Kodinhoidontuki vs. työttömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkuiita harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkuiita harmaana

Vieras
Tulipahan vaan mieleeni yksi pointti koskien kiivaana käyvää keskustelua kotihoidontuesta:

Mitäs jos toimii niin, että mikäli kodinhoidontuki lakkautetaan/sitä lyhennetään, äiti jättäytyy kotiin työttömäksi?

Esimerkki omasta elämästä: Mulla on vakiduuni, tällä hetkellä oon hoitovapaalla. Hoitotuki/vapaa lakkautettaisiin, ottaisin loparit-> Saisin saman verran rahaa kouraan, kuin jos kävisin töissä ja maksaisin lasten hoitomaksut!
Saisin siis hoitaa lapseni kotona isommalla yhteiskunnan tuella..

Tämä siis ihan ajatuksen tasolla :) Mitäs tästä näkökulmasta mieltä?

Tuntuu ihan järjettömältä :D

Jaa-a. Mulla loppui määräaikainen työsopimus vanhempainvapaan aikana. Koska ei ollut tarkoitus laittaa lasta vielä hoitoon, jäin kotiin ja ilmottauduin työttömäksi. Olen korkeasti koulutettu ja palkka ollut ok, nyt ansiosidonnainen(kin) ok, mutta ei todellakaan sama kuin mitä saisin töissä ollessani. Vaikka otettaisiinkin huomioon hoitomaksut, joita menisi kylläkin vain yhdestä lapsesta.

Kenelle se on kannattavampaa olla työttömänä kuin töissä? Tätä olen ihmetellyt kun sitä niin kovasti jeesustellaan. Vai sanooko näin ne, jotka haluavat itselleen syyn siihen kotona "lorvimiseen", että ei maksa vaivaa mennä töihin?

Täytyy kuitenkin myöntää, että jos joskus täytyy työttömänä olla niin nyt on ollut ihan hyvä hetki siihen. Olen saanut rauhassa etsiä mielekkäämpiä työpaikkoja ja touhuta 1,5v:n kanssa. Vuoden alusta alkaa taas arkinen aherrus, ja mieluummin makselen veroja siitä palkasta kuin tästä työttömyyskorvauksesta.

tuohan toki riippuu ihan tuloista...minä teen perhepäivähoitajana töitä 3 vieraan lapsen kanssa (ryhmässä yksi oma) ja saan palkkaa 1200,-. En edes uskalla kysyä paljonko saisin työttömänä...ehkä satasen pari vähemmän ?!

Työttömänä on sitten se pelko, että yks kaks kutsutaan töihin ja paikka on otettava vastaan tai napsahtaa karenssi. Kun lapsi on sen 3v, niin työllistyminen parin vuoden työttömyysjakson jälkeen voi olla vaikeampaa kuin hoitovapaan jälkeen, työnantajilla väliin määrätty asenne työttömiä kohtaan.

Jos nainen on matalapalkkaisella alalla ja mies korkeapalkkainen, hoitomaksut ovat korkeat. Meillä pelkästään miehen tulojen vuoksi lasten hoitomaksut olisi jotain 500e (korkein mitä on). Jos on ansiosidonnaisella, niin eipä paljon kannata mennä töihin. Omat tuloni ennen lapsia oli noin 2000e brutto ja 1500e netto. Ansiosidonnaista (sis kotihoidontuki) saan noin 1000e brutto ja nettona vähän vähemmän.

Jos laskee, että menisin töihin (1500e netto) ja vähennän siitä 500e hoitomaksuja, ollaan samassa kuin nyt eli 1000e. Jos menisin töihin, perheeseen pitäisi ostaa toinen auto. Auton hankintahinnan lisäksi siitä on muitakin kuluja. Lisäksi lasten päivähoitoa varten tulisi ostettavaksi ulkovaatteita ja muita enemmän kuin kotihoidossa tarvitsemme. Eli omalla kohdallani on taloudellisesti ainakin yhtä kannattavaa olla kotona ansiosidonnaisella kuin töissä. Jos nyt vaan rahaa ajatellaan.

Toki ansiosidonnaisen loputtua tilanne muuttuu.

Yhteistyössä