kohdunpoiston

• Viestiketjun aloittaja vaikutuksia
  • Ensimmäinen viesti
vaikutuksia
Olen menossa isoon gynekologiseen leikkaukseen, jossa poistetaan kohtu ja munasarjat kasvainten takia.
Olen lukenut paljon kaikenlaista faktaa toimenpiteestä, mutta missään ei ole mainittu sitä seikkaa, että miltä mm. rakastelu tuntuu sen jälkeen.

Jos emätintä lyhennetään ja sen pohjukkaan tulee tikitkin, mietin että tuntuuko ne ehkä miehellekin? Itselle? Kipuileeko?
Entä, vaikuttaako leikkaus mitenkään orgasmiin? Tällä tarkoitan voimakasta supisteluntunnetta myös kohtulihaksissa...se siis häviää kokonaan?
Entä vatsanahka, pysyikö tuntoherkkyys?

pallero
oletko käynyt endometrioosisivustoilla ja palstoilla (esim endoyhdistys); siellä on yleensä useampikin, joille on operaatio tehty (radikaali tai pelkkä kohdunpoisto) ja vielä usemapi, joka tietää operaation olevan edessä

olisin
kyllä enenmmän huolissani munasarjojen poistosta kuin orgasmeista, onko tämä provo?
Jollei, niin kohdunpoisto ei vaikuttanut sukupuolielämäämme millään lailla negatiivisesti, kaikki muutos on ollut vain positiivista.
Minulle tosin jäi munasarjat.

Mia
Ole huoletta ei emätin siitä lyhene eikä mies huomaa mitään eroa.
Orgasmin saaminen on omasta mielialasta kiinni, ainahan suuret leikkaukset masentaa. Kyllä vatsanahka on tunnototon pitkänkin aikaa.

kokemuksia
itselläni on kohta kaksi vuotta siitä, kun kohtu ja toinen munasarja poistettiin. Tähystyksellä tosin, että ehkä kaikilta osin kokemukseni eivät ole vertailukelpoisia. Itse operaatio meni hyvin ja toivuin ihan sairasloman puitteissa. Mistään emättimen tikeistä ei ollut tuntemuksia, ne varmaan sulivat pois samaa tahtia kuin vatsanahassa olleet kolme tikkiä.
Minkäänlaisia komplikaatioita ei ollut ja eikä orgasmeissakaan ole suurta eroa ollut. Päinvastoin ehkä olen tullut aktiivisemmaksi, kun ei ole mitään aiemmista mm. kystasta johtuvista aristuksista tietoakaan. Ja mies on onnellinen, kun ei tarvi turhia jarrutella...
Eli kaikin puolin olen tyytyväinen ratkaisuuni pyytää kohdunpoisto samalla kun kerran kystaa jouduttiin leikkaamaan!

Ystävyydellä
Varmastikin sinulla on oireita miksi tuo leikkaus on katsottu tarpeelliseksi. Tiercä kuitenkin ettää munasarjojen poisto vie kaikki halusi. Eli saat silmänrapäyksessä vanhan naisen mielen, oireet alkaa masennuksella. varmastikin lähellä tuota babyblueta, jossa hormoonit hujauksessa romahtavat synnytyksen yhteydessä. Tätä voidaan korjata hormoonihoidolla, joilla on sivuvaikutuksensa. Pahimmillaan syöpä esim. rintasyöpä. Kohdun poistoon ei liity ongelmia, sen poiston ei pitäsi kovastikaan vaikuttaa hormoonituotantoon. Olisin sinuna nyt tarkkana ja selvittäsin onko leikkaus ainoa vaihtoehto. Eli että on pelko että saat syövän tms. kasvaimista tai sinulla on kovia kipuja. Eli voitko odottaa vielä muutaman vuoden. Onhan tämä kaikki aina voittoa. Monet kyllä elävät täyttä elämää hormoonien turvin, mutta siinä on riskinsä, siksi alleviivaan että arvioi itse vielä kerran leikkauksen tarve.

Hmph
Olipa ikävä viesti.

AP, sinä ET saa silmänräpäyksessä 'vanhan naisen mieltä'. Mikä muuten ylipäänsä on vanha nainen tai sellaisen mieli?

Hormonikorvaushoitoa ei yleensä täysin voi välttää osteoporoosiriskin vuoksi. Vaihdevuosioireet eivät ole automaatio, mutta jos niitä tulee, kevyt lääkitys auttaa. Syöpäriski on meillä kaikilla joka tapauksessa ihan kohtuullinen (yksi kolmesta sairastuu elämänsä aikana johonkin syöpään).

Ja lopuksi: leikkauksen tarpeen arvioi LÄÄKÄRI, eikä radikaalileikkauksia tehdä tuosta vain ilman hyvää syytä.

Terveisin endometrioosin vuoksi radikaalileikattu, kolmatta vuotta ilman hormoneita ja voi paremmin kuin koskaan elämässään (toki loistavan endokrinologin ja sydän- ja verisuonitautilääkärin valvonnassa)

Yhteistyössä