Yli viisi vuotta tiiviisti opiskeltuani valmistuin opettajaksi. Lyhyistä työpäivistä en ole päässyt nauttimaan, sillä oltuani koulussa 4 - 6 tuntia opettajana, kasvattajana, poliisina, terveydenhoitajana, sosiaalityöntekijänä, erotuomarina, varainhankkijana, äitinä ym. olen kotona valmistellut tunteja; korjannut kokeita, esseitä, kirjoitelmia, tehtäviä; lukenut esitelmiä; laatinut tehtäviä, kokeita, opetusmateriaalia; vastannut puhelimeen ja keskustellut vanhempien kanssa milloin mistäkin lasta koskevasta; ollut myyjäisissä, vanhempainilloissa, talkoissa; laatinut sanallisia arviointeja; miettunyt numeroita jne. Osan töistä olen tehnyt viikonloppuna, kun arkipäivät eivät ole riittäneet.
Kesälomalla olen ensin muutaman viikon rimpuillut irti kouluun liittyvistä vastuista ja ajatuksista. Olen nukkunut väsymystäni pois ja alkanut vähitellen päästä irti stressistä. Muutaman viikon olen ollut melkein irti työstäni, ennen kuin seuraavan lukuvuoden suunnittelu ja muut velvoitteet täyttävät "loman".
Aina on asioita, jotka voisi hoitaa paremmin, aina voisi käyttää aikaa enemmän. Mietin, miten voisin olla miettimättä Matin vaikeita kotioloja tai Maijan taipumusta kiusata muita; miten voisin helpottaa liikuntavammaisen Liisan koulutyöskentelyä tai aran ja yksinäisen Antin elämää...
Kollega, jonka mies on jatkuvassa kolmivuorotyössä kartonkitehtaalla, laski kerran omat ja miehensä vuotuiset työpäivät. Miehellä työpäiviä oli muutama vähemmän. Harva kuitenkaan kadehtii paperimiehen parin viikon välein toistuvia viiden viikon vuorovapaita!
Jokaisella on mahdollisuus valita itse ammattinsa ja vaihtaa ammattia, jos huomaa valinneensa väärin. Olen ollut opettajana yli kymmenen vuotta, jonka aikana kahdella äitiyslomalla. Tiedoksesi ap., yksi opettajan paikka vapautuu vaikkapa sinulle, kun minä en aio palata opettajaksi. Puristelen mieluummin siivousrättejä kuin tunnen itseni kuiviin puristetuksi rätiksi!