Kohonneet maksa arvot ja Adursal kokemus lääkityksestä ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TUTUS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TUTUS

Jäsen
25.10.2007
364
0
16
Minulla todettiin tänään kohonneet maksa arvot ja lääkkeeksi määrättiin Adursal nimistä lääkettä. Onko teillä kokemusta tästä lääkkeestä? Farmaceutti sanoi, että hän ei suosittele tätä lääkettä ollenkaan ja niin lukee myös lääkeselosteessa. Sappi arvot olivat minulla kunnossa, eli täysin normaalit.

Soitin heti äitipolille, varmistaakseen, että tätä lääkettä voin todellakin syödä ja puhelimeen vastannut naislääkäri suuttui ja veti herneet nenään, että kuinka farmaceutti uskaltaa kysenalaistaa lääkärin määräämiä lääkkeitä.

En olw kuitenkaan tänään aloittanut viellä tätä kuuria, koska soitin yksityiselle lääkäriasemalla ja odotan huomenna gynekologin soittoa, koska haluan myös toisen lääkärin vahvistuksen lääkkeen turvallisuudesta.

Kiitos jo etukäteen vastauksista

itse söin viikon verran, mutta olin koko ajan ripulilla (sivuvaikutus) eikä maksa-arvot laskeneet eikä kutina helpottanut joten lääke lopetettiin mun kohdalla. Monet kuitenkin ovat saaneet lääkkeestä avun. (hae keskusteluja sanalla hepatoosi).
Adursalin jälkeen sain kutinaan ataraxia, jonka lääkärille kyseenalaistin koska tekee vauvankin niin hiljaiseksi ja rauhalliseksi. Ja minunkin lääkäri otti nokkiinsa, sanoi että "jos sinä tänne äitiyspolille soitat, niin me tasan tarkkaan tiedetään sun olevan raskaana eikä kukaan täällä määrää sellaista lääkettä joka olisi vauvalle vaaraksi."

Kohonneet maksa-arvot, varsinkin hyvin korkea sappiarvo on itsessään vauvalle vaaraksi raskauden loppuaikana, joten niitä alentava lääke on varmasti vähemmän paha vaihtoehto. Vaikka tuoteselosteessa lukee että ei suositella raskaana oleville.

Malla

Kiitos Malla pikaisesta vastauksesta. Harmittaa vaan se, että miksi lääkäri ei kertonut, ettää lääkeselosteessa kyllä lukee, että ei suositella raskaana oleville, mutta lääketä voi käyttää rauhallisin mielin tästä huolimatta.

Samat ajatukset läpi käin ku sain nää lääkkeet kotii ja luin selosteen,mut kyllähä synnytyslekurit kaiketi tietäävät mitä lääkettä syöttäävät raskaan oleville =)
Kyseist lääkettä oon vedelly jo 3vkkoa 6tabuu päivittäin ja tänää selvis et alat arvo on taas nousemassa vaik tähä asti on laskenut :o
No vkko kerrallaa mennää.

AadaOlavi 29+0

Seuraavana aamuna minulle soitti neuvola täti jonka kanssa juttelin kauan. Hän oli sitä mieltä, että lääkistys on yleisesti käytössä ja kannattaa aloittaa, sen takia, että maksa-arvot ei nousisi enää lisää. Aloitin sitten tämän lääkityksen. Lääkäri jonka piti soittaa minulle ei soittaut vaan pyysi hoitajaa soittamaan, että ei uskalla ottaa kantaa asiaan.Tämä toinen lääkäri varmasti pelkäsi ottaa kantaa koska en ole hänen hoidossa, vaan hänen esimiehen. Nyt illalla soitin uudelleen viellä äitipolille koska lääkepurkissa lukee vaan ohje 1 tabletti 2 kertaa päivässä. Kätilö sanoi että kannattaa ottaa 12 tunnin välein.

Olen nimittäin sairaalan ylilääkärin yksityisessä hoidossa. Kävin hänen vastaanotolla yksityisesti esikoista odotellessa ja nyt tietenkin jatkan hänen asiakkaana odottaessa tätä toista. Onneksi maanantaina hän palaa työhön niin saan selvyyttä asiaan.

Tää on todella inhottavaa kun miettii mikä on oikein ja mikä väärin. Ensimmäisessä raskaudessa minulla ei ollut mitään tälläistä................

Minä olen syönyt ko. lääkettä kahdessa raskaudessa, toiseksi nuorimmaisen kanssa ehdin syödä noin viikon, laski tosi korkeita sappihappoarvoja sen verran, että pääsin osastolta kotiin, mutta sitten poika päätti syntyä viikolla 34+6. Nuorimmaisen kanssa ehdinkin syödä sitä monta viikkoa ja arvot laskivat täysin normaaleiksi, joten synnytystä ei käynnistetty etukäteen, vauva syntyi sitten ihan normaalisti viikolla 40+2. Täytyy sanoa, että ekalla kertaa mietin itsekin tosi paljon sitä, ettei lääkettä suositella raskaana oleville. Kerran apteekissakin jollain tavalla ihmeteltiin. Rauhoituin kuitenkin pikkuhiljaa, onhan äitiyspolilla kuitenkin töissä alan ammattilaisia.

Reilun viikon olen nyt syönyt 300mg (2 tablettia x 2), kun tuppaa nuo sappihapot olevan hieman koholla. Eipä ole mitään sivuvaikutuksia tullut.
Ataraxia sain reseptin, mutta eipä ole tarvinnut hakea kun ei kutina niin paha ole.

Ataraxia on miulki kaapissa,mut en ota sitä edes kovaan kutinaan(mitä ei onneksi nyt edes ole) ku miut se vetää täysin koomaan :( Vaik ottas illal nii viel seuraavan pvän väsyttää niin ettei ajatus kulje.

AadaOlavi 29+1

Yhteistyössä