kohdun ulkopuolinen raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
osaisko kukaan kertoa kohdun ulkoisesta raskaudesta.ystäväni hartaasti toivoma raskaus päättyi tälläiseen,ja häneltä jouduttiin poistamaan toinen munanjohdin?hän on aivan shokissa kuten minä ja muutkin läheiset.hän on vielä sairaalassa.
miten osaan tukea häntä onko tuon munanjohtimen poistamisen jälkeen mahdollista raskautua myöhemmin.kertokaa tyhmälle,etten vahingossakaan sano mitään loukkaavaa

minulla oli viime vuonna tuo kohdun ulkoinen, ja olen nyt onnellisesti raskaana ja raskaus on oikeassa paikassa. minulta poistettiin myös toinen munanjohdin, joten raskaaksi voi tulla yhdelläkin. Sen toisen poisto voi vähän heikentää mahdollisuuksia raskautua, kun ei voi tulla kuin yhdeltä puolelta raskaaki, mutta minulle kyllä lääkäri sanoi, että se munanjohdin voi käydä myös "kaappaamassa" toisesta munasarjasta kypsyneen rakkulan. Mahdollisuudet raskautua siis voivat olla edelleen lähes 100 %.
Itse kävin tuon kohdunulkoisen jälkeen tarkastuttamassa yksityisellä, että onhan se jäljelle jäänyt munanjohdin auki, ja niinpä se oli.
Jos sattuisi niin ikävästi, että toinen munanjohdin olisi tukossa, niin sitten on lapsettomuushoidot yhtenä vaihtoehtona.
Kohdunulkoinen raskaus tuntuu pahalta, ja se vie voimia. Ole tukena ja kuuntele. Ei tarvitse ihmeellisiä sanoja. Voimia ystävällesi!!! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja kokenut:
minulla oli viime vuonna tuo kohdun ulkoinen, ja olen nyt onnellisesti raskaana ja raskaus on oikeassa paikassa. minulta poistettiin myös toinen munanjohdin, joten raskaaksi voi tulla yhdelläkin. Sen toisen poisto voi vähän heikentää mahdollisuuksia raskautua, kun ei voi tulla kuin yhdeltä puolelta raskaaki, mutta minulle kyllä lääkäri sanoi, että se munanjohdin voi käydä myös "kaappaamassa" toisesta munasarjasta kypsyneen rakkulan. Mahdollisuudet raskautua siis voivat olla edelleen lähes 100 %.
Itse kävin tuon kohdunulkoisen jälkeen tarkastuttamassa yksityisellä, että onhan se jäljelle jäänyt munanjohdin auki, ja niinpä se oli.
Jos sattuisi niin ikävästi, että toinen munanjohdin olisi tukossa, niin sitten on lapsettomuushoidot yhtenä vaihtoehtona.
Kohdunulkoinen raskaus tuntuu pahalta, ja se vie voimia. Ole tukena ja kuuntele. Ei tarvitse ihmeellisiä sanoja. Voimia ystävällesi!!! :heart:

Tässäpä tulikin jo paljon "faktaa" :) Ei sun tarvi niin kauheesti sanoa, kuuntele.

Ja olen myös extran kokenut henkilökohtaisestikin.

Kokenut-harmaa kirjoitti kyllä 100% asiaa. Itsellä ihan sama tilanne takana, toista munajohdinta ei ole enää ku:n takia. Minä en tullu raskaaksi ilman apukeinoja enää tuon tapauksen jälkeen... Tämä masuasukki (rv 17+0 ) on saatu alkuun lääkkeiden avulla.

Se, miten voit ystävääsi tukea... Ole lähellä, pidä yhteyttä, kuuntele, anna hänen puhua. Itselläni tästä koettelemuksesta on vasta vähän yli vuosi aikaa ja edelleen tulee päiviä, milloin muistan kaiken kuin se olisi tapahtunut eilen. Se on henkisesti raskasta, toisille vähän vähemmän, toisille enemmän. Muista myös ystävänä se tosiasia, että kun tmän menetetyn raskauden laskettu aika olisi, niin ystäväsi tulee todennäköisesti ajattelemaan paljon asiaa... Että JOS kaikki olisi mennyt hyvin...
Osaatko sanoa, kuinka pitkällä raskaus oli jo?

Sama kokemu takana mullakin ja toinen johdin poistettu. Silti tulin ihan normaalikeinoin raskaaksi. Seuraavan raskauden alkuvaihe olikin sitten aika rankkaa kun jouduin käymään 4-5 kertaa ultrassa kun tarkistettiin että kaikki ok ja raskaus oikeassa paikassa.

kiitos vastauksista.tämä oli hänelle toinen keskenmeno.edellinen jouluna.silloin ei tarvinnut kaavintaa,vaan kaikki tuli itsestään pois.ja nyt tämä kohdunulkoinen.he niin hartaasti toivoivat kun tämä oli jo vähän pitemmällä vaikka vuotoa ja eriasteista kipuilua oli koko ajan.
yöllä sitten tuli niin kova vuoto ja kipu että ambulanssilla oli menty.sairaalasta hän shokissa soitti.järkytyin itsekkin niin,että jouduin työkaverille sanoa,kun menin kuulema niin kumman näköiseksi.
kyllä hän niin masentuneelta kuullosti,ja vakuutti ettei ikinä lasta yritä,etten tiedä kuinka hän tästä yli pääsee.pahaa tekee ja itku tulee ystävän puolesta.kiitos että sain jakaa asian kanssanne

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos vastauksista.tämä oli hänelle toinen keskenmeno.edellinen jouluna.silloin ei tarvinnut kaavintaa,vaan kaikki tuli itsestään pois.ja nyt tämä kohdunulkoinen.he niin hartaasti toivoivat kun tämä oli jo vähän pitemmällä vaikka vuotoa ja eriasteista kipuilua oli koko ajan.
yöllä sitten tuli niin kova vuoto ja kipu että ambulanssilla oli menty.sairaalasta hän shokissa soitti.järkytyin itsekkin niin,että jouduin työkaverille sanoa,kun menin kuulema niin kumman näköiseksi.
kyllä hän niin masentuneelta kuullosti,ja vakuutti ettei ikinä lasta yritä,etten tiedä kuinka hän tästä yli pääsee.pahaa tekee ja itku tulee ystävän puolesta.kiitos että sain jakaa asian kanssanne

Ensimmäinen ajatus oli mullakin tämä. Mutta meni aika nopeasti ohi, ja aloimme tosissaan yrittää, tosin tuloksetta...

niin varmaan se ensimmäinen ajatus on ,ettei ikinä enää.itsellä raskaudet sujunut aina hyvin,niin tuskin voin täysin ymmärtää vaikka kuinka yritän.täytyy yrittää vain kuunnella ja tukea.monesti se läsnäolo on tärkeämpää kuin ne sanat joita ei aina edes ole lohduttamaan

Yhteistyössä