Kohdun laskeumako vai jotain muuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapeeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aapeeee

Vieras
Synnytyksestä on vuosi aikaa, ja sisuskalut ovat vieläkin sekaisin. Epäilin itse jotain laskeumaa tuolla alapäässä, mutta lääkäri katsoi, ettei ponnistaessa pullistu mitään emättimen ulkopuolelle, joten ei ole laskeumaa. Mutta itse kun sisältä kokeilen, kyllä siellä pullistelee... Lääkäri ei kokeillut, vaikka tuosta sanoin. Välillä on olo ollut parempikin, mutta jos erehdyn juoksemaan tai liikkumaan liian riehakkaasti tai harrastamaan seksiä, niin sitten tulee heti takapakkia. Kamala paine alapäässä ja alaselkään sattuu, eikä virtsarakko tai suoli tyhjene kunnolla. Papakokeessa oli jotain lieviä muutoksia, mutten tiedä onko sillä tämän kanssa tekemistä.

Eikö sille siis nyt voi mitään tehdä? Sain vain kehotuksen tehdä lantionpohjalihasjumppaa, mitä olenkin tehnyt koko ajan. Kuulatkin ostin, mutta niiden käyttäminen sattuu. Lisäksi juokseminen ja ponnistelua vaativa liikunta kiellettiin.

Sori yksityiskohtainen kuvailu, mutta onko jollakin kokemusta vastaavasta? Haluaisin käydä toisella lääkärillä, mutta jotenkin tuo ensimmäinen kerta jo masensi, enkä halua, että samasta vaivasta uudestaan "nauretaan pihalle".

Tavallaan ihan tyhjänpäiväinen vaiva, mutta samalla niin lannistava. Tämä vaiva on kovaa vauhtia tuhoamassa tämän liiton seksielämän. Kuntokin on rapistunut, kun pelkään pahentavani tilannetta liikkumalla liian hurjasti.

Mitä tämä voi olla, jos ei kerran laskeumaa? Oman googlailun perusteella olisin veikannut juuri sitä.

Kaipailisin täällä kokemuksia, kun masentelen tämän asian kanssa toistaiseksi yksin.

Sen verran tarkennusta aloitukseen, että epäilisin laskeumaa emättimen seinämässä, sekä edessä että takana, mutta kohdun laskeumaa ei varmaan ainakaan vielä ole. Harhaanjohtoa otsikossa siis.

Kävitkö kunnon gynekologilla vai jollain kunnallisella yleislääkärillä? Yleislääkärit ei tiedä laskeumista tuon taivaallista. Kyllä tuo just laskeumalta kuulostaa. Mulla sama vaiva, ei vielä niin pahana, mutta iän myötä saattaa pahentua. Sen lisäksi jos olit makuulla kun gyne kokeili, niin ei se laskeuma edes makuulla tunnu välttämättä.

Jos se oikeesti ihan aiheuttaa vaivaa sulle, niin mene ihmeessä kunnon gynekologille. Tuonkin vaivan takia voi mennä fysioterapiaan.

Kävitkö kunnon gynekologilla vai jollain kunnallisella yleislääkärillä? Yleislääkärit ei tiedä laskeumista tuon taivaallista. Kyllä tuo just laskeumalta kuulostaa. Mulla sama vaiva, ei vielä niin pahana, mutta iän myötä saattaa pahentua. Sen lisäksi jos olit makuulla kun gyne kokeili, niin ei se laskeuma edes makuulla tunnu välttämättä.

Jos se oikeesti ihan aiheuttaa vaivaa sulle, niin mene ihmeessä kunnon gynekologille. Tuonkin vaivan takia voi mennä fysioterapiaan.

Joo oli ihan kunnallinen yleislääkäri, omalääkäri kyseessä. Ja olin makuulla, tai sellaisessa puoli-istuvassa asennossa.

Tuli mieleen, että ei ole synnytyksen jälkeen kukaan lääkäri katsonut tuota lantionpohjan lihasten tilaa. Ekan vauvan jälkeen jälkitarkastuksessa lääkäri testasi puristusvoimaa, joka osoittautui kehnoksi. Sain silloin lähetteen fyssarille ja sellaisen laitteen, jolla kotona sain antaa sähköstimulaatiota niille lihaksille. Nyt tämän toisen lapsen syntymän jälkeisessä tarkastuksessa ei testattu lantionpohjalihasten puristusvoimaa lainkaan. En tiedä, kumpi näistä on normaalikäytäntö.

Julkiselta puolelta ei taida apua saada. Taidan mennä heti työterveyteen, kun työt muutaman viikon päästä alkavat. Tuolle omalääkärille en ainakaan halua enää mennä.

OT: On se muuten jännää tämä julkinen terveydenhoito. Tuollakin lääkärireissulla lääkäri kysyi melkein heti alkuun, että enkö voisi työterveydessä käydä. Sanoin, ettei nyt äitiyslomalla voi. Kai tarkoitus olikin, että minut saadaan pois tk:n luukulta..
.

Kyllä tuo laskeumalta kuulostaa, kohdunkin. Samoilla oireilla mulle tehtiin poisto, kun oon jo lähellä vaihdevuosia, enkä enää synnytysiässä, kaikki vaivat nyt poissa.

Yhteistyössä