kohdunvuokrauksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sanna

Jäsen
01.06.2004
547
0
16
Katsoin ajankohtaisesta kakkosesta ohjelmaa lapsettomuudesta. ja siinä jonkun verran sivuttiin kohdunvuokrauksen ongelmia ja jäi mietityttämään tämä juttu, jos joku tietää, mitä siinä on niin hankalaa. Jos joku haluaa olla raskaana rahasta saamatta lasta itselleen niin kenelle se kuuluu. Jostain luin että vammaista lasta ei ole sitten halunnut kukaan. Voihan lapsi olla vammainen joka tapauksessa. Siis osaako joku selventää.

Tohon kohdunvuokraukseen liittyy varmaan paljon eettisiä kysmyksiä, että tuskin noin vain onnistuu..
Esim. nainen odottaisi lasta niin sukulaiset ja tuttavat onnittelisivat innoissaan ja sitten odottaja tokaisisi että ei hän tätä itselle vain toiselle :/
Ja onhan se äidillekkin rankkaa kun odottaa lasta ja tietää luopuvansa siitä odotuksen päätyttyä. En usko että kukaan pystyisi noin vain luopumaan lapsestaan (vaikka ei oisikaan biologisesti oma, vaan istutettu alkio)

Tosin ajatuksena yksinkertainen mutta jos vähänkään pohtii niin kuinka monesta meistä oikeasti olisi siihen, siis "vuokraamaan kohtua"?

Juridisestihan äiti on henkilö joka on synnyttänyt lapsen ja tää on varmaan yks suurin juttu asiassa, äidillä kun pitää olla oikeus perua päätöksensä synnytyksen jälkeenkin vielä.

Rahaahan tuosta vuokrauksesta ei suomessa saa ottaa.

Itse olen mielessäni pyöritellyt ajatusta, että "vuokraisin" kohtuni meidän erittäin hyvälle ystäväpariskunnalle..Tarkoittaa siis etten ikimaailmassa ottaisi rahaa tuosta..Tämä meidän ystäväpariskunta ei voi saada biologista lasta.
En ole koskaan asiasta ääneen kenellekään puhunut, en edes miehelleni, jolle kuitenkin kerron kaikki ajatukseni...
Omalta kohdaltani tiedän, tai ainakin luulen tietäväni, etten enää halua omia lapsia (on jo 4 lasta), eikä halua miehenikään...Joten sen suhteen voisi olettaa että "vuokraus" voisi toimiakin ilman että minä siitä henkisesti kamalasti kärsisin...Mutta helppohan sitä on näin vain taka-alalla miettiä....toinen asia on jos se olisikin todellista....

Yhteistyössä