Kohdunpoiston jälkeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohtuuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohtuuton

Vieras
Kaipaisin kokemuksia teiltä, kenelle on tehty kohdun poisto. Kauan kesti jälkivuoto? Oliko pahanhajuista? Miten yhdyntä..oliko kivuliasta leikkauksen jälkeen??

Mulla leikkauksesta nyt kolme viikkoa. Tehtiin tähystyksellä. Vuotoa on vielä..enimmäkseen ruskeaa "tuhrua", välillä hailakkaa verta.(pikkuhousunsuojalla pärjäilen) Vuoto haisee pahalta, mutta tästä lääkäri varoittelikin. Johtuu kuulemma siitä, että tikkien langat kerää bakteereita.
Kipuja ei ole enää päivittäin, mutta välillä on päiviä, että tuonne emättimen pohjaan juilii todella ikävästi, ja sitten otankin särkylääkkeen.
Yksi tikki on valunut jo pois, montakohan niitä tikkejä siellä ylipäätään on?!! Ja mistä sen tietää kun kaikki ovat irronneet? Jälkitarkastusta minulla ei ole..Sairaalasta sanoivat että sitä ei nykyään rutiinista enää tehdä. Vain jos tulee komplikaatioita.

Mietin myös tuosta seksipuolta... 6vko:n päästä leikkauksesta saa kuulemma aloittaa yhdynnät. Mua kyllä pelottaa koko asia, niin aralta tuo emättimen pohja vielä tuntuu. (suihkussa yritin varovasti kokeilla monta tikkiä siellä on, ja jestas että paikat oli arat, ja sen jäljeen alkoi koskea ihan kamalasti)
Millaiset kokemukset teillä ensimmäisestä yhdynnästä leikkauksen jälkeen?

en osaa tohon tikkiasiaan paljon sanoa, mulla poistettiin emättimen kautta, ilman vatsa-arpia.

sen muistan että yllättävän paljon oli kipuja jälkeenpäin ja vihlomista. vuotoa minulla ei juurikaan ollut. herkästi kannattaa kyllä huolehtia itsensä näytille jos yhtään epäilet tulehdusta. yhtään lämpöä, muita tulehdusoireita kuten lisääntyvää pahanhajuista vuotoa niin menisin näytille. vatsan alueen infektiot voi olla tosi pahoja. työssäni muuten näitä näen- omakohtaista kokemusta ei ole.

seksi.. en muista kauanko meillä meni. sen muistan että pelotti pirusti. pelkäsin että mies vahingossa puhkasee pohjan tai jotain. hyvin varovasti aloteltiin. rutkasti liukkaria ja hitautta. ja muistan että alkuaikoina vihloi jälkeenpäin vaikka itse puuha tuntui mukavalta.

pakko muuten sanoa, että näin 2 vuotta poiston jälkeen voin todeta että oli tosi hyvä juttu että tuli tehtyä.. :-)

Alkuperäinen kirjoittaja mo:
en osaa tohon tikkiasiaan paljon sanoa, mulla poistettiin emättimen kautta, ilman vatsa-arpia.

sen muistan että yllättävän paljon oli kipuja jälkeenpäin ja vihlomista. vuotoa minulla ei juurikaan ollut. herkästi kannattaa kyllä huolehtia itsensä näytille jos yhtään epäilet tulehdusta. yhtään lämpöä, muita tulehdusoireita kuten lisääntyvää pahanhajuista vuotoa niin menisin näytille. vatsan alueen infektiot voi olla tosi pahoja. työssäni muuten näitä näen- omakohtaista kokemusta ei ole.

seksi.. en muista kauanko meillä meni. sen muistan että pelotti pirusti. pelkäsin että mies vahingossa puhkasee pohjan tai jotain. hyvin varovasti aloteltiin. rutkasti liukkaria ja hitautta. ja muistan että alkuaikoina vihloi jälkeenpäin vaikka itse puuha tuntui mukavalta.

pakko muuten sanoa, että näin 2 vuotta poiston jälkeen voin todeta että oli tosi hyvä juttu että tuli tehtyä.. :-)

Kiitos :)

Kohtuuton, nyt kun sinun leikkauksesta mennyt jokunen kuukausi, onko kaikki jo OK? Minulle tehtiin tähystyksellä poisto 2 viikkoa sitten. Minua häiritsee tämä ruskea vuoto, joka haisee aivan kauheasti. Kauan sinulla sen se kesti? Kipuja minulla ei ole leikkauksen jälkeen ollut lainkaan. Jälkitarkastus kunnallisessa tai yksityisellä 8 viikkoa leikkauksesta

minulla 4 vkoa tähystyksellä tehdystä kohdunpoistosta. kahden viikon päästä operaatiosta alkoi ruskehtava (limainenkin parina päivänä) vuoto. Soitin gyn osastolle jossa leikkaus tehtiin ja kysyin onko narmaalia. Kuulemma on, on kudosnestettä tikkien sulaessa. Pahaa halua vuotoon on liittynyt myös. Siitä en kysynyt mutta tuo selitys bakteereista tikeissä kuulostaa järkevältä syyltä hajuun. Hajusta olen ollut hiukkasen huolissani mutta luettuani näitä kokemuksia, että on muillakin, helpotti mieltä. Vuotoa ollut nyt parisen viikkoa ja alkanut jo vähentyä. Tosin pikkuhousunsuojalla on pärjännyt koko ajan. jälkitarkastus viiden viikon perästä operaatiosta tk:ssa. Sanottiin että tarkastus ei ole välttämätön.

Seksihommia ei vielä ole saanut kokeilla, pitänee odottaa se jälk. tarkastus ensin. Mieli olis kyllä tehny ;) En ole uskaltanu tunnustella "sisuksia" ettei turhia bakteereja sinne.

Multa kans poistettiin 2 vk sitten kohtu ja samalla korjattiin/nostettiin virtsarakkoa ja emätintä. Leikkaus meni "hyvin", paitsi seuraavana
päivänä kun vuodin verta liikaa gyne survaisi alapäähän metalliset työkalut sellaisella voimalla että virtsan tulo ei onnistu omin voimin vieläkään kunnolla.
Nyt ollaan kotona katetroitu itse ja pari päivää sitten alkoi virtsa lirua itsestään lääkityksen voimalla.
Periksi en anna, vaan luottavaisin mielin jatkan elämää :) Mulla myös on rusehtavaa ja pahanhajuista vuotoa, ja ensi viikolla on kontrolliaika (itse vaadin) jossa aion ottaa selvää mistä toi haju johtuu...

Syy kohdun poistoon oli paha kohdun ja virtsarakon laskeumat ja todella runsaat ja pitkät kuukautiset. Kuukautiset olivat tän vuoden aikana n. 2 vk:n välein kestäen reilu viikon + parin päivän välivuodot lisänä.
Itse olen 40 v ja kolmen lapsen äiti.
Odotan sitä hetkeä kun ei enään KUUKAUTISET TULE, JES!!!!!

Kohtuuton, nyt kun sinun leikkauksesta mennyt jokunen kuukausi, onko kaikki jo OK? Minulle tehtiin tähystyksellä poisto 2 viikkoa sitten. Minua häiritsee tämä ruskea vuoto, joka haisee aivan kauheasti. Kauan sinulla sen se kesti? Kipuja minulla ei ole leikkauksen jälkeen ollut lainkaan. Jälkitarkastus kunnallisessa tai yksityisellä 8 viikkoa leikkauksesta

minut on leikattu viikko sitten ja muuta hankalaa ei ole vielä ilmennyt, kuin vuotoa on jonkin verran ja silloin seuraavana yönä leikkauksesta olin tosi kivulias, kun peräsuoli pullisti niin kovasti turvotuksen takia, se on helpottunut, vaikkei vielä toimikkaan ihan normaalisti. odottelen toipumista ja elämän normalisoitumista sen myötä.Leikattiin kohtu laskeuman takia olen 54 vuotias munasarjat jätettiin, kun ei niissä vikaa. Seinämiä korjattiin ja jotain tukijuttuja virtsrakon takia, ettei heti sekin laskeudu. Vuoto on aika tummaa ja välillä lähes verta. Se huolestuttaa, että kuinka paljon sitä voi olla, ettei tule anemia , kun nukuttaa nyt jo normaalia enemmän.

Minulla oli kaksi viikkoa sitten samanlainen leikkaus. Olen toipunut hyvin. Yritän muistaa, että en saa nostaa tai liukastua. Olen tajunnut, että tämä on minulle tarkoitettu mahdollisuus lepoon ja henkilökohtaiseen hiljentymiseen.

Miks kukaan jolla leikkauksesta on jo kauemmin ei koskaan kerro kokemuksiaan? Itsellä uhkailtu että mahdollisesti olisi edessä jossain vaiheessa myooman takia, ja lukenut juttuja siitä että orgasmi hävinnyt kokonaan...

[QUOTE="juupajuu";28053983]Miks kukaan jolla leikkauksesta on jo kauemmin ei koskaan kerro kokemuksiaan? Itsellä uhkailtu että mahdollisesti olisi edessä jossain vaiheessa myooman takia, ja lukenut juttuja siitä että orgasmi hävinnyt kokonaan...[/QUOTE]

Minulta leikattiin kohtu pois kymmenisen vuotta sitten. Tokihan se toipuminen vie aikaa, mutta ainakin itselläni kuukauden sairausloma oli riittävästi. Vaihdevuosioireita ei ole ollut, koska munasarjat jätettiin. Minulla ei ollut eikä tullut mitään leikkauskomplikaatioita. Sen muistan, että jos kuume nousee yli 38 asteen, pitää ottaa yhteyttä sairaalaan. Parin viikon ajan minulla nousi lämpöä, mutta se pysyi sallitun rajoissa.

En kyllä keksi kohdunpoistosta yhtään huonoa puolta omalta kohdaltani. Halut säilyivät eikä orgasmin saannissakaan tullut muutoksia. Kaikkein parasta on, että pääsin kuukautisista eroon.

Saako sen kohdun kotiinsa sellaisessa lasipurkissa? Se olis aika makee koriste kirjahyllyssä!

Ai ei vai...?

Käytät nimimerkkiä Kohtuuton. Varmaan olet silloin itse kokenut myös kohdunpoiston. Minullekin tuli mieleen, että olisin halunnut nähdä poistetun kohtuni, mutta että lasipurkisssa kirjahyllyyn?

Tällä hetkellä opettelen elämään ilman kohtua. Onhan kohtu yksi naiseuden mittari. Leikkauksessa nostettiin myös virtsarakkoa ja leikattiin emättimestä ylimääräistä laskeumaa pois. Lääkäri kysyi ennen leikkausta, että onko minulla sukupuolielämää ja kun vastasin että on niin hän sanoi, että tekee minulle nuoren tytön emättimen. Nyt mietin, miten seksi sitten sujuu kun on sen aika? Onko myös ns. G-piste leikattu pois?

Hei! Minulle tehtiin kohdunpoisto yli kuusi viikkoa sitten vuotojen sekä todella suuren myoman takia ja samalla poistettiin munajohtimet mutta munasarjat jätettiin. Toipuminen oli todella nopeaa ja vuotoa vain parina päivänä. Toimenpide tehtiin labraskooppisesti eli neljä reikää mahaan ja alapään kautta poistot. Seksi on sujunut hyvin ja tunto on alapäässä ihan niin kuin ennenkin. Minulla ainakaan ole mitään huonoa sanottavaa itse toimenpiteestä. Suosittelen!

Minullekkin tehtiin huomisesta tasan kaksi viikkoa sitten, munasarjat ja kohtu, nyt on ilmeentynyt öiseen aikaan runsasta vuotoa. Soitin viime yönä osastolle kun irtoaa klönttejä, sanoivat niiden olen sulavia tikkejä että olen siinä vaiheessa leikkauksen jälkeen. Mutta jos jatkuu pitempään on mentävä näyttämään polille. Minulle tehtiin vatsanpeitteiden läpi ja melkein kaikesta sain allergian. Onneksi olin sopinut lääkärin kanssa jo esihaastattelussa että saan ottaa allergia lääkkeen leikkaus aamuna yhdellä kulauksella. Vaikka muita oireita tuli niin pystyin hengittämään hyvin, tärinät ja iho-ongelmat helpottivat vasta kun sain illalla leikkauspuvun pois. En tiennyt olevani nikkeli allerginen, puvussa oli monta vetoketjua. Nyt leikkaushaava jossa 11 tikkiä alkaa olla parantunut, oli iso myoma niin ei voitu poistaa alateitse. Vuoto häiritsee, toivottavasti ei kauan enää, on ihan puhdasta verta ei haise, eikä minulla ole kuumetta tai kipuja. Lääkemääriä olen vähentänyt tasaisesti, et otan tarvittaessa vain yöksi yhden Para-tabsin 500mg kun minulla on geenivirhe veressä joka tekee tulppia, niin minulle ei oikein sovi muut särkylääkkeet, sain kyllä panacodia ensin mutta se aiheutti kovaa ummetusta joten jätin sen pois. Olen käyttänyt klexania siltahoitona marevanin kanssa että pääsisin takaisin 2-3 arvon välille. Inri oli 25.3 1,6 eli on nousussa, stemppiä leikatuille ja leikkaukseen menijöille ja hyvää pääsiäistä.

[QUOTE="Hellu";28228404]Hei! Minulle tehtiin kohdunpoisto yli kuusi viikkoa sitten vuotojen sekä todella suuren myoman takia ja samalla poistettiin munajohtimet mutta munasarjat jätettiin. Toipuminen oli todella nopeaa ja vuotoa vain parina päivänä. Toimenpide tehtiin labraskooppisesti eli neljä reikää mahaan ja alapään kautta poistot. Seksi on sujunut hyvin ja tunto on alapäässä ihan niin kuin ennenkin. Minulla ainakaan ole mitään huonoa sanottavaa itse toimenpiteestä. Suosittelen![/QUOTE]

se on muuten laparoskooppisesti, ei mikää labra skooppinen :D :D samoin laparotomia, eikä labratomia.

Multa poistettiin viime syksynä kohtu ja munasarjat avoleikkauksella. Leikkausarpi nousee viitisen senttiä navan yläpuolelle, että aika pitkä viilto piti tehdä. Se tehtiin vanhaan sektioarpeen. Mulla leikkaus ja toipuminen sujui loistavasti, ei tullut ollenkaan jälkivuotoja eikä kipujakaan ollut, kun söin tarpeeksi särkylääkettä. Saikkua tuli kuusi viikkoa ja sen jälkeen normaalisti töihin. Seksielämään leikkauksella ei ollut ainakaan negatiivisia vaikutuksia, ja ihan parasta on, kun ei ole enää kipuja eikä kuukautisia. Estrogeenia aloin syödä, kun hormonitoiminta loppui kertaheitosta.

Kohtu poistettu 4pv sitten samalla kohotettiin etu-takaosaa muuten kaikki ok kipuja vain ulostuksessa vuodot pienet nyt rusehtavaa pahanhajuista vähän ja kirvelyntuntu emättimen takasuulla toivotaan et kaikki menee hyvin itsellä oli ennen leikkausta kriisi et menee naiseus mut sekin meni ohi leikkauksen myötä ei täs muuta kun hipsuttelen pikkuhiljaa itseni kuntoon tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville

... ja pelottaa ihan vietävästi! Olen vältellyt aihetta jo monta vuotta, mutta todella runsaat kuukautiset, endometrioosi, myomat ja kuukautiskivut saivat minut kallistumaan kohdunpoistoon. Olen 49 v. tuntuu siltä, että naiseus menee leikkauksen myötä. Yritän ajatella sitä kaameaa vuotoa, joka ei lopu vaan jatkuu ja jatkuu... ei pääse lenkille, et saa nukuttua yöllä ja mitkään "tofflingit" ei riitä, kun vuotaa ihan mielettömästi viikkotolkulla : ( Seksielämä on todella vilkasta, joten senkin takia pelottaa että miten se tulee muuttumaan leikkauksen myötä. Kertokaa hyvät kohtalosiskot omia kokemuksianne asiasta! Loppuuko ne halut?? Muutamat vastaukset tuosta jo luinkin mielihyvällä; eivät lopu, vaan paranevat.

kiitos kaikille jotka on tänne laittaneet omia kokemuksia ja myöskin haluisin tietää nimimerkin pelottaa kommentin miten leikkaus meni ja säilykö seksielämä ja halut . olen 38v ja kärsiny aina runsaista kuukautisista ja ylipainosta ja silloin kun neljä lastani oli pieniä helpotti kun voin käyttää heidän vaippoja vuodon aikana . siis en käsitä kun ei kunnon suojia löydy ku ihan kroonikkopotilailla.toki oli hävettävän kömpelö olo ja veriarvot varmaan laski kun halutti kauheesti maksa ja veriruokia että ite sen hoksi. ja nykyään tässä parisuhteessa saan kuulla olevani liian märkä, seksin aikana se kai muuttuu leikkauksen jälkeen mutta jääkö tosiaan haluja ja tuntoa . ja valskaa tosiaan toi pissa juttukin neljä aika isoo lasta olen synnyttänyt alateitse. vaikka tää samalta kuulostaa kun muidenkin jutut niin kertokaa . kiitos ja kaikille hyvää syksyä.

Kohdun poistoa kannattaa todella harkita huolellisesti ja välttää niin pitkään kuin voi. Siihen liittyy vakavia riskejä, voi käydä niin, että joudut puolen vuoden sairaalakierteeseen. En sano tätä peloitellakseni ketään, vaan siksi, että toivon ihmisten etsivän asiallista tietoa siihen liittyvistä riskeitä.

Kohtuni ( ja munanjohtimet ) poistettiin 2 viikkoa sitten alateitse. Kohdussa oli 50-60 myoomaa ja kohtu oli pienen vesimelonin kokoinen. Lääkäri sanoi leikkauksen olleen taistelu, se kestikin 2,5 tuntia ja menetin verta niin paljon että 4 pussia sain lisää. Onneksi kuitenkin saatiin alakautta pois, selvisin muutamalla tikillä vatsan alueella. 3 yötä olin sairaalassa. Vaikka leikkaus oli raju on paraneminen lähtenyt hyvin käyntiin ja kivut on pysyneet lähes kokonaan pois lääkkeillä. Vähensin kipulääkkeitä jo kolmesta kahteen kertaan vuorokaudessa. Rautaa pitää syödä kun hb on alle 100. Tikit ( ei sisältä eikä vatsan iholta ) eivät ole vielä lähteneet. Pahanhajuista vähäistä vuotoa on, pärjään pikkusiteellä.
Leikkaukseen halusin todella runsaiden ja pitkäkestoisten kuukautisten vuoksi. Loppuvaiheessa myös vatsan alueen kipujen vuoksi. Kohtu oli niin iso että toivon sen poistamisen vaikuttavan myös selkäkipuihin. Painaahan noin iso kohtu varmaan selän puolellekin.
Yritän muistaa "raportoida" tänne 1-2 kk kuluttua miten sujuu.

Sain lääkäriltä tulokset leikkauksen ja histologian jälkeen: Myoma uteri, Endometriosis Pelvis.

Kipuja ei ollut leikkauksen jalkeen ollenkaan. Verestävää vuotoa oli aluksi, jolloina jouduin käyttämään normaalia sidettä. Viikon jalkeen siirryin pikkuhoususuojiin. Vuoto ei ole loppunut, mutta ei ole enää veristä. Haiskahtaa, mutta ei kuulemma naapurille asti :)
Seksi ennen leikkausta teki todella kipeää, joten odotan nyt, että se sujuisi normaalisti. Ainakin halut ovat normaalit! Odotan todella, etta tuo viimeinenkin vuoto loppuu ja saan todella nauttia elamasta!

Netistä haettuna löysin:
Endometrioosi on sairaus, jossa kudos on normaalisti kohdun sisäpuolella (kohdun limakalvo), mutta alkaa kasvaa jostakin syystä kohdun ulkopuolelle virtsarakkoon, munasarjoihin, suolistoon tai lantion sivuseinämään.

Klassisen lantion endometrioosin tyypillisiä oireita ovat (oireet voivat vaihdella naisesta naiseen):
Vaikeita kuukautiskipuja ja kramppeja
Kipu seksin aikana
Pysyviä alavatsakipuja
Kipu virtsatessa ja suoliston liikehtiessä, varsinkin kova kipu kuukautisten aikana
hedelmättömyys

Tiedeyhteisö keskustelee edelleen todellista syytä (lantion) endometrioosiin. Yksi yleisesti hyväksytty teoria on "retrogradiset kuukautiset" (retrogradinen kohtu = kohtu on kallellaan taaksepäin, kun normaalisti se on eteenpäin kohti virtsarakkoa), jolloin kuukautisvuodon aikana, verta joutuu limakalvon kudoksen kanssa lantioon ja vatsaan. Jos kehon immuunijärjestelmä ei tuhoa tätä vuotoa väärässä paikassa, limakalvon kudosta "istuuntuu" muihin elimiin ja alkaa "kasvaa" siellä. Tämä kudos myös sitten "vuotaa" kuukautisten aikana, koska se vastaa hormonaalisiin muutoksiin, mikä aiheuttaa ylimääräistä kipua jokaisen kuukautiskierron aikana .
Muita teorioita, kuten geneettinen alttius endometrioosille, autoimmuuninen toimintahäiriö, ympäristön vaikutukset ja muut syyt ovat myös olemassa. Todellisuudessa lantion endometrioosin kehittyminen on todennäköisesti seurausta useista syistä, mukaan lukien edellä mainitut.

Tsemppiä tytöt!

Moi,

Viikko sitten tuo kohtu poistettiin tähystyksellä. Mahassa 4 pientä reikää joista tikit jossain vaiheessa sulaa pois.
Kivut on välillä kovat ja välillä sujuu paremmin. Tärkeetä on kävellä ulkona ja olla varovainen kun nousee ja menee maate. Aika nopeasti alkoi vatsa toimimaan, oli aika kivuliaat ne ekat päivät. Samoin pissaaminen oli rankkaa ekat päivät; jos ei noussu vessaan puolentoista tunnin välein, oli kipu aivan kauhee.
Kolme viikkoa antoivat saikkua, eikä jälkitarkastusta ole. Vuotoja voi kuulemma olla vielä useita viikkoja ja se on ihan normaalia.
Seksiä en edes mieti ennenkuin on mennyt monta viikkoa, nyt tärkein on että toivun ilman kiinnikkeitä jne. Seksin ehtii kokeilla sitten kun varmasti on kunnossa :)

Multa kohtu poistettiin kovan endometrioosin takia - ja ihana on tietää, että kunhan tästä toipuu ja kivuista pääsee, voi oikeesti elää elämää ilman jatkuvia tuskia. Elämänlaatu paranee huomattavasti, toi jatkuva tuska teki hulluksi.

Vaikeinta on tämä kun ei saa tehdä mitään..silloin kun ei ole kipuja tekee mieli siivota jne. Mutta malttia, niin pääsee sitten puuhastelemaan kun on kunnossa.

Taistelin vuosia että pääsin leikkaukseen (piti täyttää 40v että lekurit uskoivat että olen varma asiasta) ja nyt tämä tuntuu voitolta.
En voinut saada lapsia, joten miksi kantaa kohtua josta ei ollut kuin harmia.

Tsemppiä teille muille jotka toivutte leikkauksesta!!

Ottivat muuten munajohtimet myös. Mutta munasarjat jätettiin.
Tärkeetä on pestä alapää joka wc-käynnin jälkeen, niin ehkäsee parhaiten mahdollisia tulehduksia.
Henkisesti myös aika kova paikka, naistenpäivä tuntui tosi pahalta. Se etten voinut saada lapsia ja nyt vielä vietiin kohtu..ei kuitenkaan tee musta vähempää naista. Kunhan sen muistan niin pärjään. Vuoristorataa tämä tunne-elämä kyllä on, mutta kuulemma tasaantuu sit jossain vaiheessa ja osaa nauttia elämästään - ilman kipuja :)
Samaa kokeneet ovat kaikki näin kertoneet.