Kohdun asento&kaksosraskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lucyfer
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lucyfer

Vieras
Kävin viime torstaina ensimmäistä kertaa neuvolalääkärillä, ja hän totesi, että kohtuni on taaksepäin kallistunut. Tästä syystä eivät myöskään sydänäänet kuuluneet vielä, viikolla 10+4.

Nyt kuitenkin ovat farkut jo alkaneet selvästi kiristää alavatsan kohdalta, vaikka olen ahkerasti käynyt lenkillä enkä ole lihonut kuin ehkä n. kilon verran. Vatsan muoto on erilainen kuin jos kyseessä olisi pelkkä läskikerros :wink:

Miehelläni on sellainen ""tunne"", että kyseessä olisi kaksosraskaus. Itse en tuohon oikein haluaisi uskoa (raskausajan vaikeudet ja enemmän työtä vauva-aikaan), mutta mitenköhän mahtaa olla? Jos kohtu on taaksepäin kallistunut ja lantio suhteellisen leveä, ei mahan kai pitäisi vielä tässä vaiheessa näkyä?

Onko kenelläkään kokemusta kyseisen mallisesta kohdusta ja kaksosraskaudesta?

Monesti alussa mahaa turvottaa ja tuntuu, että maha kasvaa vauhdilla. Kun itselläni turvotus hävisi, hävisi mahakin. Kun se sitten kasvoi, oli se oikeaa vauvamahaa =). Itselläni taaksepäin kallistunut kohtu, kaksoisraskaus ei ollut, vaan yksi sikiö. Maha minulla näkyvästi tuli esiin siinä rv 20 jälkeen.

Juu, olen lukenut tuosta turvotuksesta, mutta kun tuntuu siltä, että siitä ei ole kyse. Olen useasti ennenkin ollut turvoksissa (ennen raskautta siis), ja olo on ollut aivan erilainen. Turvotus on silloin myös ulottunut vyötärölle ja reisiin asti, mutta nyt ei mistään muualta kiristä kuin alavatsasta.

No, voihan kyse olla kuitenkin turvotuksesta... En vain malttaisi odottaa vajaata kahta viikkoa ensimmäistä ultraa :)

itselläni on kaksoset ja taaksepäin kallistunut kohtu. Noin rv 12 alkoi tavalliset housut vyötäröltä kiristää, mutta muut ei sitä vielä huomanneet lainkaan. Kyllä se sitten ultrassa selviää, montako siellä on :-)

Minullakin taaksepäin kallistunut kohtu + kaksoset. Aiemmissa raskauksissa maha näkynyt todella myöhään. Keskimmäisessä raskaudessa vanhempani eivät heti huomanneet vaikka rv. 30. Nyt maha noin rv. 10 näkynyt jo jollain lailla. Tänään 12+3 ja vatsa näkyy (ja tuntuu) eli ihan eri lailla kuin ennen. Minulla kylläkin neljäs raskaus ja ikää jo suhteellisen reilusti, jotka varmasti vaikuttavat asiaan. On kyllä yksilöllistä varmaan tämäkin.

mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja vauvoja masussa vain yksi, mutta mielestäni vatsa alkoi hivenen pyöristyä jo rv 8-9. Noiden viikkojen aikana eivät enää päälleni mahtuneet esim. farkut (aamullakaan, kun turvotusta ei siinä määrin ollut), jotka olivat aiemmin olleet just sopivan kokoiset. Muutenkin mun piti siirtyä nopeasti äitiyshousuihin, juuri tuossa rv 11 tienoilla, ehkä vaatteeni olivat kaikki niin tiukkoja tai jotain... Masu ei kuitenkaan ole normaalia isompi, vaan keskikäyrillä (nyt rv 29), mutta tuli näkyviin hyvin varhain, vaikka kohtu onkin taaksepäin kallellaan. Eli aina ei välttämättä ole kyseessä kaksosraskaus, vaikka onhan se mahdollisuus olemassa :)

Ei sitä kaksosraskautta varmaan voi mahan kasvusta päätellä. Itselläni on taaksepäin kallistunut kohtu, mutta vain yksi vauva mahassa. Aika aikaisin maha alkoi pyöristyä kuitenkin, eikä kohtu kyllä vaikuttanut siihen, miten maha on näkynyt. Sydänäänissä kyllä kesti.

En tarkoita alkuperäinen todellakaan pahalla, mutta alkoi vähän hymyilyttämään kommenttisi:

""..Miehelläni on sellainen ""tunne"", että kyseessä olisi kaksosraskaus. Itse en tuohon oikein haluaisi uskoa (raskausajan vaikeudet ja enemmän työtä vauva-aikaan)..""

Arvaa itkettikö vai naurattiko enemmän, kun ekassa ultrassani näkyi kaksi sikiötä?
""ei me halutakaan sitä toista, kun siitä tulee enemmän työtä ja vaikeuksia. Voisko sen palauttaa..?""

Mutta juu, ymmärrän pointtisi.

Yhteistyössä