Koeaika loppui tänään ja pomo haluaa tehdä uuden työsopimuksen uudella koeajalla! Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liisa"

Vieras
Minulla siis loppui tänään 3kk koeaika toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Pomo tuli juttusilleni ja halusi että koeaikaa jatketaan taas toiset 3kk (Kuulemma haluaa varmistua että tilauksia riittää ja työt jatkuu) ja kirjoitamme uuden työsopimuksen. En ole allekirjoittanut vielä mitään.

Ei tää kai näin voi mennä? Mulla on mustaa valkoisella että koeaika on 3kk ja irtisanottukaan minua ei ole!! Onko tämä laillista? Kuulun liittoon, muttei sinne voi nyt soittaa ennen maanantaita.

Nyt faktat tiskiin, Kiitos!

Toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa voi olla ainoastaan yksi koeaika, maksimipituudeltaan 4kk. Mutta sitä ei voi jatkaa, vaikka sinulla se olikin 3kk. Täysin laiton ehdotus, Edes kahdessa peräkkäisessä määräaikaisessa sopimuksessa ei voi olla kahta koeaikaa.

Mikä tes?
Aika oudolta kuulostaa näin äkkiväärään, kieltämättä. Eikä kovin reilulta, kun varsinaisesta koeajasta olet suoriutunut kuitenkin hyvin. Vaadi kunnollista työsopimusta nyt.

[QUOTE="Liisa";29878542]Yritän tutkia tessin vielä. Työt jatkuisi siis ihan samoina, mikään ei muuttuisi paitsi pomo saisi nakata pellolle ilman irtisanomisaikaa! Inhottavaa...[/QUOTE]

Maanantaista lukien työsopimuksesi on toistaiseksi voimassa jollei pomosi sanonut tänään, ettei tarvitse tulla maanantaina. Älä vastaa viikonlopun aikana pomon puheluihin tai viesteihin.

Tuumaa maanantaina, ettet allekirjoita. Jos nakkaa pihalle, olet oikeutettu irtisanomisajan palkkaan ja toista ei voida palkata tilallesi ihan heti.

[QUOTE="Liisa";29878565]Ei ollut moitittavaa työnteossani... Yritän vielä tonkia lakipykäliä, mutta sain sen verran irti ettei koeaikaa voi näin jatkaa. :([/QUOTE]

Turhaan tongit. Ilmoita, ettet allekirjoita ja that's it. Jos on tarpeen, otat sitten yhteyden liittoon jatkotoimenpiteitä tai ohjeistusta ajatellen.

Ihan vinkkinä: näistä asioista kannattaisi himpun verran aiemmin ottaa selvää. Nyt saat viikonloppusi pilattua - noh - omalla saamattomuudellasi.

Sinulla on jo työsopimus. Sinua ei voi vaatia allekirjoittamaan uutta. Koeaika on mennyt ja sillä siisti. Liittoon vain tarvittaessa yhteyttä. Täysin laitonta touhua työnantajalta.

• Tykkää
Reactions: Spukka
Sulla siis on allekirjoitettu työsoppari? Jos näin niin et tee mitään. Menet vaan ihan normaalisti töihin ja jatkat kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Lisäksi koeaika on tarkoitettu selvittämään onko työntekijä sopiva työtehtäväänsä, ei sitä varten että työnantaja voi varmistella taloudellisia kuvioita.

Sinulla on jo työsopimus. Sinua ei voi vaatia allekirjoittamaan uutta. Koeaika on mennyt ja sillä siisti. Liittoon vain tarvittaessa yhteyttä. Täysin laitonta touhua työnantajalta.

Justiinsa näin. Paskat työnantajat koettaa kyllä kaikkensa luistaakseen velvollisuuksistaan mutta tuo on jo niin räikeä väärinkäytön yritys, että äkkiä ilmoitusta eteenpäin.

• Tykkää
Reactions: Spukka
Jos sulla on allekirjoitettu toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja pomo potkii sut pihalle ilman perusteita (tuotannoliset, taloudelliset syyt) niin voit vaatia 3-12kk palkkoja.

[QUOTE="Liisa";29878680]Tää on vaikea juttu. :([/QUOTE]

Hyvinkin yksiselitteinen mielstäni. Ei muuta kuin ilmoitat ettet allekirjoita ja otat tarvittaessa liittoon yhteyttä.

Ja älä vaan kirjoita mitään. Sulla on pätevä työsoppari ja koeaika loppu joten irtisanomisaikakin pomonpuolelta tulee vastaan. Määräaikaisissa soppareissa pari määräaikaista voi perustelluista syistä ketjuttaa ja sen jälkeen pitää tehdä toistaiseksi voimassa oleva.

Turhaan tongit. Ilmoita, ettet allekirjoita ja that's it. Jos on tarpeen, otat sitten yhteyden liittoon jatkotoimenpiteitä tai ohjeistusta ajatellen.

Ihan vinkkinä: näistä asioista kannattaisi himpun verran aiemmin ottaa selvää. Nyt saat viikonloppusi pilattua - noh - omalla saamattomuudellasi.

Ap:lle tuskin tuli mieleen että työnantaja ehdottaa toista koeaikaa.
Ja kun on kuitenkin tehty toistaiseksi voimassa oleva työsopimuskin.

minä en ymmärtänyt tätä kommenttia. en itse ainakaan osaa kaikkia pelisääntöjä niin kattavasti ja ulkoa, että jokaisessa vastaavassa tilanteeseen tietäisin heti säännöt ja määräykset. meinaat, että pitäisi? (ehkä niinkin, mutta taitaa olla aika harvassa ne, joilla on homma niinhyvin hanskassa)

kun jos ei tuota nyt voinut ennakoida, vaan pomo pamahti perjantaina juttusille, niin missä kohtaa ap oli saamaton ja siten itse syyllinen viikonlopun huonoihin fiiliksiin?

Tosiaan en ymmärrä miten tämä olisi minun syyni... Työt olen hoitanut hyvin ja silti saan tällaisen pommin päin naamaa. Jätin tämän työpaikan takia vastaanottamatta paria toista työpaikkaa ja näin sitten kävi.

[QUOTE="Liisa";29878893]Tosiaan en ymmärrä miten tämä olisi minun syyni... Työt olen hoitanut hyvin ja silti saan tällaisen pommin päin naamaa. Jätin tämän työpaikan takia vastaanottamatta paria toista työpaikkaa ja näin sitten kävi.[/QUOTE]

Tilannehan on nyt ihan hyvä, koska koeaikasi on umpeutunut tänään työpäiväsi päättyessä, eli olet tällä hetkellä vakituisessa työsuhteessa. Siinä nautit irtisanomissuojaa etkä todellakaan allekirjoittele mitään mielikuvitussopimuksia. Jos työnantaja haluaa katkaista työsuhteen, pyydät irtisanomisajan palkkaa. Muussa tapauksessa olet vakituisessa työsuhteessa.

Ei ole sinun syysi, vaan työnantaja haluaa säästää kuluja. Kun meillä tilaukset väheni, niin tuli yt:t ja moni joutui lähtemään. Vajaan vuoden päästä piti palkata jo lisää väkeä, kun töitä oli liikaa. Nykyisin tämä on tällaista. Työntekijöitä kohdellaan kuin kertakäyttötavaraa.

Jos koeaika loppui tänään ja sinulla on toistaiseksi voimassaoleva työsopimus, eikä pomosi tänään irtisanonut sinua niin maanantaina koeaika on loppu. Työsi jatkuvat normaalisti. JOs pomosi haluaa irtisanoa sinut esim häilyvän taloudellisen tilanteen vuoksi niin siinä on ihan normaali irtisanomisaika. Samoin jos itse päätät vaihtaa työpaikkaa.
Ei tässä taida ihan oikeasti olla mitää vaikeeta tai kummallista.
Tietenkin pomo voi koettaa vaikka mitä konsteja... Ei niihin ttarvitse suostua.

Yhteistyössä