Kohdukaulan syöpää ehkäisevä seulonta + raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja menisitkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

menisitkö

Vieras
Ikäluokkaa 30 ja kutsu tullut, mainitaan kyllä että voidaan otata raskaudenaikana, mutta silti mua epäilyttää. Oletteko käyneet. Lisäksi vielä, onko kyseessä ihan normaali papa-koe vai jotenkin erinlainen tutkimus, eikös tuo papa kuitenkin raskaana olevilta oteta?

Multa on papa otettu viimeksi joulukuussa ja siinä ei ole ollut mitään ihmeellistä. Eikö tämän seulonnan nyt voisi jättää sitten väliin, en haluaisi että turhaa sinne mennään ronkkimaan. Vaihtelee aikapaljon kunnittain käytännöt mitä googlea luin, jossain ei missään nimessä oteta ja jossain taas ihan surutta. On niin alkuraskaus, että pelkään jos sen vuoksi menee kesken.

[QUOTE="aapee";23919623]Multa on papa otettu viimeksi joulukuussa ja siinä ei ole ollut mitään ihmeellistä. Eikö tämän seulonnan nyt voisi jättää sitten väliin, en haluaisi että turhaa sinne mennään ronkkimaan. Vaihtelee aikapaljon kunnittain käytännöt mitä googlea luin, jossain ei missään nimessä oteta ja jossain taas ihan surutta. On niin alkuraskaus, että pelkään jos sen vuoksi menee kesken.[/QUOTE]

Ei mitään syytä ottaa, kun edellisestä kerrasta noin vähän aikaa.

Myös minulle tuli kutsu, kun olin viimeisellä kuulla raskaana. Soitin labran numeroon. Sanoivat, että papaa ei oteta, kun vasta sitten, kun olen synnyttänyt ja ensimmäiset kuukautiset ovat tulleet. Muuten voi tulla virheellisiä tuloksia. Myös imetys voi muuten vääristää papan tuloksia!

Multa otettiin papa ekassa neuvolalääkärissä muutenkin. En sitten joukkoseulontaan mennyt. Terkkari sanoi, että kutsu on voimassa vuoden verran, joten synnytyksen jälkeenkin ehtii.

Jälkitarkastuksessa voi otattaa papan jos siitä on aikaa jo. Ja senkin tulos voi olla virheellinen raskaudesta johtuen. Raskauden aikana papa on monen mielestä turhan iso riski ja papan tulos tulkinnanvarainen ja solumuutoksillekaan ei silloin voida tehdä mitään.

Soitin tänään ja kysyin asiaa. Ei tehdä raskaana oleville. Neuvolassakin on luovuttu ensimmäisen lääkärintarkastuksen yhteydessä tehtävästä papasta. Jälkitarkistuksessa sitten vasta. Eli käytännöt tosiaan vaihtelevat paljonkin .

Tänään tuli kutsu kohdunkaulan syöpä-seulontaan. Papa-koe on otettu keväällä pillerireseptin uusimisen yhteydessä, ja puhdas oli. Eikö nuo ole sama asia? Voinko turvallisin mielin perua aikani, vai voiko ne tuosta seulonnasta löytää jotain eri juttuja kuin papa-kokeesta?

Voi miten helpottavaa kuulla. :) Teen aina itselle siitä niin ison jutun mennä ronkittavaksi, ja kun keväällä kävin niin kauhustuin että joko taas.. Mutta nyt voinkin ehkä turvallisin mielin soittaa sinne ja perua ajan, kun vähän aikaa sitten kävin.