Klamydia,kondylooma,Herpes-Vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Disiis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Disiis

Vieras
Nuorena sain klamydian silloiselta poikaystävältäni, se oli tietämättäni minussa varmasti 1-2 vuotta. Jätin hänet taudin vuoksi. Sitten seurustelin kauan uudessa suhteessa jossa kumppanini tartutti herpeksen genitaaleihin, voihan jumaliste! Olin että ei voi olla totta. Eikä tässä vielä kaikki, nykyinen kumppanini tartutti kondylooman joka minulta hoidettiin kolposkopialla.

Tiedän järkyttävää..eli tästä voi päätellä että jokainen kantaa näköjään tautia ja levittää.
Enkä ole koskaan harrastanut lyhyitä suhteita ja aina aluksi ollut ehkäisy kauan. Silti en säästynyt näiltä. Nyt on ikää jo ja lapsenteko mielessä.

Kokeilimme mieheni kanssa ensimmäistä kertaa nyt lasta. Ei onnistunut. Eli ensimmäinen kuukausi takana. Pelottaa että saanko edes? En ole kevytkenkäinen ollut koskaan miesten ja seksin suhteen. Luultavasti vain erittäin erittäin huono onninen. Saanko nyt maksaa siitä lapsettomuuden hinnan se on suurin pelkoni.

Olisi lohdullista kuulla onko muita joilla yhtä huono onni ja kuinka lapsia siunaantunut näistä koetuista huolimatta.
Toivon että haukut jäisivät pois sillä olen kyllä kärsimykseni kärsinyt aivan riittävän syvällä syövereissäni. Ei ole ylpeä olo listasta,mutta minkäs teet. Poiskaan ei saa.

mutta silti suojaamatonta seksiä harrastanut ainakin kolmen kanssa :))
just. teikäläisiä on maailma täynnä. ei kannata lasta hankkia, opetat hänetkin samoille tavoille kun kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vai et kevytkenkäinen:
mutta silti suojaamatonta seksiä harrastanut ainakin kolmen kanssa :))
just. teikäläisiä on maailma täynnä. ei kannata lasta hankkia, opetat hänetkin samoille tavoille kun kasvaa.

Oletkos hieman vajain tiedoin liikkeellä?? Kyllähän esim. pillerit on ehkäisykeino, jonka voi olettaa olevan turvallista vakituisessa suhteessa, harva sitä kumppaninsa pistää testeihin, ennenkun siirtyy kumista pilleriin...

Itsellä todettu myös tuo kondylooma, ollut enemmän tai vähemmän oireilevana vuodesta 2002. Takana yksi seksisuhde (aina kumin kanssa) ennen nykyistä aviomiestäni (jolla 1 kerta ennen minua, kumin kanssa), eli tartunta seksin kautta lienee mahdotonta. Gynekologini sanoi, että piilevänä ko. virusta kantaa jopa 40 % alle 25-vuotiaista naisista, eikä kaikkia tartuntareittejä edes tiedetä.

Kondylooma ei siis virallisesti ole edes seksitauti, koska vain yksi tartuntareitti on yhdyntä...

siis kuvitteletko että suojaamaton seksi tarkoittaa vain raskauden estoa??!! Siis voi herranjumala!!
eikähän yksistään kondyloomasta tässä ollu kyse, vai niinkö ymmärsit? lienet sitten ap:n kanssa samoilla linjoilla :))

Kysyn vaan että kuin moni teistä harrastaa seksiä kumin kanssa koko seurustelun ajan? Ja ap:tä ei mun mielestä voi syyttää kevytkenkäisyydestä, tossa mainittiin 3 pidemmän ajan poikaystävää.

Ap, itse asiaan en osaa sanoa mitään, mutta täytyy todeta, että kauheaa syyllistystä olet saanut osaksesi. Olen samaa mieltä kanssasi, olet todellakin huono-onninen. Kannattaisikohan keskutella asiasta ihan ammattilaisen eli gynen kanssa?

Ovatkohan nämä syyllistäjät ensimmäisessä parisuhteissaan jotka alkoivat kun molemmat olivat vielä neitsyitä. Näppituntumalla arvelen, että tällaisia suhteita on huomattavasti vähemmän kuin sellaisia, että on ehditty seurustella jo jonkun muunkin kanssa.

Hyvässä lykyssä nimimerkki "vai et kevytkenkäinen" luulee olevansa miehensä ensimmäinen ja/tai ainoa ja varmaan kantaa itse tautia jos jonkinlaista. Naurettava syyllistäjä ainakin. Itsellä kaksi pitkää suhdettä, mutta kyllähän sitä 10 vuodessa kumit unohtuu vaikka ehkäistäänkin muilla keinoin.

Kondylooman voi tosiaan saada muutenkin kuin seksin kautta ja sitä varten ei ole helppoja ja yksinkertaisia testejä, joilla asian saisi edes selville. Kondylooma ei kuitenkaan aiheuta mitenkään lapsettomuutta.
Käsittääkseni myöskään herpes ei aiheuta lapsettomuutta, ikävä vaiva vain.
Klamydian kanssa onkin sitten eri juttu, varsinkin jos se on ehtinyt muhia elimistössä. On siis mahdollista, että se olisi voinut tehdä kiinnikkeitä ja tuhoa elimistössä. Mutta ihan yhtä mahdollista on, että kaikki on kunnossa, kun klamydia on kuitenkin loppujen lopuksi hoidettu. Yhdestä kierrosta ei voi päätellä vielä mitään, vuoden jälkeen voi jo hieman alkaa miettimään että missä mahdollinen vika. Jos asia painaa mieltä niin kannattaa käydä kuitenkin gynellä juttelemassa asiasta ja katsoa josko hän näkisi aihetta nopeampiin tutkimuksiin, esim. aukiolotutkimus kiinnikkeiden varalta vaikka vuotta ei ole vielä yritystä.. Tsemppiä!

Kumpa sunkinlaisia olis maailma täynnä. Sukupuolitaudit kuolis sukupuuttoon ja mitäs vielä. Ah! Maailman rauha.

Että tosiaan AINAKIN 3 kanssa ap oli harrastanut seksiä!!! Voi ei. Mihin tää maailma on menossa..

Ihan turhaa syyllistämistä ap:tä kohtaan. Tuskin kukaan pitkässä parisuhteessa käyttää kumia ehkäisynä, kun se nyt vaan on niin "kömpelö" kapistus.
Mutta siis näistä taudeista sen verran, että klamydiahan voi aiheuttaa lapsettomuutta juuri tukkimalla munanjohtimet. Ja ikävä kyllä just pitkään elimistössä muhinut klamydia on tietenkin pahempi. Mutta se pystytään tarkistamaan aukiolotutkimuksessa tai paremmin vielä laparoskopiassa. Ja jos johtimet on tukossa niin silloin voidaan suoraan siirtyä keinohedelmöitykseen, eli mahdollisuuksia löytyy.

Ja jos sua huolestuttaa, niin hakeudu ihmeessä gynelle tutkimuksiin. Tsemppiä! :)

Voi hyvänen aika teitä! Ei ole tainnut tautivalistus suomalaisiin naisiin upota!

Ei varmaan monikaan pitkässä suhteessa käytä kumia vuosikausia. Mutta entäpä, jos molemmat osapuolet kävisi testeissä ennenkuin kumi jätetään pois? Näin minä olen tehnyt ja olen sitä myös kumppaneiltani vaatinut. Mukisematta ovat testiin menneet. Tiesittekö, että niitä testejä tehdään ihan kunnallisessa terveydenhuollossa? Mitä järkeä on käyttää kumia esim. kolme kuukautta ja sitten jättää se pois, kun suhde on ns. vakiintunut. Samat pöpöt ne siellä jyllää, jos niitä alunalkaen on ollut.

Testissa käyminen ennen kumin pois jättämistä omasta terveydestä huolehtimista. Syyllistämistä tai ei, mutta minusta on kyllä aika omituista, että ap teki saman virheen KOLME kertaa.

Kuten kirjoitin niin esim. kondyloomaa ei voi testata millään tarkalla testillä, joten esim .siihen tuo sinun testaus-metodisi ei toimisi. Elämässä sattuu ja tapahtuu, enkä itse pitäisi tuota minään maailman suurimpana virheenä.

Alkuperäinen kirjoittaja :)..:
Kuten kirjoitin niin esim. kondyloomaa ei voi testata millään tarkalla testillä, joten esim .siihen tuo sinun testaus-metodisi ei toimisi. Elämässä sattuu ja tapahtuu, enkä itse pitäisi tuota minään maailman suurimpana virheenä.

Joo, mutta esim. aidsin testit näyttää! Silloin puhutaan jo aika isoista virheistä. Naisilla tuntuu tässä ketjussa olevan ihmeen huoleton suhtautuminen tähän asiaan.

No jaa, huoleton suhtautuminen tai syyllistäminen ovat aika eri asioita. Eikä tässä nyt ollut edes kyse AIDSista, vaikka ymmärrän sen suhteen pointtisi. Varmaan kuitenkin aika harvat käyvät AINA uuden jutun alkaessa testeissä. Itse tosin satuin juuri tämän toisen pitkän suhteeni alussa käymään, ihan muista syistä kylläkin. Kun on jonkun kanssa n. 10 vuotta, niin eipä toi vaihtaminen ole niin yleistä, että miettis noita tauti-asioita kovinkaan paljoa. Toisaalta itselläni on ollut aina päinvastainen "tuuri" kuin alkuperäisellä.

Älytöntä juttua tuolta "vai et ole kevytkenkäiseltä". En koe olevani kevytkenkäinen, vaikka olen rakastellut ilman kondomia 4 pidempi aikaisen poikaystäväni kanssa. Ja jossain vaiheessahan se on pakkokin, jos vauvoja tosiaan haluaa saada... Vai tehdäänkö kortsuun kenties pieni reikä siittiöille? Eikä ole tullut mieleenikään vaatia ex-miehiltä eikä nykyiseltäkään mitään testejä. Olet ap luottanut ihmisiin ihmissuhteissasi ja tuskin poikaystäväsikään sinua tahallaan ovat tartuttaneet.

Uskoaksin, näin maallikkona, voit saada aivan terveitä vauvoja. Mutta jos asia sinua vaivaa, niin kysy ihmeessä vaikka gynekologilta ja käy tarkastuttamassa nykytilanne.

Sukupuolitesteissä ei ole kyse luottamuksen puutteesta vaan ihan siitä tosiseikasta, että kaikki sukupuolitaudit eivät yksinkertaisesti oireile millään tavalla. Kuka tahansa suojaamatonta seksiä harrastanut saattaa olla jonkun pöpön kantaja, vaikka väittäisi mitä. Testit ennen kondomin poisjättöä on järkevää toimintaa ja ihmettelen, kuinka kriittisesti siihen täällä suhtaudutaan. Kas kummaa, että sukupuolitaudit rehottavat!

Ap tässä. Paljon on kommentteja sadellut. Aihe herättää monenlaista kantaa liikkeelle. Mutta tarkennan nyt vielä taustaani sillä että kevytkenkäinen nimimerkkeilijäkin ymmärtäisi että asiat eivät ole aivan noin.

3 pitkää suhdetta, ja totta hemmetissä olen luottanut ihmiseen rinnallani, koska seksiin ei ole edetty kertaakaan suinpäin ja kyllä suojaukset ovat aina alussa olleet ja keskustelut seksuaalisesta historiasta jne. Eihän mistään tule mitään jos kyseenalaistaa toisen ihmisen.En olisi koskaan voinut sanoa että hei mene ensin testeihin niin sitten jää kumit pois. Koin sen olevan niin suuri epäluottamuslause että suhde olisi ainakin siihen karahtanut, niin ajattelen. Miehet joita olen elämässäni laskenut lähelleni ovat olleet kaikki fiksuja ja kypsiä. OIkeasti. En olisi voinut koskaan epäillä edes tauteja.

Tiesin kyllä silloin nuorena että niitä on, eikä se tosiaan katso onko tyyppi hyvä ja fiksu ihminen jne..tottahan toki ei niitä aina voi tietää täysin varmaksi ilman testejä. Eli luotin. Ja sain tämän kaiken. Mutta huolehdin kuitenkin itseni taudin tullessa tietooni sekä ilmoitin kumppanille että kappas mies..mitäs tämä meno on. Oma historiani oli varma. Sitä en nyt rupea tässä enempää selittelemään.

kyllä taudit ovat nyt etenkin vallalla jos ne oli jo 10 vuottakin sitten. Omaa vikaanihan tilanne on loppujen lopuksi, että uskoin. Mutta tiedän myös sen ettei kukaan olisi tahallaan levittänyt. Joten olen uhri sekä syyllistäjä varmaan tasavertaisesti molempiin suuntiin.

Olen jälleen pitkässä suhteessa, nyt neljäs mies. Tämä on elämäni Rakkaus ja haluan uskoa hyvään. Tässä suhteessa testit on käyty, mutta ei heti alussa vaan jo pitemmän olemisen jälkeen. Ihan jo siksi että kerroin taustani ja halusin ettei tule enää yllätyksiä jotka tuhoaisivat minua ja ketään lisää/enempää. Nyt rukoilen vain että saisin lapsia, että luoja antaisi minulle sen ilon. Sen jälkeen vaikka umpeen menisi niin aivan sama. Perhe on minun elämäni suurin tavoite:). Haluamme kovasti vauvaa ja yritämme nyt sitten. Pelkään kovasti että en saa, se varjostaa iloa ja toivoa jota syvästi tunnemme asian suhteen.

Joku saa ajatella minusta pahaa tai että olen ollut jakajana, se on siltikin täysin väärin. En ole jakaja! Halusin ainoastaan kertoa teille asian joka on todella arka ja inhottava ja väärin ketä tahansa kohtaan,mutta meitä on. Kyllä tauteja täytyy varoa paljon enemmän ja olla tarkempi. En olisi koskaan uskonut omalle kohdalleni,..niinhän aina ajatellaan. Onneksi kuitenkin pahin eli Hiv on minut jättänyt tästä kirouksesta pois. Saan sentään elää elämääni ainakin siltä osin huoleta.

Kävin gynekologilla 2 vuotta sitten, silloin ultraäänessä toisessa johtimessa näkyi jotakin kiinnikettä mutta toinen oli hyvä, joten ainakin toinen varmaan toimii kuten pitääkin. Eli kaiken järjen mukaan saan lapsia..niin toivon ja ajattelen. Täytyy käydä juttelemassa uudestaan, sillä onhan tämä huoli aivan valtava!!

Kiitos teille jotka kannustatte ja ymmärrätte myös elämän tosiasioita kypsästi. Näin on mentävä eteenpäin ja näillä eväillä pärjättävä. Turvallista seksuaalista elämää kaikille.

Joo, nautitaan seksistä! Ap:lle on käynyt huono tuuri. Minusta testien ehdotteleminen ei ole mikään epäluottamuslause, eipä vain ole tullut koskaan sellainen mieleenikään. Onneksi en 4 miehestä huolimatta ole vielä sukupuolitautia tässä elämässä saanut. JOnkun mielestähän tuo on todella kevytkenkäistä, huh. No, olen rakastanut jokaista ja elänyt jokaisen kanssa kappaleen matkaa ja nauttinut seksistä eikä testit ole tullut ensimmäisenä eikä oikeastaan ollenkaan mieleen. Plussatuulia ap:lle!

Eipä ole ihme, jos sukupuolivalistus ei mene kehitysmaissa perille, jos se ei mene Suomessa kaiketi lukutaitoisille ja vähintään peruskouluvalistuksen saaneille. Olen suorastaan äimistynyt, että "ei ole tullu mieleenkään" käydä testeissä ennen sukupuolitaudeilta suojaavan kumin pois jättämistä. Mikä ihmeen logiikka sitä on sitten käyttää suhteen alussa? Miettikää nyt itsekin. Herran haltuunko te oman terveytenne jätätte vai luotatteko vain muuten tuuriin?

Jooh onhan se vähän kummallista, jos testaaminen ei käy mielessäkään. Mutta kaipa se on jokaisen oma asia - jos ei halua testata niin ei sitten! Tavallaan ymmärrän kyllä tuon luottamusasiankin, vaikka se teinimeiningiltä haiseekin.

Olen tehnyt sillä tavalla, että pyytänyt miestä käymään testeissä ja pehmentänyt asiaa käymällä itse myös, vaikka tauteja ei pitäisi ollakaan. Ei olisi tullut mieleenkään ottaa riskejä.

Oi puhdas pulmuseni. Omassa tapauksessa ensimmäinen poikakaveri ja minä olimme molemmat neitsyittä. Toisessa suhteessa molemmilla oli ollut yksi kumppani, joka oli siis netsyt. Kolmannessa suhteessa olimme kondomin kanssa puoli vuotta ja kummallakaan ei ollut mitään sukupuolitaudin oireita, joten eipä tullut mieleen testit. Ja nyt oman rakkaan aviomieheni kanssa, kun molemmilla on kumppanien määrä laskettavissa yhden käden sormilla, ei tullut silloinkaan testit mieleen. Mutta ehkä itse elät sellaisessa kulttuurissa, jossa taudit rehottavat ja sinulle se on ajankohtaisempaa. Me olemme onneksi niiltä säästyneet ja ainakaan lähitulevaisuudessa ei ole tarkoitus testeissä käydä, koska ollaan oltu avioliitossa 5 vuotta ja varmaankin vielä seuraavat 5 ja taas viisi... Ja alussa käytettiin kumia siksi, että ei haluttu raskautta, ihan ehkäisymielessäkinhän kondomia jotkut käyttävät. En ole jättänyt terveyttäni herran halutuun enkä luottanut tuuriin, vaan elänyt sellaisten miesten kanssa, joilla tautia ei ole eikä sitä ole ollut itsellänikään. Ja kyllä, tämä on jokaisen oma asia. Joten käykää toki te testeissä ja jättäkää meille muille päätettäväksi omat testauksemme.

Alkuperäinen kirjoittaja Siiriz:
Oi puhdas pulmuseni. Omassa tapauksessa ensimmäinen poikakaveri ja minä olimme molemmat neitsyittä. Toisessa suhteessa molemmilla oli ollut yksi kumppani, joka oli siis netsyt. Kolmannessa suhteessa olimme kondomin kanssa puoli vuotta ja kummallakaan ei ollut mitään sukupuolitaudin oireita, joten eipä tullut mieleen testit. Ja nyt oman rakkaan aviomieheni kanssa, kun molemmilla on kumppanien määrä laskettavissa yhden käden sormilla, ei tullut silloinkaan testit mieleen. Mutta ehkä itse elät sellaisessa kulttuurissa, jossa taudit rehottavat ja sinulle se on ajankohtaisempaa. Me olemme onneksi niiltä säästyneet ja ainakaan lähitulevaisuudessa ei ole tarkoitus testeissä käydä, koska ollaan oltu avioliitossa 5 vuotta ja varmaankin vielä seuraavat 5 ja taas viisi... Ja alussa käytettiin kumia siksi, että ei haluttu raskautta, ihan ehkäisymielessäkinhän kondomia jotkut käyttävät. En ole jättänyt terveyttäni herran halutuun enkä luottanut tuuriin, vaan elänyt sellaisten miesten kanssa, joilla tautia ei ole eikä sitä ole ollut itsellänikään. Ja kyllä, tämä on jokaisen oma asia. Joten käykää toki te testeissä ja jättäkää meille muille päätettäväksi omat testauksemme.

Miehestä et kyllä millään voi tietää onko hän neitsyt vai ei. Miehillä ei ole immenkalvoa, ja joskus miehet saattavat valehdella esim. saadakseen seksiä (toimii tyhmiin naisiin). Monet sukupuolitaudit muhivat oireettomina. Miten voit kuvitellakaan tietäväsi entisen puolisosi entisen puolison neitsyyksistä yhtään mitään? Nykyinen puolisosikaan ei ole välttämättä kertonut ihan kaikkea seksihistoriastansa. Ei pidä luottaa kertomuksiin, vaan antaa lääketieteen ammattilaisten selvittää tosiasiat. Ei ole montaa vuotta siitä kun naiset luulivat että sukupuolitaudit tulevat yleisistä vessoista...

Alkuperäinen kirjoittaja Siiriz:
Mutta ehkä itse elät sellaisessa kulttuurissa, jossa taudit rehottavat ja sinulle se on ajankohtaisempaa.

Kyllä, minä elän kulttuurissa, jossa taudit rehottavat. By the way, sinä elät ihan tässä samassa kulttuurissa. Vai elätkö jossain omassa todellisuudessasi, jossa et tosiasioita halua myöntää? Pää puskaan ja toivataan parasta -meiningillä?

Teiniasenne tuntuu olevan monilla, kuten joku jo sanoikin. Kuvittelisin palstan aiheen perusteella keskustelevani vähintään 20+ ikäisten ihmisten kanssa, mutta siltä ei kyllä tunnu. Tiesittekö, että teineillä on tapana jättää turvavyöt autossa auki, sillä niiden kiinnittäminen vaikuttaisi epäluottamuslauseelta kuskin ajotaitoja kohtaan. Peltiä rytisee ja nuoria kuolee. Vähän sama asenne tuntuu olevan monilla seksitauteja kohtaan.

Kuten sanoin, testatkaa te, kun koette sen niin ajankohtaiseksi ja jättäkää muille oma valinta.
Lisäksi ihmettelen, miksi edes tulette tähän keskusteluun mukaan. Ap. on kokenut kovia, mutta lyötte lyötyä. Lisäksi hän ei kaivannut moralisointeja tai testiohjeita, on varmasti oppinsa oppinut. Ette vastanneet hänen kysymykseensä, vaan tulitte tänne vain moralisoimaan. Jos joku kertoo tekemistään virheitä, niin en minä ainakaan lähde paasaamaan ja moralisoimaan.
En varmaankaan elä samantyyppisessä kulttuurissa kuin te, joissa testien tekeminen on tarpeen. Meille se ei ole ollut. Olen luottanut kumppanieni sanaan mm. neitsyys-asiassa. Mutta toki, testailkaa rauhassa!

Miehestä et kyllä millään voi tietää onko hän neitsyt vai ei. Miehillä ei ole immenkalvoa, ja joskus miehet saattavat valehdella esim. saadakseen seksiä (toimii tyhmiin naisiin). Monet sukupuolitaudit muhivat oireettomina. Miten voit kuvitellakaan tietäväsi entisen puolisosi entisen puolison neitsyyksistä yhtään mitään? Nykyinen puolisosikaan ei ole välttämättä kertonut ihan kaikkea seksihistoriastansa. Ei pidä luottaa kertomuksiin, vaan antaa lääketieteen ammattilaisten selvittää tosiasiat. Ei ole montaa vuotta siitä kun naiset luulivat että sukupuolitaudit tulevat yleisistä vessoista...[/quote]

sulla on syvä luottamus poikaystäväsi/miehesi sanoihin, jos noin ajattelut. varmasti hyvä pohja parisuhteelle.

Yhteistyössä