Kohdunkaula uudelleensynnyttäjällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 lapsi tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2 lapsi tulossa

Vieras
Minua kiinnostaisi tietää mitä muille uudelleensynnyttäjille on sanottu kohdukaulan pituudesta yms. raskausaikana.

Nimittäin keskiraskauden neuvolalääkärin tutkimuksessa (rv28) kohdunkaulani oli lyhentynyt 0,5 cm:iä (se oli 2,5 cm pitkä) ja pehmentynyt. Ulkosuu oli kahdelle sormelle auki, mutta sisäsuu kiinni. Lääkäri sanoi, että se on normaalia uudelleensynnyttäjälle, mutta itseä kyllä vähän vaivaa tuo lyheneminen varsinkin kun supistelujakin on ollut nyt tässä vaiheessa paljon enemmän kuin ekassa raskaudessa.

Mitenkäs teillä muilla?

Minulla oli edellisessä raskaudessa (2.odotus) vähän samaa rv 30+5. Menin itse yksityiselle lääkärille kun oli supistellut aikaisempaa enemmän. Rv 27+1 kaikki oli vielä normaalisti. Eli siis rv 30+5 kanavaa oli jäljellä 2cm ja kohdunsuu auki sormenkärjelle. Eikä se lääkäri mitään erikoisohjeita antanut. Käski seurata tilannetta. Totesi kyllä ettei paras mahdollinen tilanne. Esikoinen syntynyt rv 37+2 (tähän ilm. vertasi).

Kävin kontrollissa reilun viikon päästä rv 31+jotain ja tilanne oli pysynyt ennallaan. Ja lääkäri käski ottaa rennosti. Pikku kävelylenkkejä vaan ja kaikki raskas tekeminen pois. Sauna ja seksi oli kiellettyjä. Mä sitten vaan lepäilin loppuraskauden ja lapsi syntyi rv 40+1. Varmasti lepo auttoi. Vaikkakin rv 37+ jälkeen annoin itselleni jo vapauksia tehdä raskaampaakin.

Mutta kyllä tuo paikkojen aukeaminen ja pehmeneminen on uudelleensynnyttäjälle yleistä. Kannattaa silti kuunnella kehoaan ja levätä varsinkin kun supistuksia on ollut.

Mulla kans rv27:llä oli kohdunkaula pehmentynyt ja ulkosuu auennut 1cm. Olen sen jälkeen ottanut vähän rauhallisemmin, saunonut vain vähän ja pidättäytynyt seksistä. Nyt meneillään rv38, enkä tiedä mikä tilanne on nyt kohdunsuulla. viimeinen lääkäri muutaman päivän päästä.

Toissynnyttäjällä on ihan normaalia että kohdunkaula kypsyy aiemmin, ei ennusta vielä mitään siitä milloin syntyy. Jos sisäsuu aukeaa, tämä on huonompi juttu. Siis relax!

Yhteistyössä