Kohdunkaulan tilanne viikolla 40

Minulla oli viikolla 39+1 kohdunkaulaa jäljellä 2 cm, pehmeä, mutta suljettu. Viikon päästä eli laskettuna päivänä sama tilanne eli ei mitään muutosta. Johtaako tämä nyt siihen, että synnytys joudutaan käynnistämään?? Voiko tuo kohdunkaula lyhentyä ja avautua lyhyessä ajassa vai pitääkö nyt vain tottua ajatukseen, että käynnistykseen joutuu??


 
Kohdunkaula voi lähteä avautumaan hyvinkin nopeasti kun vain tulee tarpeeksi oikeanlaisia supistuksia. Pituudellahan ei sinänsä väliä ole; ainakin minä olin aikoinani auki kahdeksan senttiä ja edelleen kohdunkaulassa oli paksu reuna. Avauduin silloin kalvojen puhkaisun jälkeen 5:stä sentistä kokonaan muutamassa minuutissa, joten uskoisin että se on mahdollista myös "luomuna". Tuo synnytys tosin oli käynnistetty. Nyt tilanne on sama kuin sinulla ja viikkoja vasta 26. En tosin usko, että ennenaikojaan syntyy, mutta lääkäri laittoi lepoon. Joten, jos minut käsketään samassa tilanteessa lepoon, niin miksipä ei synnytys voisi olla sinulla jo hyvinkin lähellä =) Jos tämä nyt yhtään lohdutti...
 
kohdunkaulan tilanne saattaa muuttua hyvinkin nopeasti, eli siitä ei kannata stressata=) Itellä oli esikosta rv 37 paikat täysin kiinni eikä lyhentynyt kaula yhtään... tyttö syntyi kuitenkin rv 39+4.

Kakkosesta oli jo rv 36 kohdunkaula lyhentynyt ja pehmennyt.. kuitenkin synnytys tapahtui "vasta" 40+5....

Saas nähä miten tällä kertaa käy=)

eli, ota ihan rennosti vaan=)
 

Yhteistyössä