Kohdun ulkopuolinen raskaus??

Maanantaina kävin ultrassa vuodon takia.Viikkoja 8+4 ja kohdusta ei mitään enää löytynyt.Otettiin verikoe ma ja ke,mutta hormonit olikin nousussa.Ensiviikolla verikoe ja pe ultra ajatuksella ulkopuolisesta raskaudesta..

Mitähän pe tapahtuu,jos "vauva" löytyy jostain väärästä paikasta??
Osaisko joku viisaampi neuvoa??

Vieraileva tähti
Uskoisin että tähystyksellä!
Jos ehtii munatorvi repeytymään niin sitten luultavasti kunnolla leikataan.
Kaikki luultavasti riippuu myös sairaalan käytännöistä ja mistä alkio löytyy.

Ittelle ei selvinnyt,miten leikataan,ennen kuin heräsin nukutuksesta!
Pääsin kuin pääsinkin tähystysleikkauksella.

sanna 74
mulla oli kohdunulkoinen raskaus juuri heinäkuun alussa. rv 6 silloin menossa. vuodin kokoajan ja todettiin raskaus kiinnittyneenä munanjohtimeen. tähystysleikkauksella poistettiin koko johdin kun alkiota ei saanut pelkästään irti. joillain ihmisillä säästyy johtimet et se on hyvin tapauskohtaista. onnea sulle ja lohdutuksen sana et siitä toipuu fyysisesti pian ja yrittää uutta vaavelia. :hug:

raskausviikolla 6 sain keskenmenon joka varmistettiin ultralla.silloin raskaushormonit 61.nyt hormoonit 179,alkioita ei löydy.eilen sain sytostaattia lihakseen ja nyt vaan odotellaan mitä tapahtuu.(nyt viikkoja olis 10)

kurjimus
Jos alkio löytyy munanjohtimessa, niin ne voi eka kokeilla sitä syöpälääkettä, mikä tuhoaa ylimääräisiä soluja, mutta jos se ei tehoa niin sitten ne todennäköisesti tähystysleikkaa.
Mulle kävi juuri näin. Omituista oli vain se, että mulla ei ollu juurikaan kipuja ennenkuin ne todella alkoivat alavatsassa ja munatorvi olikin sitten ehtinyt jo räjähtää ja vuotaa vatsaonteloon. Eli kannattaa todella tarkkailla kipuja, jotta näin ei pääsisi käymään. Itse paranin leikkauksesta kyllä viikossa. Voimia, ja kuuntele omia tuntemuksia ja vaadi hoitoja tarpeeksi ajoissa! :hug:

Mulla todettiin kohdun ulkoinen kaksi viikkoa sitten keskiviikkona, viikkoja silloin 6+5, kävin ultrassa ja todettiin, ettei siellä kohdussa ole mitään, munatorvesta/johtimesta löytyi.Seuraavana aamuna lääkäriin ja katsottiin raskausarvot ja ultra taas. Perjantaina uudestaan raskausarvot, oli pikkasen nousussa, tuolloin ne oli 3820. Annettiin yksi sytostaattipiikki. Viikon päästä torstaille uusi lääkäri.
Kävin viime torstaina, ja selvis että arvot pikkasen koholla (4630), kuitenkin niin paljon edelliseen verrattuna, ettei ole lähdössä pois sieltä. Kokoa se möykky ei onneksi ollut kasvanut. Jouduttiin uusimaan sytostaattihoito, eli piikkiä annettiin torstaina, lauantaina, ja eilen maanantaina viimeinen. Nyt toivotaan, että torstaina olisi raskausarvot tippumassa, että ei tarviis mennä leikkaukseen. Ja olen käsittänyt, että tähystyksellä leikataan, jos vaan tilanne sallii. Ja vaikka jouduttaisiin leikkaukseen, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että johdin täytyy poistaa.
Itsellä ainakin on tällä hetkellä sellainen olo, että on poistumassa, koska eilen alkoi vuodot ja sairaalasta sanottiin, että nyt se kuuluu asiaan, kunhan vuoto pysyy hallinnassa.
Tsemppiä sulle! :hug:

Ja sitä vielä ihmettelin tuota pitkää aikaa, jolloin olisit menossa ultraan. Eikö ne siellä edellisessä ultrassa tutkinut muita kuin kohdun?
Jos vaan yhtään tuntuu kivut kasvavan tai muuten huolestuttaa, kannattaa heti soittaa lääkärille. Mäkin silloin ajattelin kun varasin ultran, että hätäilenkö liikaa, mut en hätäillyt. Olin vaan onneksi hyvissä ajoin mennyt lääkäriin, ettei pääse tapahtumaan mitään suurempaa vahinkoa.
Kannattaa mieluummin soittaa vaikka turhaan, kuin odottaa liian pitkään. :hug:

epätietoinen
Onkohan mahdollista että kohdun ulkopuolinen raskaus ei näkyisi verestä otettavassa raskaustestissä? Itselläni kierukka ja kuukautiset kuukausia myöhässä. Kaikki askaustestit negatiivisia mutta omituisia tuntemuksia oikean munasarjan seuduilla, joskus harvemmin ihan pistokseen asti. Sama kohta nyt myöskin hieman "turvoksissa", koholla vasempaan puoleen verrattuna. Hieman huolestuttaa.

En kyllä usko että ei näkyisi verikokeessa, kun jos on kohdunulkoinen, niin on siellä silloin kuitenkin se istukka, joka sitä raskaushormonia erittää. Eikä se mulla ainakaan tuntunut mitenkään "päällepäin". Oletkos käynyt lääkärissä niiden kipujen takia?

Yhteistyössä