Klexane-hoito ja raskaus

Minulla todettiin laskimotukos rv 9. Nyt koko loppuraskauden ajan käytössä Klexane-pistoshoito kaksi kertaa päivässä. Löytyykö muita kohtalotovereita, jotka olisivat saaneet tukoksen raskausaikana? Onko raskaus sujunut hyvin tukoksesta ja hoidoista huolimatta?
 
Moi!
mulla oli ensimmäisessä raskaudessa veritulppa, viikolla 37 todettiin eli sehän oli jo ihan lopussa. aluksi jouduin osastolle liikkumiskiellon takia ja saatiin lääkitys aloitettua niin pariksi päiväksi. sitten pistin kaks kertaa päivässä klexanea loppu ajan. Kaikki meni silti hyvin. synnnytykseenhän se vaikuttaa siten, että 12 tuntiin klexanen pistämisestä ei saa epiduraalia eikä spinaalia halvaantumisriskin takia (sairaanhoitopiiristä/anestesialääkäristä riippuen jotkut pitävät rajana 8h). mulla synnytys käynnistyi just niin että klexane oli pistetty pari tuntia aikaisemmin niin en puudutteita saanut, mutta siitäkin selvittiin ihan hyvin! Raskauden jälkeen täytyy syödä Marevania 3-9kk (Taas sairaanhoitopiiristä riippuen), siinä on vaan huono homma se että vaatii verikokeita aluksi jopa lähes päivittäin. eli mullakin kävi aluksi kotisairaanhoitaja kotona ettei tarvinnut lähteä mihinkään muutaman päivän ikäisen vauvan kanssa.

nyt toisessa raskaudessa oon pistänyt viikolta 15 saakka klexanea kerta päivässä, koska on suuri mahdollisuus saada taas tulppa vaikka edellisen raskauden jälkeen tutkittiin ettei ole perinnöllistä.

tässä lyhkäisesti se mitä tästä "taudista" tiedän. raskauden aikaisia veritulppa tapauksia en hirveästi tiedä, mutta kuulemieni mukaan klexanea pistetään aika paljonkin raskausaikana (yleensä jos on joskusn ollut tulppa niin raskausaikana pistetään). sen verran vielä "tilastoista" että raskausaikana on muistaakseni nelinkertainen riski saada veritulppa normaali tilanteeseen verrattuna, mutta raskauden jälkeiset kolme kuukatta on seitsemän kertainen riski saada tukos eli sen takia pitää yleensä syödä sitä marevaania.

onneksi suomessa lääketiede on niin pitkällä että kaikenlaisia juttuja osataan hoitaa ja niistä tiedetään paljon. nyt olet varmasti aika tarkassa seurannassa ja sehän on vain hyvä että pitävät huolta! uskon että kaikki menee hyvin!:) tsemppiä!:)

korppinen 19+
 
Moi!!
Täällä kans äiti joka piikittää kerta päivässä klexanea..nyt jouduin aloittamaan jo raskaus viikolla 7..tämä on vain varo toimenpiteenä jolla ehkäistään mahdollista tulppaa..perintötekijöissä eikä hyytymistekijöissä ole minulla häiriöitä.
Kaikki alkoi siitä kun esikoisen syntymän jälkeen v-93 sain veritulpan viikko synnytyksen jälkeen pohkeeseen.Toisen lapsen tein v-94 jolloin jouduin pistämään viikolta rv 12 klexanea..kaikki sujui silloin hyvin..synnytyksen jälkeen minulla myös marevan hoito kuusi viikkoa.
Nyt jälleen piikitellään ja luottavaisin mielin kasvatellaan masua!!!Mielestäni olen hyvän tarkkailun ja valvonnan alla Keski-suomessa
Iltatähti tulossa viikolla 15+5
 
hei! täällä piikittäjä! ainut että lääkkeenä ei klexane, vaan samankaltainen fragmin.
Laskimotukosten vaara johtuu geenivirheestä joka todettiin 7vuotta sitten.
meitä oli tuolla aiempiki pino, laitanpa sen tähän
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1004897

korjaan siis vielä, etten ole raskauden aikana sairastanut tukosta, koska riskit ovat tiedetty jo etukäteen. Nyt siis menossa toinen raskaus, ja molemmissa on piikit kuuluneet jokapäiväiseen elämään, hyvin on mennyt.
 
Moikka, täällä yksi piikittäjä lisää tuolta maminan mainitsemasta pinkasta.

Mulla lääkityksenä Klexane 40 mg kerran päivässä tulpan ehkäisyyn - ei otettu yhtään turhaa riskiä, sillä oli enemmän kuin todennäköistä että tulppa uusiutuisi jalassa enkä todellakaan halunnut myöskään keuhkoveritulppaa...

Vatsanahka alkaa piikityksestä johtuen muistuttaa pakanamaan karttaa ja pistokohdat ovat käymässä vähiin, joten kohta on pakko alkaa piikittää reisiin, mutta muutoin menee ihan hyvin lääkityksen kanssa. On noi hepariinit vaan mahtava keksintö!
 
Kiitos teille kaikille vastauksista :heart: Hieman helpottaa, etten ole ainoa, joka tämän piikitysasian kanssa taistelee... Nyt vielä kolmen viikon ajan annostuksena 90mg kaksi kertaa päivässä ja sitten annostuksen määrää pienennetään. Välillä kyllä kirvelee hurjasti, mutta hammasta purren mennään päivä kerrallaan eteenpäin. Nyt on rv 13+1, joten monta piikkiä on vielä edessä :/

Oikein hyvää odotusaikaa teille :heart:
 
Täällä myös yksi joka liittyy joukkoon tummaan ja on ollut helpottunut vastauksista :) Menossa rv 10 ja sain peräkkäisinä päivinä 2 pinnallista tulppaa samaan jalkaan -> klexanea pistämään vaan, koska riski syvään tulppaan on suuri (mojovat suonikohjut, 2. raskaus ja sukurasite). Tieto lisää tuskaa, luin Pharmacaa ja aloin huolestua miten hoito vaikuttaa sikiöön/vauvaan. Huojentavaa lukea että kaikki on mennyt hyvin silti. :)
 
tuippu Minä en ole edes uskaltanut selvitellä mitä vaikutuksia hoidolla voisi olla vauvaan :/ Olen vain yrittänyt ajatella, että tukos on pakko hoitaa. Näinhän se minun tapauksessani onkin... Nyt mennään annostuksella 70mg kaksi kertaa päivässä ja kontrolliverikoe on ensi viikolla. Hiukan lisää huolta hoitoon tuo myös se, että Klexanen toimituksessa on vaikeuksia ja nyt on myynnissä myös erä, jossa todettu liikaa epäpuhtauksia. Tosin sen ei pitäisi olla vaarallista, kun pistos laitetaan ihonalaiseen kudokseen...

Tsemppiä pistämiseen, kummasti siihen tottuu. Minulla nyt viikkoja takana 18+5.
 
Hei!
Täällä kanssa yksi TULEVA piikittäjä. Kirjoitan varmaan väärään paikkaan, mutta te osaatte varmaan neuvoa minua. Olen nyt rv 5+5 ja olen käynyt normi neuvolan ja lääkäri lähetti minut äitiyspkl:lle hoidon arviota varten. Minulla on APC-resistenssi geenivirhe V ja leikkauksen jälkeinen syvä laskimotukos (vaikka leikkauksen jälkeen sainkin Klexane hoitoa 10vrk, tukos tuli piikittämisen jälkeen). Aika äitiyspkl:lle minulla on vasta rv:lla 22 :/ Kyseessä ensimmäinen raskaus. Nyt itseäni pelottaa odottaa tuonne asti, kun olin ennalta luullut että minun pitäisi pistää heti alku raskaudesta asti (ja jotain siihen suuntaan olen lukenut myös). Mitä pitäisi tehdä??

KIITOS!!!

:flower:
 
Heippa kohtalotoverit!
Mulla tuo aika on jo takana päin, mutta APC-resistenssin takia olen pistänyt Klexanea kolmessa raskaudessa. Veritulpan sairastin muutamaa vuotta ennen raskauksia, jolloin tuo geenivirhe todettiin. Apc-resistenssi periytyi minulla vain heterogeenisesti eli vain 'toiselta puolelta', jolloin pistoshoito aloitettiin rv:llä 20, jos perimä on homogeeninen, silloin hoito aloitetaan noin rv:llä 10.
Kahden ekan lapsen aikana pistin kahta eri vahvuutta, rv:t 20-30 miedompaa, mutta kuopuksen kohdalla koko ajan nelikymppistä Klexanea. Kakkosen kanssa olin vielä autokolarissa rv:llä 29, jolloin molemmat jalkani murtuivat, mutta onneksi veritulppaa ei tullut, vaikka riskit olivatkin huipussaan.
Jos tukoksia on ollut alaraajoissa, suosittelin lämpimästi kunnollisten tukisukkien hankintaa. Ne ihan oikeasti auttavat, vaikka ovatkin tosi vaikeat pukea päälle, kun vatsa kasvaa. Itse käytin polvipituisia.
Lapsille ei hoidosta ole tullut ongelmia, kaikki ovat olleet hyvin terveitä. Vanhin nyt 3,5v, kakkonen 2v ja kuopus 11kk. Ykkönen ja kolmonen käynnistettiin, kun epäiltiin suuriksi, kakkonen syntyi omia aikojaan. Itselläni kaikki synnytykset olivat pitkiä, joten ehdin saamaan kakkosessakin puudutuksia, vaikka Klexanen häipymistä pitikin odotella...
Jokaisesta piikistä tuli mustelma ja loppuraskaudesta vatsa oli niin pinkeä, ettei enää meinannut löytää kohtaa minne pistää :LOL: Ja jokainen pistos tuntui aina yhtä pahalta...
Mutta pistäkää sitkeästi, se on paljon pienempi paha kuin veritulppa!
 
Minullakin todettiin eilen veritulppa jalassa ja olen viikoilla 24+4. Nyt sitten pistetään Klexanea aamuin 60mg ja illoin 80mg. Oli todella lohduttavaa kuulla, että en ole ainoa, joka joutuu itseään pistämään! Kyselisin vaan siitä, että oletteko saaneet jotain korvausta lääkkeistä, koska ne on meinaa ihan tajuttoman kalliita?!! :(
 
Heippa!

Heetu80 Kela antaa Klexanesta korvauksen, kun ns. maksukatto on saavutettu. Eli kun on itse maksanut lääkkeistä 643e, niin tämän jälkeen tarvitsee enää maksaa vain 1,5e hakukerta. Joten sitten kannattaa lääkettä ottaa iso määrä kerralla (antavat maksimissaan kolmen kuukauden lääkkeet kerralla). Voi olla, että maksukatto on sidottu kalenterivuoteen, eli maksukertymä lähtee nollasta vuoden vaihtuessa. Minulla "onneksi" koko lääkitys tulee tämän vuoden puolelle. Tsemppiä pistämiseen ja kaikkea hyvää raskauteesi!

Terkuin, surusydän ja ipana rv 30 (tasan)
 
heips!!
Maksu katto on aina yhden kalenterivuoden voimassa ja sitten alkaa alusta... Minulle ei tuosta maksukatosta ei paljon iloa ole kun katto täytyy joulukuussa kun otan myös tammikuun lääkkeet ja saan yhden tai kahden kuun lääkkeet tuolla pienellä maksulla ja ensi vuonna taas täysi hinta kun laskettu aika on huuhtikuun lopussa...
 
Täälläkin rv13 ja eilen kävin äitiyspoliklinikalla, jossa määrättiin loppuraskauden ajaksi ja 6 viikkoa synnytyksen jälkeen Klexane-piikit kerran päivässä pistettäväksi. Mietin samaa, kuin tuossa edellä, voisiko jostain hakea lisäkorvausta Kelan korvauksen lisäksi? Laskeskelin, että piikit maksavat tuon korvauksen jälkeenkin vielä noin sata euroa kuussa ja siitä kertyy aika suuri summa, kun reilut kahdeksan kuukautta joutuu pistämään. Onko joku käynyt kysymässä esim. sosiaalitoimesta tms? Varsinkin päätoimisen opiskelijan pussissa tuo rahasumma tuntuu todella isolta, sillä se on lähes puolet opintotuesta!
 
Heippa.

Täällä kanssa yksi tuleva äiti, joka piikittää itseään. Aloitin klexane-pistokset rv 8, ja koko raskaus pitää pistellä + 6vk synnytyksen jälkeen. Itselläni on ollut laskimotukos, ja kaksi geenitekijää eli riski tulppaan. Itse olen maksanut piikeistä tuon 1,50€ kun kattoni täyttyi jo kesällä. Me kun olemme saaneet tämän lapsen alkuun IVF-hoidoilla niin katto tuli aika äkkiä täyteen. Taidan ehtiä vielä yhden laatikollisen 5x10 kpl eli 50 piikkiä saamaan tuolla 1,50:llä, mutta sitten nousee normihintaan. Mitähän yksi 10kpl:n piikkilaatikko maksaa? Meillä LA 6.3.

Mites muuten teillä muilla? Seurataanko raskautta tarkemmin johtuen piikittelystä? Itse ainakin saan noita extraultria, koska kuulemma klexane voi johtaa kasvun hidastumiseen tai jotain... eilen oli ylim. ultra, ja kk päästä uudestaan. Ihan oikeissa mitoissa vauva on, mutta huojentavaa kun haluavat seurata.

Huh, kyllä tuon pistopaikan löytäminen alkaa olla jo kiventakana... sinnillä vaan kun tietää mikä on lopputulos :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei, täällä yksi äiti joka ekaa kertaa tässä neljännessä odotuksessa joutunut pistämään Fragmin piikkiä (klexanea vastaavaa tavaraa). Ekaksi annotus oli 2x päivässä mutta jossain vaiheessa vaihdettiin kerran päivässä pistokseen.
Muistelen että yksi laatikko Fragminia eli 10kpl maksaa kelakorvauksen jälkeen n. 45 euroa. Eli kallista lystiä. Itselläni mennyt kanssa katto umpeen marraskuun alussa.

Itselläni siis taustalla tämän vuoden tammikuussa sattunut aivoinfarkti, jonka seurauksena löydettiin sydämestä ongelma (eteisväliseinän aukko) jonka takia todennäköisesti infarkti tuli.
Sain puhuttua että synnytyksen jälkeen 2-3 vuorokautta pistoshoitoa jatketaan jonka jälkeen heti Marevan käyttöön. Marevan käytössä sulkutoimenpiteeseen asti joka hoidetaan imetyksen jälkeen..

Itselläni siis nyt 40+5 menossa ja hyvin mennyt. Oikeastaan parhaiten 4 raskaudesta. Käyn muutenkin useammin ultrissa joten en tiedä olisiko pelkkä piikitys tuonut lisäkäyntejä synnärille. Virtauksia aina katsovat tarkasti jne. Meille ainakin povattiin laskettuna 4 kiloista vauvaa joten ei ainakaan pienikokoista ole tulossa ;)

Ainut mikä mietityttää on pistoksen ajankohta jotta saan epiduraalin. Oltava siis 12 tuntia pistoksen ja epiduraalin välissä..

Onnellista odotusta teille molemmille.

tonttu 40+5 :xmas:
 

Yhteistyössä