kodinhoidontuesta... apuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
oon nyt äitiyslomalla ja mulla myös muut lapset kotona(molemmat alle 3v), kelan mukaan en saa kodinhoidontukea, koska äitiyspäiväraha vaikuttaa siihen, mutta meillä on mahdollisuus hakea sitä lisäosaa. laskin, ettei meillä ole oikeutta siihen jos mies töissä, mutta nyt alkoi miehellä lomautukset ja tulot tippuu, tosin mies pitää ensi isyysloman ja sitten alkaa virallisesti lomautukset. lomautukset on joka toinen viikko ja sit joka toinen viikko mies on töis. mut mietin täs että kelalle varmasti pitää toimittaa miehen palkkatulot, mutta pystyn ne toimittamaan periaatteessa vasta ens kuussa, että saa todellisen summan mitä mies tässä kuussa tienaa, mutta se mun ongelma on et kuinka kela laskee ne tulot, esim tässä kuussa ukko on vaan kaks viikkoa töissä ja loput isyyslomalla ja kela maksaa aika myöhään vasta isyysrahan ukolle, niin laskeeko kela sen isyysrahan mukaan heti tälle kuulle vai sitte vasta ku se on ukolle maksettu? ja sama juttu ku lomautukset alannu ja liitto maksaa ukolle ja varmasti seki rahantulo kestää..vaikeesti selitetty, mut toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
pssssst..... Se on kotihoidontuki!

Mut itse asiaan en osaa sanoa mitään, piti vaan tulla viilaamaan pilkkua. Sorry :ashamed:

Itse asiassa se on kotihoidon tuki. =)

Kysymykseen: Kela ottaa tulot huomioon ansaintiajankohdan mukaan, varsinkin sellaiset, mitkä itse maksavat ja tietävät niiden määrän varmaksi.

Tuo pilkunviilaus kotihoidontuen oikeasta kirjoitusasusta on kyllä niin vanhanaikaista ja turhaa jo. Kaikki kuitenkin tietävät mitä sillä kodinhoidontuella tarkoitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja puullapäähan:
Mä luulin et äitiyslomalla saa isommasta lapsesta kotihoidon tuen!! Olen järkyttynyt... Siis melkein 300 pienemät tulot tiedossa,arghh!

niin mäki aluks luulin, et saan normaalin kotihoidon tuen noista kahesta isommasta lapsesta, mut soitin kelaan niin sanoivat, että äippäraha vaikuttaa siihen. en nyt muista miten se laskettiin, mutta mä saan sen verran äippärahaa, että en oo oikeutettu kotihoidon tukeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä luulin et äitiyslomalla saa isommasta lapsesta kotihoidon tuen!! Olen järkyttynyt... Siis melkein 300 pienemät tulot tiedossa,arghh!

niin mäki aluks luulin, et saan normaalin kotihoidon tuen noista kahesta isommasta lapsesta, mut soitin kelaan niin sanoivat, että äippäraha vaikuttaa siihen. en nyt muista miten se laskettiin, mutta mä saan sen verran äippärahaa, että en oo oikeutettu kotihoidon tukeen.

Eihan sen pitäis olla tuloista kiinni?? Sain sitä töissä ollessakin kun lapsi vain ei ollut hoidossa..

Alkuperäinen kirjoittaja puullapäähän:

Eihan sen pitäis olla tuloista kiinni?? Sain sitä töissä ollessakin kun lapsi vain ei ollut hoidossa..

juu kyl sitä saa jos töis on ja lapsi ei oo kunnallisessa, mut kai kela nuukailee tossa ku maksaa kummiski äippärahan. olishan se kiva ollu saada vähä extraa, ku ei äippärahakaan mikää suuri oo. ymmärsin kyl et jos saa esim minimi äoppärahan niin sillon on oikeus kotihoidon tukeen.

Alkuperäinen kirjoittaja puullapäähän:

Lakeihinhan nämä Kelan tuet ja niiden saaminen perustuu. Kuten tämä, löytyy hyvin vaikeaselkoisena tekstinä laista lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta 20.12.1996/1128 :/

Siis suoraan sanottuna perseestä!! Lapussa lukee että myönnetty siihen asti kun lapsi täyttää 3 vuotta, ellei mene hoitoon... Ei lue et tai jos äiti jää äitiyslomalle.. Olis pitäny laittaa se kotihoidontuki miehelle.. No joo tuskin olis auttanu.. Voi p.rk...!

Yhteistyössä