Kohdun koko alkuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katri

Vieras
Tänään oli ensimmäinen lääkärikäynti, rv 9+0. Eli melko aikaisin. Lääkäri yritti löytää dopplerilla sydänäänet, mutta ei ne vielä kuuluneet.

Yksi asia jäi vaivaamaan tuossa käynnissä. Lääkäri sanoi, ettei olisi tutkimuksen perusteella voinut sanoa minun olevani raskaana, kun kohtu tuntui niin pieneltä. Neuvoi halutessaan menemään yksityiselle ultraan varmistamaan asian.

Nyt on just sellainen olo, että en tiedä uskallanko mennä ultraan, jossei siellä mitään olekaan, niinkuin mun marraskuun tuulimunassa.. :/

Missä vaiheessa kohdun kasvamisen pitäisi tuntua sisätutkimuksessa? Kokemuksia kellään?

Seuraava neuvola on juhannuksen jälkeisenä maanantaina. Toisaalta ei tekisi mieli sinnekään asti odottaa ja murehtia, jos alkio onkin vaikka kuollut..

Lääkäreistä en osaa varmaksi sanoa, missä vaiheessa tuntevat. Riippuu varmasti vähän siitäkin, paljonko lääkäri on tottunut raskaanaolevia tutkimaan eli paljonko on ns. vertailupohjaa.
Alunperinhän kohtu on n. omistajansa nyrkin kokoinen. Itse kävin ennen odotusta gynellä lapsettomuustutkimuksissa ja hän mainitsi tutkiessaan (sisätutk. + samalla painoi vatsan päältä) ohimennen, etten kohtu on ""normaalin- tai tavallista pienemmän kokoinen"".
Itse olen tehnyt neuvolahommia ja sillä kokemuksella osasin vähän seurata omaa kohdun kasvua (+ huolestuttaa itseäni), sillä 12 viikolla mielestäni en tuntenut vielä vatsanpohjassa mitään, vaikka yleensä sanotaan, että kohtu on jo silloin useamman sentin häpyluun päälle. Neuvolan th sanoi samaa.

Eli voisiko kyseessä olla sekin, että kohtusi on ""tavallista pienempi"" jo alkujaankin tai että se on taaksepäin kallistunut? Sydänääniä ei 9 viikolla usein saadakaan doplerilla kuuluviin.

Aika tökerösti lääkäri mielestäni asian sinulle esiin toi. Jos ei kerran varmaksi voi sanoa/ järjestää lisätutkimuksia, niin kannattaako sanoa silloin mitään? Aika aikaisin sinulla ylipäänsä oli tuo neuvolalääkäri.

Ainakin Tampereen seudulla yksityinen varhaisultra (itse kävin viikolla 8, kun tiesin, että kuukautisista laskettu aika heittää reilusti) maksoi kelakorvauksen jälkeen 53e. Mielestäni kohtuullinen hinta mielenrauhasta. Silloin juhannuksen jälkeen sulla on jo viikot 11+, joten jos sinne asti jaksat epävarmuudessa, niin silloin varmaankin sydänäänetkin jo kuuluvat.

Kaikkea hyvää! (=

Tekikö siis sisätutkimuksen? Mulle sanoi lääkäri 7+0 että kohtu hieman pyöristynyt. Tiiä sitten, tää oli erikoislääkäri, noi julkisen lääkärit harvemmin kyllä tietää mitään :(

Kiitos vastauksista!! Varasin maanantaiksi ajan ultraan, sitten selviää. Ei tätä tietämättömyyttä muuten kestä.

Toivotaan, että mun kohdalla oli vain tietämätön lääkäri ja pieni kohtu...

Itse kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa pienen vuodon takia, pelkäsin että jos onkin tuulimunaraskaus. Ennen ultrausta lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi, että kohdun koko ainakin vastaa viikkoja (tuolloin 7+4), eli oli kasvanut jo normaalista. Oli tosin ihan lääketieteen tohtori, erikoislääkäri, joten kokemuskin voi olla hieman eri luokkaa kuin tk lääkäreillä. Mutta onnea sinulle, toivotaan että ultrasta saat iloisia uutisia!

Tsemppiä odotteluun ja toivottavasti saat hyvät uutiset. Ei kannata maalata piruja seinille, meillä ainakin läpi raskauden oli niin läpihuutojuttuja ne tk-lääkärin 'tarkastukset'.

Katri, pidän sulle peukkuja, että kaikki on kunnossa! Itsekin kävin rv 7 aikoihin yksityisellä alkuraskausultrassa sillä kunnallinen terveydenhoitaja enteili mulle melkoisella varmuudella keskenmenoa kun soitin ja kerroin, että oli ollut pientä vuotoa viikon verran. Ultrassa kuitenkin näkyi sykkivä alkiolevy ♥.

Gyneni oli muuten todella ihmeissään, että miten TH on voinut sanoa mulle moista sillä alkuvuoto on kuulemma todella yleistä. Eli vääriä diagnooseja olen kuullut minäkin.

minulla oli viime syksynä tuulimuna raskaus joka keskeytyi rv.13
menimme tuolloin huolissamme päivystykseen, jossa lääkäri sanoi veren tulleen kohdusta mutta sanoi että kaikki toivo ei ole vielä menetetty koska kohtu vielä niin iso että luulisi viikkoja olevan enemmän...

seuraavana päivänä menimme polille ultralla tarkistamaan tilanteen ja ennen ultraa tehtiin kuitenkin sisätutkimus jossa todettiin jo siinä kohtaa kohdun olevan niin pieni että pakko olla tuulimuna...

tämä perusteella en enää itse kovin paljoa usko sisätutkimuksen kertovan aina totuutta, joten älä huolestu (mikä tyhmä sanonta). kaikki saattaa jokatapauksessa olla aivan kunnossa.

_hilti_ rv.21+2

Kohdussa kasvaa ja elää sydän voimakkaasti pamppaillen pienenpieni itiömme!! :) :) *onnellinen*

Neuvolalääkärin ""tatsi"" ei ehkä ollut kohdallani siis kaikkein kokenein. Kohtu myös todella on pieni sekä voimakkaasti taaksepäin kallellaan.

2cm pitkän otuksen ikä lääkärin mukaan olisi tänään 8+5, eli viikkoja olikin viikko vähemmän kuin neuvolan mukaan.

Tämä tiedoksi kaikille, jotka hermoilevat tietämättömyydessä. Ei kannata uskoa ihan kaikkea, ennen kuin on saanut varmistuksen!!!

120 euroa oli mielestäni pieni hinta tuon ihanan asian vuoksi ja mielenrauhan säilyttämiseksi. Olisin maksanut samasta vaikka kymmenkertaisen hinnan!! :)

Hyvää vointia kaikille.

Onnea Katri! (=

Onneksi kaikki oli hyvin. Missä päin Suomea kävit ultrassa? Pieni hinta mielenrauhasta, mutta kuitenkin tuplaten se, mitä me maksettiin ultrasta Tampereen Väestöliitolla. Vai onko tuosta vielä kela-korvaukset hakematta?

Helsingissä asutaan ja Espoon puolella käytiin lääkärissä. Ilman kelakorvausta hinta olisi ollut 160 egeä... Hinta eriteltiin näin, 30 min vastaanottokäynti 60 eur, toimistomaksu 8 eur ja varhaisraskauden UÄ 100 eur.

;)

Yhteistyössä