Kohdun poiston vaikutukset?

• Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti
Maria
Googletin ja luin paljon ja keskusteluja myös, mutta enpä löytänyt tietoa, millaisia vaikutuksia on esim. puolen vuoden - vuoden kuluttua poistosta.

Kiva olisi, jos joku kertoisi vaikutukset fyysisesti, mielialaan, seksuaalisesti jne.

milla
Minulta poistettiin kohtu reilu kolme kuukautta sitten, joten en osaa vielä sanoa muuta, mutta mieliala on paljonkin parantunut ja olo on kaikinpuolin mukavampi. Seksuaalisiin haluihin ei ikävä kyllä ole vaikuttanut, ainakaan vielä. Mulla on ollut haluttomuutta. Minulta poistettiin myös munasarjat, joten syön hormoneja. Niitten vaikutuksesta varmaan loppuivat kaikki ärsytykset:)
Ja parasta on, ettei tarvitse joka kuukausi kärsiä niistä kovista tuskista joita kuukautiset minulla aiheuttivat.

emb
Minulla poistettiin kohtu alkukeväällä. Leikkaus oli iso avoleikkaus myoomien takia. Muutamia viikkoja olin aika rääpäle, mutta vähitellen kaikki alkoi palautua normaaliksi. Nyt olen terve ja onnellinen, seksi sujuu ja kaikki ne "kurjat" tuntemukset (pissa karkaili, painontunne alavatsalla, ylimääräiset vuodot yms.) ovat poissa. Ja kun munasarjat jätettiin, hormonitoimintakin on ennallaan.

Jos sinulle tehdään kohdunpoisto tähystyksellä, pääset helpommalla.
Kuitenkin muista se, että jokainen leikkaus on vaarallinen. Minulle tuli ongelmia myöhemmin verenohennuksen kanssa...sain veritulpan.

liehake
"Minulle tuli ongelmia myöhemmin verenohennuksen kanssa...sain veritulpan."

Kerrotko vähän tarkemmin, mitä tämä pitää sisällään??? Kuinka kauan myöhemmin, oireita tms.

milla
Niin, minulta poistettiin kohtu alakautta ja toipuminen siitä oli todella nopeaa. En olisi uskonut että voikin olla niin helppo ja kivuton juttu. Olen kuullut myös toisenlaisia juttuja, mutta itselläni onnistui tosi hyvin. Oli ihanaa kun ei ollut tikkejä muutakuin jossain sielä sisällä. Minultakin poistettiin kohtu noitten isojen myomien takia ja samoin munasarja, toinen munasarja oli poistettu jo aikaisemmin. Se tehtiin avoleikkauksella ja siksi minulla onkin hyvä vertailukohde. Toivottavasti saat lääkärin joka osaa tehdä sen alakautta. Itse menin yksityisenä! Minulla ei ollut mitään muita ongelmia, kuin virtsarakko ei tahtonut tyhjentyä kokonaan, mutta sekin oli pieni vaiva ja normalisoitui nopeasti. Onnea jos menet toimenpiteeseen!

Meikämaija
Seksuaalisuuteen kohdunpoisto vaikuttaa korkeintaan positiivisesti, sillä ei tarvitse ajatella vuotoja = rajoitukset siis poistuvat. Jos munasarjat jää, hormonitoiminta jatkuu, siihen ei kohtu vaikuta. Jos taas nekin poistetaan, alkaa vaihdevuodet muutamassa päivässä leikkauksen jälkeen, jollei omaa tuotantoa korvata estrogeenihoidolla. - Siitä on vain positiivisia kokemuksia kerrottavana, sillä kaikesta vaihdevuosiin liittyvästä pääsee kuin koira veräjästä.

Hyväkuntoisella ihmisellä normaalitapauksessa leikkauksesta toipuminen on nopeaa, sitä voi itse edesauttaa ennakolta liikkumalla aktiivisesti ja hyvällä ravitsemuksella, jotta koko fysiikka on parhaimmillaan. Leikkauksen jälkeen tulee olla aktiivisesti liikkeellä heti kun saa luvan, vaikka olisi vähän epämukavaakin. Se edistää verenkiertoa, ehkäisee verenhyytymiä ja edistää siten kaikenpuolista toipumista. Sängyssäkin voi voimistella ennen ylösnousua.
Noilla konstein olen muitakin leikkauksia läpikäyneenä toipunut tosi nopeasti ja jopa ehtinyt nauttimaankin sairaslomasta.

emb
liehake:
Sain ensimmäisen veritulpan keuhkoihini noin kolme viikkoa leikkauksen jälkeen. Toisen sitten muutama viikko myöhemmin, ja lopuksi sydäninfarktinkin. Se olikin jo hengenvaarallinen paikka ja olin liuotushoidossa sairaalassa viikon.

Kohtuleikkauksesta toivuin oikein hyvin, pääsin kotiin jo neljäntenä päivänä ja sairaalassa nousin heti kävelemään, kun sain kipu- ja puudutuspumpun pois selästäni. Siksi nuo veritulpat tulivatkin yllätyksenä. Ja syykin selvisi, kun en saanut verenohennusta vaikka riski oli tiedossa ja erityisen suuri näin isossa lantion alueen leikkauksessa.
Tarkempia faktoja saat googlettamalla esim. keuhkoemboliaa.

liehake
emb:

Hilluitko normaalissa elämässä noitten keuhkotulppien kanssa? Kuinka ihmeessä se on mahdollista? Kun kirjoitit olleesi rääpäle ja kaikki kuitenkin muuttui "normaaliksi". Ja nuo tulppajutut olis tapahtunut 3 viikon jälkeen operaatiosta eteenpäin. Aika kamalaa!

No onneksesi olet kuitenkin vielä elävien kirjoissa...

emb
Niin siinä kävi, että kohtuleikkauksen jälkitilat (kivut, pissavaivat ja yleinen väsy..) menivät toipumisen piikkiin, mutta veritulpan oireet ajoivat uudelleen lääkäriin. Olin siis sairaslomalla vielä, kun aloin oireilla yskällä ja hengenahdistuksella. Haukoin henkeä kuin kala kuivalla maalla ja sydän veti tuhatta ja sataa.

Veritulpan diagnosointi oli onnetonta, kun terveyskeskus ei ymmärtänyt ottaa vakavasti noita oireita. Vasta toisen tulpan jälkeen (kun jaksoin kävellä max 10 metriä) alkoi tapahtua. Siksikin on ihme että olen vielä hengissä.

Mutta edelleen: Itse kohtuleikkaus sujui oikein hyvin :))

ap
Kiitos kovasti kaikille vastauksista. Mukava tietää, että näinkin positiivisia vaikutuksia on ollut, ellette sitten ole kaikki vain niin myönteisesti suhtautuvia tyyppejä :)

Ajattelin, että seurailisin vielä tuota myoomaani, josko se vaikka surkastuisi, mutta toisaalta se voi kasvaakin aika nopeasti, eikä sitten enää voisi leikkausta tehdä alakautta. Pitääpä funtsia asiaa. Vihjeitä ja kokemuksia otan mielelläni vielä vastaan :)

milla
Koko poisto! Ja vielä pyysin ottamaan toisen munasarjankin, kun toinenkin oli jo jouduttu poistamaan. En halunnut, että olisin taas parin vuoden kuluttua ollut munasarjanpoistoleikkauksessa. Vatsani on jo avattu neljä kertaa ja toivon, ettei enää tarvitse!

emb
Kun kohdunkaulakin poistetaan, ei ole enää vaaraa, että siihen tulee solumuutoksia. Kun kohtu on pitkulainen ja jatkuu vähän kohdunkaulaosan ohi sinne pohjukkaan, ei kaulan poisto vaikuta ollenkaan mm. yhdyntään. Siihen laitetaan muutama pikkutikki, jotka sulavat muutamassa viikossa. Ja kun yhdyntä on sallittua vasta lopputarkastuksen jälkeen, noin 1-1,5kk, paikka ehtii kuntoon hyvin.
Papassa kannattaa kuitenkin käydä silloin tällöin (limakalvonäyte) jotta poissuljetaan muut muutokset emättimessä.

Yhteistyössä