kohdunpoisto

• Viestiketjun aloittaja 50-vuotiaana
  • Ensimmäinen viesti
50-vuotiaana
Olen jo alkavissa vaihdevuosissa ja kohdussani on myoomia ja myös polyyppi kohdunkaulassa. Nyt olen väsynyt yhdyntäkipuihin ja sen jälkeiseen verivuotoon ja ajattelen poistattaa kohtuni.

Onko hyviä neuvoja, miten se vaikuttaa yhdyntään jatkossa?
Kauanko sairaalassa, miten tehdään -alateitse vai leikkauksella- myoomat on isohkoja (kananmunankokoa)?
Leikataanko munasarjat automaattisesti samalla pois?
Kiitos vastauksista.

Pirre
Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat/johtimet n.10 viikkoa sitten.Hyvin on mennyt,ei ole yhdyntäkipuja ollut sen jälkeen.Sairaalassa olin kolme päivää.Leikkaus tehtiin tähystyksessä alateitse.Munasarjat poistettiin,koska endometriooma oli jo toisen tuhonnut ja toinen tuhoutumassa.Ei muuta kuin rohkeasti vain kohdunpoistoon,elämä helpottuu monella tapaa.

Nainen 33
Kohtu poistettiin, munasarjat jätettiin hormonaalisista syistä. Olin 2 vuotta kärsinyt sterilisaation jälkeen voimistuneista kivuista ja runsastuneesta vuodosta kk.n aikaan. Puhdas väli oli 15-18 vrk, ja vuodon kesto 5-13 vrk. Koska veriarvot olivat huonontuneet ja yleiskunto heikentynyt, toipuminen avoleikkauksesta kesti n. 5 vk. Mutta nyt reilu vuosi leikkauksen jälkeen olen täysin tyytyväinen. Sex on loistavaa kun ei pelkoa vahigosta ja aina valmis, kun ei oo huonoja päiviä. Lapsiluku oli jo täysi, 3 kpl. Monelle henkinen toipuminen on raskaampi. Minulle myös. Mutta kivut tekivät pelokkaaksi silloin, kun luulin, etten toipuisi eivätkä kivut lakkaisi. Tänään voittaja!

Iäkäs Elli
Minulta kohtu poistettiin 45-vuotiaana, kun myomat olivat tehneet siitä ""perunapussin"" lääkärin ilmaisun mukaan. Silloin se tehtiin leikkaamalla ja sairaalassa olin muistaakseni neljä tai viisi päivää. Ei ollut minkäänlaista vuotoa sen jälkeen. Munasarjat jätettiin, koska ne olivat terveet. Sairauslomaa oli neljä viikkoa.

Seksiin leikkaus ei vaikuttanut millään lailla eikä minulla ollut mitään henkisiä vaikeuksia. Tunsin vain helpotusta, kun runsaat ja pitkät vuodot loppuivat.

Vaihdevuodet tulivat aikanaan, mutta se onkin jo toinen tarina.

moona
Minulta kohtu poistettu 40:nä jatkuvien tulehdusten ja myoloomien vuoksi. Tehtiin avoleikkauksella ja sairaslomaa neljä viikkoa. Ensimmäisen viikon aikana ei saanut nostella litran maitopurkkia suurempaa. Neljän vuoden päästä poistettiin munasarjat myeloomien takia. En ollut kipeä eikä tullut minkäänlaisia henkisiäkään kipuja. Seksi onnistui paremmin kun ei ollut raskaudenpelkoa ja muutenkin kun selvisi lopputarkastukseen asti ilman niin hyvin meni.

40 vuotias
olin vuosi sitten kohdunpoistossa tapaturman takia nostin liian painavia taakkoja jolloin kohtu luisti ulos itse olen 4 lapsen äitinä todella tyytyväinen leikaukseen muna sarjat jäivät seksi on parempaa eka pelkojen kautta sain todella toisen mahdollisuuden johon olen onnellinen

50-vuotiaana
Kiitos vastauksistanne, olen saanut teiltä hyvää kokemusperäistä tietoa toimenpiteestä.

Vielä jäi askarruttamaan se, että kun olen lapseton nainen, onko silloin leikkaustavoilla merkitystä?
Jostain luin, että synnyttämättömillä leikkaus tehdään useimmiten vatsanpeitteiden läpi tai tähystyksellä. Ja silloin varoiteltiin kiinnikkeistä ja muista harmeista, jotka voi vaikuttaa niin peräsuolen kuin virtsarakonkin toimintaan jatkossa. Alkoi hirvittää.

Ja vielä sekin kiinnostaa, että miksi munasarjatkin otetaan pois? Ja miten se vaikuttaa normaaleihin vaihdevuosiin?
Hormonikorvaushoitoa en voi saada, kun olen rintasyöpävaarapotilas.

Pirre
Tuosta leikkaustavasta en kyllä tiedä oikein sanoa,että onko sillä merkitystä jos on synnyttänyt tai ei.Itse olen synnyttänyt neljä kertaa.Lääkäri vain sanoi ennen leikkausta,että kannattaa varautua myös siihen,että voidaan joutua leikkaamaan avoleikkauksella jos ei tähystyksellä onnistu.Munasarjat minulta tosiaankin poistettiin siksi,kun endometriooma oli niin pahaa jälkeä siellä tehnyt,ettei niitä voinut enää muuten hoitaa.Ikää on vasta 39v. ja hormonikorvaushoito piti aloittaa.Täytyy vain muistaa tutkia rintojaan säännöllisesti ja huolehtia mammografiassa käynnit.

operaatio edessä
Hei!
Olen itse menossa tammikuun lopussa tuohon kohdunpoisto operaatioon. Monenlaisia ajatuksia risteilee mielessä ja olen täältä saanut lukea kannustavia kokemuksianne. Itselläni ainakin alkuperäinen leikkaussuunnitelma tehtiin niin, että kohtu poistettaisiin tähystyksessä alateitse? Ilmeisesti tässä on nopeampi tuo toipumisaika. Milloin olitte taas työ ym.kykyisiä? tietysti nämä on ihan yksilöllisiä asioita, toinen paranee nopeammin kuin toinen ja paljon on varmasti työtehtävistäkin kiinni paljonko tulee sairaslomaa?
Hyvää loppuvuotta kaikille!

eve
Minultakin kohtu poistettiin nelikymppisenä, lähinnä runsaiden kuukautisten vuoksi.
Munasarjoihin tietenkään ei koskettu, koska ne olivat terveet.
Miten leikkaus tehdään, siitä paras tiedon antaja on lääkärisi. Kysy rohkeasti häneltä miksi ja miten tehdään.

Seksi sujui leikkauksen jälkeen( tietenkin kun olin toipunut) ihan yhtä hyvin kuin ennenkin, ei se kohtu seksiin vaikuta. Lääkärini mukaan ellei tarvita vauvan ""kotina"" on kohtu vain harmillinen lihaskimppu!

Muutenkin olen tyytyväinen!
Mikä vapaus olla ilman vuotoja!
Ja taitaa aika monta euroakin säästyä.

Aaria
Toisaalta on niinkin ettà Suomessa tehdààn erikoisen paljon kohdunpoistoja, jostain syystà muualla maailmassa nàinkin radikaali toimenpide ei ole tàllà lailla yleinen. Tàmà oli huomio vaan, mulla ei ole mitààn mielipidettà asiasta. Tàrkeintà varmaan on se ettà olo on helpompi.

36v.
minulta poistettiin kohtu alakautta viime keväänä. laskeumaleikkausta suunnitellessa lääkäri kysyi haluanko samalla kohdunpoiston. kohtu oli terve, mutta runsaisiin vuotoihin kyllästyneenä ilomielin siitä luovuin. lapsilukukin oli jo täynnä. leikkaus meni hyvin, kipuja ei ollut ensimmäisinäkään päivinä kipulääkkeiden ansiosta. seksi parani ja henkisestikään ei ole ollut mitään ongelmaa asian suhteen. tyytyväinen olen.

Yhteistyössä