki muutkaan. Minusta se on hyvä että koulu ei lähde mukaan siihen että kaikki karsitaan mikä perinteisesti on kuulunut koulujen juhliin.

[QUOTE="quu";30831201]Hyvä mielipide. Minunkin muslimitutut ovat ihmetelleet, mistä helkutista se Suvivirren kieltäminen on lähtöjään. Yksikään heistä ei ole kokenut sen laulamista kiusalliseksi, kristilliseksi tavaksi ja ymmärtäneet sen perinteisen merkityksen kevätjuhlassa. Joten en keksi muuta kuin taas jotkut innokkaas suomalaiset ovat halunneet kyykytellä suuntaan ja toiseen niin, että lopulta persettä näyttää eniten suomalaisille.[/QUOTE]

Tai sitten asialla on osa muslimeista jne jotka ovat äänessä ja vaatimassa. Kuten se äänekäs suomalaisten ateistijoukkokin ja islaminuskoiset jne. He ovat hiljaa jotka hyväksyvät maan perinteet ja tavat eivätkä yritä jyrätä omiaan läpi. Nämä jotka päiväkoteihinkin ovat tuomassa omat sääntönsä ja vaatimuksensa siitä miten lapsia hoidetaan ja ei hoideta.

Niin. En tiedä ketä varten se Suvivirsi on poistettu.
Itse olen ateisti, enkä luonnollisestikaan kuulu kirkkoon. Mutta silti mielestäni Suvivirsi on se kevätjuhlien kohokohta, itkuhan siinä aina tulee.
Kurjaa jos sen laulaminen kiellettäisiin.

Ja ihan yhtälailla mielestäni joulujuhlissa saa olla jeesus-lapsi seimessään jne.

Molemmat lapseni on kastettu ja kuuluvat kirkkoon. Ja hyvin mahdutaan saman katon alle. Meillä voidaan puhua uskonasioista ja siitä miksi joku ei usko.

Jos minulta kysytään, ne jotka eivät kestä sitä Suvivirttä tms., voivat siinä vaiheessa poistua juhlasta.

[QUOTE="quu";30831396]Mä olen uskonnoton enkä halua mitään uskontoon liittyvää koululaisen juhliin.[/QUOTE]

Se on sun ongelmas. Kurjaa, että siitä joutuu moni turhaan kärsimään.

Miksi se suvivirsi sitten on niin tärkeä? Siis miksi juuri se kaikista perinteistä?

Onhan se hyvin tunnustuksellinen:

"...Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs, Jumala,
ihmeitäs julistaapi
se vuosi vuodelta.

Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti.
Myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on."

Omasta puolestani sanat voisi noilta osin joko muokata toiseksi tai jättää kokonaan laulamatta. Oman lapseni päiväkodissa sitä ei laulettu, ja minusta ihan hyvä. Perinteitä voi muokata eikä kaikki kuitenkaan voi ikuisesti pysyä samanlaisena.

Valtio ja kirkko erilleen. Peruskoulu on valtion tarjoama palvelu, joten sinne ei kuulu minkään uskonnon rituaalit. Jokaisessa kylässä ja kaupungissa se oma seurakunta voi järjestää halutessaan halukkaille koulun juhlan jälkeen oman juhlansa, jossa voi toteuttaa sitä omaa uskontoaan. Ihan helppoa ja kaikki tyytyväisiä.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30831581:
Miksi se suvivirsi sitten on niin tärkeä? Siis miksi juuri se kaikista perinteistä?

Onhan se hyvin tunnustuksellinen:

"...Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs, Jumala,
ihmeitäs julistaapi
se vuosi vuodelta.

Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti.
Myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on."

Omasta puolestani sanat voisi noilta osin joko muokata toiseksi tai jättää kokonaan laulamatta. Oman lapseni päiväkodissa sitä ei laulettu, ja minusta ihan hyvä. Perinteitä voi muokata eikä kaikki kuitenkaan voi ikuisesti pysyä samanlaisena.

Miksi mekkaan päin kumartaminen on joillekin niin tärkeää? Voisiko siitä tavasta luopua kokonaan?

[QUOTE="höh";30831606]Miksi mekkaan päin kumartaminen on joillekin niin tärkeää? Voisiko siitä tavasta luopua kokonaan?[/QUOTE]

Eli tarkoitat, että suvivirsi on uskonnon vuoksi tärkeä. Niin, ymmärrän sen. Mutta kukaanhan ei ole ehdottanutkaan henkilökohtaisesta uskosta tai uskonnon harjoittamisesta luopumista, ainoastaan tässä on kyse siitä, harjoitetaanko sitä uskontoa kollektiivisesti kouluissa. Eihän meidän kouluissa kumarreta myöskään Mekkaan päin - jos kumarrettaisiin, se taitaisi häiritä aika monta suvivirrenkin kannattajaa. Ja tottakai sellaisestakin tavasta pitäisi kouluissa luopua heti alkuunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30831585:
Kuinka suuri kärsimys se sitten on, jos suvivirttä ei lauleta koulun juhlassa? Sen laulaminenhan on kuitenkin ihan luvallista esimerkiksi kotona.

Kuinka suuri kärsimys on kuunnella kerran vuodessa suvivirsi: tärykalvot halkee, suoni katkee päästä, yleinen vitutus valtaa mielen?

Suvivirressähän ei lauleta jeesuksesta. Jos sanat "herra" ja "jumala" aiheuttaa puistatuksia, niin ajattele niiden tarkoittavan sitten vaikka allahia. Kun mitään erisnimiä ei laulussa käytetä, voi vaikka saatananpalvoja pitää laulua omanaan. Ja jos ei usko mihinkään jumalallisuuteen, niin sittenhän asialla on vielä vähemmän merkitystä. Lauletaanhan joululauluissa joulupukistakin, vaikka kaikki tietää ettei sitä ole olemassakaan.

Minusta ei virret kuulu kouluun (kuin uskontotunneille), eikä sinne kuuluu ruokarukoukset tai seurakuntien pitämät aamunavaukset. Vanhemmat voi kotona lapsilleen antaa sen uskonnollisen kasvatuksen. Suurin osa taitaa olla vaan sen verran laiskoja ja itekin pihalla uskonnostaan, että eivät viitsi ja osaa. Miksi mitään uskontoa pitäisi opettaa koulussa verorahoilla?

Jouluun liittyen jotenkin ymmärrän jonkin sortin kristillisen laulannan, mutta hei, kevät tulee kristitylle ja kirkkoon kuulumattomalle, kuten kesäkin. Ei siihen mitään virttä tartte joikhata. Se on vielä niin rasittava biisikin....laulaa.

[QUOTE="älä ota sitä vakavasti";30831595]Minäkin olen uskonnoton, mutta kuuntelen mielelläni suvivirren joka kesä. Se on se fiilis, se melodia. Lyriikat vaan kusee. :D[/QUOTE]

Mulla taas tökkii se melodia...se menee ihan puuroks kun miehet ja naiset laulaa eri sävellajissa ja kun on oikeen iso sali jossa akustiikka perseestä niin avot..:O Sanat on ihan sama, en mä niitä koskaan muista kuitenkaan. ;)

Mikä sitten olisi sellainen muu perinteikäs kesäloman aloituslaulu? Vanhoja perinteisiä joululauluja on vaikka millä mitalla, mutta kevätjuhlaan ei taida muita lauluja oikein olla. Vai onko? Itse en muista yhtäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30831825:
Mikä sitten olisi sellainen muu perinteikäs kesäloman aloituslaulu? Vanhoja perinteisiä joululauluja on vaikka millä mitalla, mutta kevätjuhlaan ei taida muita lauluja oikein olla. Vai onko? Itse en muista yhtäkään.

Mitäs jos joka koulu päättäis itse? Laulujahan maailmassa riittää. Mites ois vaik Keban biisi jossa lauletaan ..kesä Esplanaadiiin on niin kovin lyyyyhyyyyt...:D Miks sen lopetuslaulun pitäis olla joku tear jerker joka lauletaan tikku persiissä?

Muoks. Tai Popedan Pitkä kuuma kesä...

[QUOTE="quu";30831396]Mä olen uskonnoton enkä halua mitään uskontoon liittyvää koululaisen juhliin.[/QUOTE]

Minäkin olen uskonnoton ja mielestäni suvivirsi kuuluu suomalaiseen kevätjuhlaperinteeseen. Meidän lasten monikulttuurisessa koulussa ilmoitettiin yhdessä juhlassa, että nyt alkaa uskonnollinen osuus ja halukkaat voivat poistua. Vain pari huntupäätä lähti juhlasta pois. Suurin osa (uskonnottomista, muslimeista ja muun uskoisista) jäi paikalle.

Viime kerralla ei tuollaista ilmoitusta ollut ja silloin kaikki olivat paikalla koko juhlan ajan ja suvivirsikin laulettiin.

[QUOTE="kahden äiti";30831869]Minäkin olen uskonnoton ja mielestäni suvivirsi kuuluu suomalaiseen kevätjuhlaperinteeseen. Meidän lasten monikulttuurisessa koulussa ilmoitettiin yhdessä juhlassa, että nyt alkaa uskonnollinen osuus ja halukkaat voivat poistua. Vain pari huntupäätä lähti juhlasta pois. Suurin osa (uskonnottomista, muslimeista ja muun uskoisista) jäi paikalle.

Viime kerralla ei tuollaista ilmoitusta ollut ja silloin kaikki olivat paikalla koko juhlan ajan ja suvivirsikin laulettiin.[/QUOTE]

Joo, mutta perinteitä voi ja pitääkin osata joskus muuttaa!!!!!!!

Yhteistyössä