kohonnut verenpaine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 37
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 37

Vieras
Hei,

Onko täällä muita joilla verenpaine kohonnut raskauden loppumetreillä? Mulla on tähän mennessä olleet paineet kunnossa (110/70), mutta rv 33 alkaen jatkuvasti nousseet jonkin verran ja tänään oli 125/86. Neuvolassa asiaa ryhdytään tiheämmin seuraamaan, mutta eivät kauheasti suostuneet huolestumaan sillä muita raskausmyrkytyksen oireita ei ole.

Kokemuksia?

Nuo olisivat ainakin minulle vielä normaalilukemia.
On viikon verran vaihdellut tosi rajusti ja on kotiseurannassa. Korkein kotitulos on ollut 151/104. Tuo siis missä korkein alapaine. Korkein yläpaine ollut yli 165, mutta tällöin alapaine alhaisempi. Sinuna en olisi vielä kovin huolissaan, eikös suositusarvo ole 120/80, korjatkaa jos olen väärässä.
Minä menen huomenna lääkäriin, vähän pelottaa.

Mulla nous rv36 jälkeen ja alapaine oli 96.
Sain lähetteen äitipolille, sillä sokerit oli +4 ja valkuainen +2. Siellä ultrasivat ja pojalla (vauvalla) oli kaikki hyvin.
Ja lääkäri sanoi mulle siellä, että ottavat sisälle vasta kun alapaine kohoaa reilusti yli 100.

Neuvolassa kävin seurannassa ja valkuaista ei tuon jälkeen ollut ja muutaman kerran alapaine oli 100. Mutta ihan terve poika synty rv39+5

Kiitos vastauksestasi! Onhan sun luvut kovempia. Mä huolestuin omistani sillä alkuraskauden lukuihin verrattuna nousua on selvästi eikä koko nousulle mitään järkevää syytä (en ole ylipainoinen, syön terveellisesti, liikun enkä ole stressaantunut).

Tiedätkö mitä tutkimuksia lääkäri aikoo tehdä? Hyvä kuitenkin, että sulla on viikkoja jo noin paljon :)

Hei!

Minulla oli koko raskauden ajan lukemat 140/85 luokkaa
ja minulla oli albetol lääkityskin koko raskausajan.

Nyt minulla on 4 kk ikäinen terve, ihana poika.

Joten ole aivan levollisella mielellä!

En tiedä, luulisin että tekee vain sisätutkimuksen ym. normaalit ja katselee noita mun mittausarvoja (vien sinne mukanani nuo viikon tulokset). Lähettänee sitten äitiyspolille ja siellä sitten selvittävät pitääkö jäädä sairaalaan makoilemaan.

Sain kauhean slaakin, kun silloin edellisellä kerralla neuvolassa oli niin korkealla tuo verenpaine ja proteiiniakin yksi plussa (aiemmin ei ole ollut mitään, paitsi jo rv 20 lähtien turvotusta...). Lisäksi terveydenhoitaja säikäytti lisää pelästymällä itse ja alkamalla heti puhumaan osastolle menemisestä ja synnytyksen käynnistyksestä. Illalla vielä (tyhmä) kotona netittelin ja etsin kaikki mahdolliset kauhukuvat raskausmyrkytyksen seurauksista...
Luulen että osaltaan noihin mun mittaustuloksiin onkin vaikuttanut se että pelkään jo koko mittaria.

Viikkoja on tosiaan onneksi kasassa jo noin paljon ja masussa on joka päivä jumppailtu ihan normaalisti, eli hänellä on tässä vaiheessa luullakseni kaikki hyvin :)

Ne siellä äippäpolilla multa ultrasivat ja katsoivat napavirtaukset.
Ja tosiaan lääkäri sanoi, että päälle 100 pitää olla alapaineet ennen kuin ottavat osastolle. Mullakin vain paineet nous eli yhden kerran oli valkuaista, mutta muuten ei ollut oireita.

Hei!

Vielä jatkoa.

Sairastan verenpainetautia. Minulla oli lääkitys siis koko raskauden ajan. Seuranta ä-polilla 3 kk välein. Minullakin oli kerran pissassa ""väärillä teillä"" ja tietenkin ä-neuvolasta olivat huolissaan ja heti laittoivat lähetteen ä-polille.

Se oli kerta vain ja muutoin pissa oli koko ajan normaali.
Loppuajasta tein kotona kerran viikossa pissatestin.Ihan varmuuden vuoksi.

Ä-polilla katsoivat minun seurantavihkosen paineista ja sitten ultrasivat ja katsoivat virtaukset. Minulla jos kellä asia huoletti kun tätä seurantaa ja lääkitystä oli KOKO raskausajan. Hyvässä hoidossahan minä olin ja kaikki meni ok. Alusssa lääkitys suurempi, pienennettiin kohti loppua.

Ai niin. Minullakin paineet ä-neuvolassa olivat aina huimat. Sitten kun itse mittailin tk:ssa olevalla mittarilla (oli sellainen rauhallinen, ilmainen mittauspiste), lukemat olivat ihan erit. Niitä lukemia me sitten seurattiinkin eikä välitetty mitä ä-neuvolan mittauksessa lukemat näytti. Tämä jännittäminen on ihan normaalia. Jos huolettaa, niin mittaile itseksesi paineita. Niin minäkin kaikki raskausmyrkytysjutut luin ja välillä jo niitä sairastinkin:)

Älä ota paniikkia.

Kiitos paljon neuvoista! Parasta todellakin pysyä rauhallisena. Määrättiinkö teidät vuodelepoon tai välttämään liikuntaa tms? En enää tässä vaiheessa harrasta mitään varsinaista urheilua, mutta teen päivittäin pari 1/2 - 1 tunnin kävelylenkkiä.

Kiitos kaikille myös minun puolesta. Helpottavaa kuulla, että teillä on mennyt kaikki hienosti!
Eiköhän se huomenna meilläkin tilanne selviä.
Aurinkoisia kevätpäiviä!
T: Nonne & Pampula

Hei!

Lepohan on yksi tärkeimmistä asioista. Mutta eihän se haittaa todellakaan jos käy hissukseen kävelemässä yms. mutta kuitenkin pitää muistaa levätä ja yrittää olla stressitön. Jos paineet nousevat todellakin yli tuon 100 (alapaine), se on huono juttu. Silloin voivat jopa ottaa osastolle, jos ei kotona muisteta levätä. Osastolla kun on pakko vain maata:)

verenpaine tavallisesti nousee hieman loppua kohden mentäessä. on normaalia jos ei tule muita oireita/nouse enempää. ole huoleti, äläkä stressaa, mikä taas nostaa paineita!

Yhteistyössä