Koeaika loppui tänään ja pomo haluaa tehdä uuden työsopimuksen uudella koeajalla! Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole sinun syysi, vaan työnantaja haluaa säästää kuluja. Kun meillä tilaukset väheni, niin tuli yt:t ja moni joutui lähtemään. Vajaan vuoden päästä piti palkata jo lisää väkeä, kun töitä oli liikaa. Nykyisin tämä on tällaista. Työntekijöitä kohdellaan kuin kertakäyttötavaraa.

Näinhän se menee. Väkeä täytyy pitää sen verran kuin on töitäkin. Eikö?
Kun tilauksia (=töitä) on vähän, tarvitaan vähemmän työntekijöitä, kun tilaukset lisääntyy (=enemmän töitä) tarvitaan taas lisää työntekijöitä.

Maanantaista lukien työsopimuksesi on toistaiseksi voimassa jollei pomosi sanonut tänään, ettei tarvitse tulla maanantaina. Älä vastaa viikonlopun aikana pomon puheluihin tai viesteihin.

Tuumaa maanantaina, ettet allekirjoita. Jos nakkaa pihalle, olet oikeutettu irtisanomisajan palkkaan ja toista ei voida palkata tilallesi ihan heti.

Juuri näin.
Maanantaina olet vakituinen, onnea.

• Tykkää
Reactions: Spukka
minä en ymmärtänyt tätä kommenttia. en itse ainakaan osaa kaikkia pelisääntöjä niin kattavasti ja ulkoa, että jokaisessa vastaavassa tilanteeseen tietäisin heti säännöt ja määräykset. meinaat, että pitäisi? (ehkä niinkin, mutta taitaa olla aika harvassa ne, joilla on homma niinhyvin hanskassa)

kun jos ei tuota nyt voinut ennakoida, vaan pomo pamahti perjantaina juttusille, niin missä kohtaa ap oli saamaton ja siten itse syyllinen viikonlopun huonoihin fiiliksiin?

Kattavasti? Ehkä olennaisimmat kannattaisi selvittää ennen viimeistä koeaikasopimuksen päivää. Olisin itse ainakin ollut kiinnostunut omasta jatkostani vastaavassa tilanteessa vähän aiemmin. Sitä näkökulmaa vasten itse aiheutettu viikonloppukärvistely.

Kattavasti? Ehkä olennaisimmat kannattaisi selvittää ennen viimeistä koeaikasopimuksen päivää. Olisin itse ainakin ollut kiinnostunut omasta jatkostani vastaavassa tilanteessa vähän aiemmin. Sitä näkökulmaa vasten itse aiheutettu viikonloppukärvistely.

Miksi pitäisi miettiä jatkoa jos on 3kk:n koeaika jonka jälkeen on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus?
Eikä koeajan aikana ole sanottu ettei olisi esim pätevä työhön.

3kk koeaika kuulostaa oudolta, mulla on aina ollut 4kk.

Maanantaina otat ekana yhteyttä liittoon. Älä allekirjoita mitään.

Jos pomo tulee painostamaan ,sanot rauhallisesti, että haluat saada ensin varmistuksen liitosta, etä asia menee oikein, kerta se ei mene tavanomaisesti. Yhteydenotto luottamusmieheen (luottari SAA olla paikalla aina, pomo ei voi kieltää, vaikka olisi kuinka henkilökohtaisesta neuvottelusta kyse) ja liittoon on täysin sallittua jopa suotavaa. Ei liittokaan pysty sääntöjä vastaan toimimaan, joten rehellisellä työnantajalla ei ole siinä mitään pelättävää.

[QUOTE="Liisa";29879352]Minustakin nyt jälkikäteen ajateltuna 3kk koeaika oli lyhyt ja kaupassa olen :)[/QUOTE]

Ehkä se on kaupan alalla noin,siellä taitaa se vaihtuvuuskin olla suurta.
Itselläni on kuukauden koeaika.

'olennaiset' ajattelisin olevan se, että olen perillä siitä miten asian olisi tavallisen käytännön ja sopimustekstin mukaan tarkoitus mennä.
'kattavasti' taas meinaa minun ymmärrykseeni sitä, että osaisin varautua kaikkiin työnanatajan viimehetkessä mahdollisesti keksimiin kepulikeinoihin.

'olennaiset' ajattelisin olevan se, että olen perillä siitä miten asian olisi tavallisen käytännön ja sopimustekstin mukaan tarkoitus mennä.
'kattavasti' taas meinaa minun ymmärrykseeni sitä, että osaisin varautua kaikkiin työnanatajan viimehetkessä mahdollisesti keksimiin kepulikeinoihin.

Olennaisella tässä yhteydessä tarkoitan, että [rautalankaa] työntekijä tietää, miten homma menee koeajan päätyttyä [/rautalankaa]. Ei tulisi yllätyksenä pomon kieroiluyritykset.

Kuinka pihalla porukka oikein on? On kirjoitettu toistaiseksi oleva työsopimus 3kuukauden koeajalla (ihan normaali koeaika vaikka maksimi onkin 4kk). Koeaika on päättynyt, aplle ei ole sanottu että työsuhde olisi purettu, joten ap on nyt toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa. Koeajan päättyessä ei siis erikseen tarvitse sopia että työsuhde jatkuu, erikseen sovitaan vain työsuhteen purkamisesta. Jos ap kirjoittaa nyt uuden työsopimuksen uudella koeajalla, hän on tyhmä. Jos työnantaja irtisanoo ap:n, työnantajaa koskevat normaalit irtisanomista koskevat määräykset irtisanomisen syystä.

Eli apn tulisi nyt miettiä, haluaako hän uuden koeajan (ja miksi haluaisi?)....

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Olennaisella tässä yhteydessä tarkoitan, että [rautalankaa] työntekijä tietää, miten homma menee koeajan päätyttyä [/rautalankaa]. Ei tulisi yllätyksenä pomon kieroiluyritykset.

koitappa lukea sen rautalangan kanssa vaikka noita fiksumpiesi viestejä tästä ketjusta. tai sitten vaikka työsuhteita koskevista säännöistä. työntekijä ei voi ennalta tietää, miten homma menee, jos työnantaja ennalta arvaamatta jättää säännöt noudattamatta.

En todellakaan kirjoita uutta työsopimusta, tai sovi mitään uutta koeaikaa. Koeaika on nyt mennyt ja sillä
hyvä. Soitan heti liittoon jos tulee tarvetta. Tuntuu olevan melkein kaikki nykyajan työnantajat tällaisia.

Ei sillä itseasiassa oo väliä vaikka olisit allekirjottanuki sen uuden sopparin jo, koeaikaa ei silti voi uusia tai pidentää tessin tai työsopimuslain ohi. Sen voi silti "riitauttaa", koska se uusi sopimus ois pätemätön

Relax ap. Ellei sinua viikonlopun aikana irtisanota, niin maanantaina olet vakituinen työntekijä. :) Mutta älä nyt ennen maanantaita mene sanomaan pomollesi ettet allekirjoita.

Esimerkki omasta työhistoriastani... menin nykyiseen työpaikkaani aluksi tekemään lyhyttä määräaikaisuutta, jonka vuoksi koeaika oli vain 1 kk. Kesken tuon määräaikaisuuden tuli hakuun vakituinen paikka, jota hain ja sainkin sen. Uutta koeaikaa ei voitu määrätä, sillä koeaikoja voi olla vain yksi ja olin sen jo lusinut. Joten työsopimukseni vain muutettiin toistaiseksi jatkuvaksi.

Yhteistyössä