kohdunlaskeuma

  • Viestiketjun aloittaja äitipäiti
  • Ensimmäinen viesti
äitipäiti
Onko muita kuin minä?
Olen kolmen lapsen 34v. äiti ja lapset ovat syntyneet 10v.n haitarilla,eivät siis peräjälkeen. Ikäeroa on 3 ja 7v lasten välissä aina uuteen synnytykseen.

Kohtuni on todella laskeutunut, en ennen kiinnittänyt siihen huomiota. Nyt puolisen vuotta sitten sain hormonikierukan ja siinä yhteydessä sanottiin että kohtu on aika alhaalla ja onko haitannut?

Nyt olen itsekkin seurattuani huomannut sen olevan ihan emättimen suulla ja joskus se todellakin ihan tuntuu epämiellyttävästi,varsinkin menkkojen aikaan se laskeutuu entisestään.

Onko muita?ja miten sen kanssa olette eläneet?onko tarvittu operoida jne...?

Olen aika huolestunut nuoren iänkin vuoksi,kun nyt jo vaivaa.
Helpottaisi jos löytyy kohtalotovereita ja niitä jotka vaivaan ovat saaneet jotain apuakin,kertoilkaa omia kokemuksianne.
Jään odottelemaan :attn:
 
Omaa kokemusta ei ole. Laitoksella tulin sivusta seuranneeksi, että synnytyksen jälkeen on mahdollista, että kohtu luiskahtaa ulos alateitse. Kannattaa siis keskustella asiasta perinpohjaisesti lääkärin kanssa, että tietää oman tilanteensa. Kohtu on mahdollista leikata pois, kun ei lapsia enää halua(, jolloin se ei enää voi luiskahtaa ulos). Tulehdusriskihän siitä luiskahduksesta seuraa lääkärireissun lisäksi.
 
katiaana
Itsekin olen tuota miettinyt...
Mulle myös on sanottu kun 2 ongelma raskautta takana että kohtu on niin alhaalla.. :/
Ja sitte vielä viimesin raskaus uhkas mennä pyllylleen vkolla 20, kun sikiöpussi tipahti pois kohdusta osittain..... :eek:
Joten makasin viimeiset 7 viikkoa, kunnes pieni syntyi... =) =)
Olin niin onnellinen lapsesta että en edes ajatellut tuota kohtua. Syyksi sanottiin vain että voi sattua jollekkin, joilla kohtu alhaalla..??!!
Nyt kun bongasin tuon sinun kysymyksen, jään mielellään odottelemaan tietääkö joku joutuuko operointiin?? :'(
 
äitipäiti
Oon itekseni netistä nyttemmin lueskellut että emättimeen voidaan ommella jotain "tikkejä", tai kiristeitä.Siis jotain joka pitäisi kohdun ylempänä,kovin nuorilta ei mielellään kohtua leikattais koska vaikuttaahan se kaikkeen hormonitoimintaan. Vaikkei lapsia enää tekiskään ja ilman kohtua nainen vanhenee paljon nopeemmin!.

En siis sitä kyllä haluu!!!

Noi ompeleetkin vaan pitää seuraavaan raskauteen asti,sen jälkeen pitäis taas uudelleen operoida.
Näillänäkymin ei tarkotusta neljännelle lapselle ole,mutta kun eihän sitä koskaan tiedä miten mieli vielä muuttuu kuopuksen kouluunlähdön myötä...

Odottelen myös lisää kokemuksia asiasta
:attn:
 
Hmm..
Kävin juuri tsekkauksessa.. Toisen synnytyksen jälkeen (11kk sitten) itse tunsin, että jotain ylimääräistä yrittää valua ulos.T-keskuksen lopputarkastuksen tohtori sanoi, jotta kaikki ok. Mutta tämä yksityislääkäri kysyi, olenko huomannut mitään.. No jiuu.Hän sanoi, jotta kun lapset tehty, niin "kohotusleikkaukseen". Muuten löystyy taas uudelleen. Perinnöllistäkin vielä on. Saattaa aiheuttaa "pissa/kakka-ongelmia", kun elimet pyrkii toistensa puolelle.. Kyllä alkoi vanhuus ahistaa! :ashamed:
 
mulla on kans laskeutunut :( . oon synnyttänyt 2 yli nelikiloista vauvaa. viime synnytyksestä on jo kaks vuotta. oon suunnitellut jo kauan aikaa, että käyn kohdun nostossa jä emättimen kiristyksessä, mutta en oo saanut aikaseksi . kåävin puoli vuotta sitte tk:ssa , mut siellä sanovat normaaliksi. kärsin tästä tosi paljon ja masentaa.
 
Mulla on lievä kohdunlaskeuma,rectocele ja cystocele, jotka korjataan muutaman viikon kuluttua. Kohtu poistetaan alakautta kokonaan, sillä lapsia en enää tee (sterilisaatio tehty). Ei kannata arvauskeskuksen lääkäriin luottaa, vaan mene gynekologin juttusille. Sitä kautta mun asiat lähti nopeasti käyntiin. 5 kuukautta jouduin olemaan jonossa, nyt kyllä alkaa jo jännittämään operaatio, mutta toivon että kaikki menisi hyvin. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2005 klo 15:07 äitipäiti kirjoitti:
kovin nuorilta ei mielellään kohtua leikattais koska vaikuttaahan se kaikkeen hormonitoimintaan. Vaikkei lapsia enää tekiskään ja ilman kohtua nainen vanhenee paljon nopeemmin!.En siis sitä kyllä haluu!!!

:LOL: Eihän se noin ole. Kohtu ei vaikuta hormonitoimintaan vaan munasarjat hyvä ystävä. Kohdun laskeuman takia ei ole tarpeen leikata munasarjoja! Kohtua ei leikata niiltä, jotka arvelevat vielä haluavansa lapsia tai ovat epävarmoja asiasta. Vaikkei enää lapsia tekiskään niin:
+ ehkäisyä ei enää tarvita
+ kuukautisista ei ole vaivaa
+ kohtusyöpä on pois laskuista

Jos kohdun poistosta tulee mummoksi niin se on korvien välistä kiinni, ei kohdusta. Kohdulla on vain yksi tarkoitus ja kun se on tehtävänsä tehnyt siitä ei ole HYÖTYÄ.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2005 klo 12:41 Rosebud kirjoitti:
Mulla on lievä kohdunlaskeuma,rectocele ja cystocele, jotka korjataan muutaman viikon kuluttua. Kohtu poistetaan alakautta kokonaan


Sama diagnoosi mullakin. Tiedätkö jo operoivan lääkärin vai hoitaako leikkauksen sama gynekologi, jolla kävit aiemmin?
 
Laskeuma
Heipsan!

Mulla eka synnytyksen jälkeen lievä kohdunlaskeuma, tokan jälkeen rectocele, joka paheni edelleen kolmannen lapsen jälkeen. Vaivoina lähinnä painontunetta alapäässä, varsinkin menkkojen aikaan ja pitkän ylhäällä olon jälkeen esim. pitkä kävelylenkki. Ulostamista olen autellut emättimen kautta ihan six etten revittäis sitä laskeumaa turhaan. Kyllä se uloste muutenkin tulis, mutta en siis halua revittää..
Nyt olen menossa ylihuomenna rectocelen korjaukseen ja siis tyhjennysdieetti päällä.
Olen ajatellut asian näin. Kyllähän mä tän kanssa pärjäisin (kunhan ei tule ummetuskausia), mutta joka tapauksessa viimeistään vaihdevuosissa se alkais entistä enemmän vaivaamaan, joten miks en korjais asiaa nyt. Toivon että tulis siis paikat kuntoon eikä painontunnetta enää olis tai sellasta oloa et nyt valuu tavarat ulos toosasta, kun kävelee pidemmän aikaa.
Kertokaapa muut kokemuksistanne, jälkimainingeista, mahdollisista komplikaatioista jne...
 
Dodiin, nyt ne vaivat on korjattu. Maanantaina leikattiin ja keskiviikkona pääsin kotiin. Kohtu poistettiin emättimen kautta ja rectocele ja cystocele korjattiin. Sairaslomaa annettiin 4 viikkoa. Operaatio tehtiin nukutuksessa, kipuja oli jonkin verran leikkauksen jälkeen mutta niihin sain lääkettä. Kipupiikki aiheutti pahoinvointia mutta siihenkin sain lääkettä. Istuminen on kielletty, eikä mieli tekisikään kun emättimessä on tikkejä, mutta yllättävää kylläkin kipuja ei ole enää kovinkaan paljon. Pärjään Buranalla. Kannattaa varata ulostuslääkettä että kakka tulee ponnistelematta , sitä pelkäsin eniten mutta ihan kivutta kakkaaminenkin onnistui. Leikkauksen jälkeen pidettiin katetria seuraavaan aamuun ja emättimeen oli työnnetty pari metriä sidoharsoa jonka pois ottaminen ei sattunut, siis pelko pois sisaret ei ollut yhtään niin kamalaa kun olin mielessäni etukäteen kuvitellut. Yleensä nämä laskeumaleikkaukset tehdään spinaalipuudutuksessa mutta itse halusin nukutuksen.
Jännä nähdä miten tämä kaikki vaikuttaa seksiin, nimittäin emätintä on kiristetty piukemmaksi, saas nähdä mitä mies tykkää. =)
 
rectosele
Mulla todettiin n.vuosi sitten rectosele ja olen sen kanssa pärjännyt aikasta hyvin.
Todennäköisimmät syyt; peritty heikko kudostyyppi ja 3 alatiesynnytystä, sekä kilpirauhasen vajaatoiminta, joka aiheuttanut pahaakin ummetusta aikoinaan.

Meillä vielä haaveena iltatähti, ikää mulla tuolloin 28v, olin laitattanut just kierukan jne.
Nämä faktat vaikuttivat siihen, että lääkäri ei suositellut leikausta tehtäväksi ennen kuin sitten ,kun olen mahdollisesti tehnyt tuon iltatähden, jos pärjään henkisesti ( kun pitää aina välillä painaa tuolta emättimen puolelta), niin mitään haittaa ei ole jos vielä harkitsen muutaman vuoden. Leikkaustuloksen, kun pitäisi olla sitten kestää lopun ikääni.Eikä alakautta synnytellä enää leikkauksen jälkeen.

Lääkäri sanoi, että jos muutan mieleni leikkauksen suhteen, niin voin ottaa polille yhteyden ja asiaa ruvetaan hoitamaan heti eteenpäin.

Kierukan poistatin jatkuvien vuotojen vuoksi muutamia kuukausia sitten.

Hirveätä vauvakuumetta ei ole, ehkä siksikin, että olen yksityisyrittäjä ja olen yhden vaavin tehnyt yrittäjäaikanani, eikä sekään ollut millään muotoa helppoa (jatkuva huoli toimeentulosta yms.)

Muutama asia painaa mieltäni ja siksipä aattelin kysellä teiltä muilta asiaa;

1. Lääkäri ei maininnut mitään sektiosta. Elikkä aattelin,jos nyt tekisin iltatähden, sitten menisin rectocelen korjaukseen, mutta vaikka 40-vuotiaana keksinkin, että tahtosin vielä muksun niin voinkohan moista ajatella sektiolla? (paikkakuntamme kätilön mukaan voin...)

2. Pelottaa tulla raskaaksi. Mitäs jos kaikki alapään asiat meneekin mahdottomiksi. Elikkä miten hyvin teillä on mennyt joilla rectodele jo ennen uutta raskautta?
Rectosele ei itsestään muistuta muuta kuin ajoittain isommilla tarpeilla käydessä (ei siis painontunnetta, eikä muitakaan vaivoja), vaikkakin rectosele on mulla aikasta iso.

3. Ilmeisesti lääkärin mielestä parempi vaihtoehto odottaa vauvakuumetta ja synnyttää alateitse kuin leikata heti ja saada seuraava vaavi sektiolla..?Riskit pienemmät kenties? Vai olisiko tuo raskaus itsessään se joka noita paikkoja sitten venyttää myöskin, eikä se itse synnytys niinkään?

4. Kieltämättä pelotti kirjoittaa tännekin tästä, sillä koskaan ei tiedä millaisia kauhutarinoita on tiedossa, mutta kun on tämä tiedonhalu
:ashamed:

Jotenkin vaan ahdistaa tämä kun ei voi jotenkin itse sisäistää tätä asiaa taas.Rectosele kun itsessään ei haittaa, mutta kun on jotenkin tuo paine päällä tuosta lapsenteosta...mitä jos, entä jos...

Please, koittakaa ymmärtää minua reppanaa :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 15:49 Rosebud kirjoitti:
Dodiin, nyt ne vaivat on korjattu. Maanantaina leikattiin ja keskiviikkona pääsin kotiin. Kohtu poistettiin emättimen kautta ja rectocele ja cystocele korjattiin. Sairaslomaa annettiin 4 viikkoa. Operaatio tehtiin nukutuksessa, kipuja oli jonkin verran leikkauksen jälkeen mutta niihin sain lääkettä. Kipupiikki aiheutti pahoinvointia mutta siihenkin sain lääkettä. Istuminen on kielletty, eikä mieli tekisikään kun emättimessä on tikkejä, mutta yllättävää kylläkin kipuja ei ole enää kovinkaan paljon. Pärjään Buranalla. Kannattaa varata ulostuslääkettä että kakka tulee ponnistelematta , sitä pelkäsin eniten mutta ihan kivutta kakkaaminenkin onnistui. Leikkauksen jälkeen pidettiin katetria seuraavaan aamuun ja emättimeen oli työnnetty pari metriä sidoharsoa jonka pois ottaminen ei sattunut, siis pelko pois sisaret ei ollut yhtään niin kamalaa kun olin mielessäni etukäteen kuvitellut. Yleensä nämä laskeumaleikkaukset tehdään spinaalipuudutuksessa mutta itse halusin nukutuksen.
Jännä nähdä miten tämä kaikki vaikuttaa seksiin, nimittäin emätintä on kiristetty piukemmaksi, saas nähdä mitä mies tykkää. =)
VOIETTÄ olisi mukava kuulla, kuinka Rosebudin elo ja olo jatkuu tänään:
itselläni oli eilen itku päästä, kun huomasin että vanha vaiva, kohdunlaskeuma, iski taas satasella päälle... Pilates antoi vuoden lisäaikaa: olin jo nimittäin kohdunpoistoleikkausjonossa, mutta oireet poistuivat pilateksen avulla!
Eilen taisin olla viikonvaihteen puutarhahommista väsynyt ja suihkuun mennessä tunsin, että kaikki ei ole nyt kohdallaan. On kait se uskottava, että ei leikkaukselta enään mikään pelasta...

Ilmeisesti elämä jatkuu kohdunpoiston jälkeenkin? Seksielämäkin??


 
Loca
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2005 klo 15:07 äitipäiti kirjoitti:
Oon itekseni netistä nyttemmin lueskellut että emättimeen voidaan ommella jotain "tikkejä", tai kiristeitä.Siis jotain joka pitäisi kohdun ylempänä,kovin nuorilta ei mielellään kohtua leikattais koska vaikuttaahan se kaikkeen hormonitoimintaan. Vaikkei lapsia enää tekiskään ja ilman kohtua nainen vanhenee paljon nopeemmin!.

En siis sitä kyllä haluu!!!

Noi ompeleetkin vaan pitää seuraavaan raskauteen asti,sen jälkeen pitäis taas uudelleen operoida.
Näillänäkymin ei tarkotusta neljännelle lapselle ole,mutta kun eihän sitä koskaan tiedä miten mieli vielä muuttuu kuopuksen kouluunlähdön myötä...

Odottelen myös lisää kokemuksia asiasta
:attn:

Hahaa
Jestas. Vai mummo´ksi tulee kun kohtu poistetaan. Olen 31-vuotias ja kohtu poistettu enkä tosiaan tullut mummoksi, päinvastoin: Nyt vasta voi olla vapaasti ja harrastaa seksiä koska haluaa kun ei ole menkkoja rasittena. Ja mikä tää höpinä hormoneista on??? EI KOHTU TUOTA HORMONEJA VAAN MUNASARJAT!!! Eli "liukkaus" ja muu normaali toiminta emättimessä säilyy.
 
miniii
mistä tunnette et kohtu ihan alhaalla?
mä kun olin suihkus ja tein alapää pesua niin sormella tunsin kun ihan tuossa emättimessä oli jotain sellasta mitä ei oo aikasemmin ollut,joku iso pahkura tjn...hankala kuvailla.
edell.synnytyksestä 3viikkoa ja esikoisen sain 2vuotta sitten.
virtsakin karkailee etten pysty pidättää ja ikää vasta 20wee:(
 
myy
minulla sama homma. olen 26v ja 5 lasta yhet kaksosetki siinä välissä. ja suht isoja olleet syntyessään.minulla tuntuu kans sama pahkura emättimen suulla ja mä luulen et se on se kohtu mikä siel on.
minulle lekuri sano jälk.tarkistuksessa et kannattaa ottaa vakavasti lantion pohja jumppaukset.
kannattaa lääkäriltä tiedustella asiasta.
 
mistä tietää
minullakin on sellainen outo pahkura emättimen suulla. Ensimmäiset viikot synnytyksen jälkeen tuntui kävellessä että olisi ilmapallo tms. tunkemassa jalkoväliin, sittemmin siitä tunteesta olen jo onneksi päässyt.
Edelleen kuitenkin pahkura tuntuu sormella kokeillessa, vaikka synnytyksetä jo 7 kk.

Näitä kirjoituksia lukiessani olen miettinyt, miten erottaa virtsarakon ja kohdunlaskeuman eron? Eikö molemmat tunnu pallukkana? Entä voiko alapää muuttua muuten vain, vai onko pahkura aina laskeuma? Virtsasuihkua en pysty keskeyttää jos on yhtään isompi hätä, enkä pitkäksi aikaa pienempääkään hätää. Niin ja kun hätä iskee, on vessaan päästävä pikana, pidätyskyky hädäss on huono vaikkei housuun onneksi muutoin lirahtelekaan. Jumppailin aluksi ahkerasti, mutta nyt se on jäänyt vähemmälle, kun ei tuloksia tuntunut tulevan. Tietääkö joku, auttaako jumppa, jos on laskeuma? Miksi tilanne ei muutu...?

Ahdistaa!! Olen vielä niin nolo, etten kehtaisi lääkäriinkään mennä.. :ashamed:
 

Yhteistyössä