Kohdunsuu auki varhaisilla viikoilla

Kevättä kaikille

Nyt on takana ensimmäinen äpkl käynti Tays:ssa. Kolmas raskaus, mutta ensimmäinen tuplaodotus. Olen ollut jo reilu viikon sairaslomalla järjettömän alapään painontunteen takia. Viikkoja nyt 16+4.
Ultrassa kaikki näytti vauvoilla olevan hyvin, painoarviot 158 ja 164g, hurjan kokoisia ...

Mutta... kohdunsuu oli jo pehmeä ja emättimen puolelta jonkin verran auki, joten sairaslomalle komennus ja ns. vuodelepoon.

Nyt ei voi kun kädet ristissä toivoa etteivät vaavit tuu pois... Mitään ei ole täs vaihees tehtävissä, muuta kuin se lepo. Vai olisko teillä siihen poppakonsteja? Kertokaa onko teillä ollut samaa tilannetta, millaisia ohjeita olette saaneet ja miten raskaus on sujunut???

Nyt sitten levätään ja odotellaan, että viikkoja tulee lisää :ashamed: <br><br>
 
Onko sulla kunnollista tukivyötä?
Mulle määrättiin sellanen kun oli sama juttu mutta myöhäisemmillä viikoilla. Raskaus oli 6 kuulla kun määrättiin lepoon. 30 viikolla kaulakanava oli täysin pois ja kohdunsuu pehmeä. 33viikolla oli kohdunsuu 4cm auki, kalvot pullotti ulos. 35+3 viikolla syntyi kaksi kpl lähes 3 kiloista poikaa. Eli tosta tukivyöstä on mun mielestä apua, mutta se pitää olla kunnollinen eikä sellanen tuubi mikä vedetään päälle. Se myös pitää laittaa paikalleen sängyssä ennen ylös nousemista. Kun sun massu kasvaa isoksi, ja yöllä kääntyminen on hankalaa laita satiini lakana tai kaistale satiinikangasta sängyn leveydelle peffan kohdalle, sitten ittelle sellaset liukkaan tukipikkarit jalkaan niin voit liu'uttaa itsesi aina toiselle kyljelle eikä tarvitse ponnistaa. Mulla muuten kalvot puhkes puoli 5 aamulla kun nukuin sohvalla ja käänsin kylkeä :/
 
Hello!
Kiitos kommenteista, toinen viikko makaamista alkaa. Vointi jo hieman helpompi, ei ole sitä järjetöntä paineen tunnetta alapäässä...
Tukivyö mulla on, sellainen tarralla säädettävä, mut jotenkin tuntuu, ettei siitä ole hirveesti apua. Tai tuntuu siltä, et se rupee jossain vaihees päivää painaa/kiristää.
Ihanaa kipinätär, et sul meni kuitenkin kaikki hyvin ja sait pojat elävänä ulos. Olitko sä ihan vuodelevos loppuajan? Saitko olla kotona vai olitko sairaalassa?

Aurinkoista hellepäivää =)
 
Mut määrättiin myös lepäämään kun paikat auki 1cm, kohdunsuun pituus 2,5 cm. Mulla on menossa viiikot 24+2. Kotona 1v 7kk tyttö ja 8v lievästi kehitysvammainen poika. Joten touhua kyllä riittää ja levot vähän niin ja näin pienin kyllä hoidossa 2-3 päivää viikossa. Toivottavasti pääsis muutaman viikon eteenpäin. Vauvat nyt noin 600 grammasia. Välillä supistelee kovastikin. :whistle:
 
Maatkaa hyvät ihmiset kun on vaaraa ennenaikaisesta synnytyksestä. Itse odotin kaksoksia ja viikolla 23+3 kohdunsuu oli auki 2 cm ja lääkäri määräsi vuodelepoon sairaalaan. Kyllä itketti ja harmitti etteihän siinä pitänyt niin käydä. :'( Täydellisessä vuodelevossa meni 8 viikkoa kunnes itsepäisesti päätin etten enää makaa. Tyhmä olin. Siinä meni 2 viikkoa ja pojat syntyi keskosina. Kumpikaan ei pystynyt hengittämään omin avuin ja joutuivat lastenteholle hengityskoneeseen. Toinen pojista oli vuorokauden kriittisessä tilassa jonka aikana sai aivoverenvuodon. En odotusaikana ymmärtänyt mitä tarkoittaa jos lapset syntyvät keskosina, naiivisti vain luulin että sitä mennään normaalisti kotiin ja elämä jatkuu onnellisena vauvaperheen arkena. Niin ei käynyt vaan pojat olivat 5 viikkoa sairaalassa.

Poikien ollessa parin vuoden ikäisiä selvisi ettei toinen kuule normaalisti ja viiden vuoden iässä todettiin muitakin ongelmia kehityksessä (autistisia piirteitä, älyllistä kehitysvammaa). Ei ole voitu osoittaa että nämä johtuisivat keskosuudesta, mutta itselleni en anna ikinä anteeksi etten maannut hamaan tappiin saakka. :(

Jaksakaa maata, se aika tuntuu ikuisuudelta kun sitä ajattelee eteenpäin, mutta jälkeenpäin ajateltuna se on vain pieni hetki. Nyt meidän pojat täyttää 8 v. ja tuntuu että vastahan he syntyivät.
 

Yhteistyössä