Kivuttomia supistuksia tiheästi rv 32+1, tarviiko huolestua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja manma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

manma

Vieras
Odotan toista lasta otsikossa mainituilla raskausviikoilla ja kivuttomia harkkasuppareita on tullut puolesta välistä alkaen silloin tällöin joitakin kertoja päivässä. Nyt viimeisten viikkojen aikana kivuttomia suppareita on tullut vähän useammin, mutta esim. tänään supistuksia on tullut useita kertoja tunnissa (n.5 kpl/tunti). Supistuksia tulee rasitustasosta huolimatta sekä istuessani että liikkellä ollessani. Tarviiko huolestua vai onko ihan tavanomaista, että lasketun ajan lähestyessä kohtu harjoittelee näinkin paljon? Itse en periaatteessa ole huolestunut, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen mitä mieltä olette.
Esikoinen syntyi 39+ viikolla.

No en huolestuisi kun ovat kivuttomiakin. Eikös noilla viikoilla tapahdu kasvua taas aika paljon että johtuisko siitäkin, vai muistanko ihan väärin.
Mulla oli ekassa kivuliaita supistuksia viikoilta 18 asti ja muissakin raskauksissa supisteluherkkyyttä, kivuliaita sellaisia. Ihan on menty normaaliajoille vaikka esikoinen nyt hiukka etuajassa syntyikin.

mullakin oli tuossa vaiheessa supistuksia. esim asentoa vaihtaessa tuli ja kun mieli oli mustana :D

loppua kohden supistuksia ei enää tullut ollenkaan. en olisi huolissani, lepäisin toki enemmän.

säännölliset supistukset voivat suht kivuttominakin olla synnytyssupistuksia.

Jos sulla on jatkuvasti supistelua, niin kävisin kyllä äitipolilla. Esim. tulehdukset pitäisi tutkia.

Mulla oli rv 29 lähtien kivutonta supistelua, varsinkin iltaisin ja öisin, ei säännöllistä. Puhuin neuvolassakin, ei kuulemma vakavaa, ei tutkineet kohdunsuuta. Rv32 menin ihan normaaliin lääkärikontrolliin, niin kanavaa enää 1,5cm ja sekin suppiloitunut, jouduin sairaalaan vuodelepoon pariksi viikoksi ja sain sikiön keuhkoja kypsyttävät kortisonipiikit. Kanava oli lyhimmillään vain puoli senttiä, mutta täydellä vuodelevolla umpeutui hieman, ja raskaus jatkui ihan normaalisti loppuun. Mutta jos vielä vauvoja saan, niin tutkitutan ehdottomasti kohdunsuun tilanteen lääkärillä heti jos alkaa supistella, paljon helpompi olla levossa kotona, kuin sairaalassa, ja lisäksi ssiraalassaolo maksaa aika hitosti..

Mulla tuli paljon supistuisi jo viikolta 24. Niin että vatsa meni kovaksi. Missään vaiheessa ei ollu kipeitä. Ei edes alkuun sitten kun vedet tuli sänkyyn 31++1 ja synnytys lähti käyntii rv 31+3. En olisi osannut niitä supistuksia niin ajatella. Kun synnytyssupistukset alko, ne taas oli pelkästään kipeitä, eikä hoitaja uskonut niiden olevan edes supistuksia koska vatsa ei mennyt yhtään kovaksi. Jos yhtään mietityttää niin kävisin kyllä lääkärissä...

Mulla oli rv 29 lähtien kivutonta supistelua, varsinkin iltaisin ja öisin, ei säännöllistä. Puhuin neuvolassakin, ei kuulemma vakavaa, ei tutkineet kohdunsuuta. Rv32 menin ihan normaaliin lääkärikontrolliin, niin kanavaa enää 1,5cm ja sekin suppiloitunut, jouduin sairaalaan vuodelepoon pariksi viikoksi ja sain sikiön keuhkoja kypsyttävät kortisonipiikit. Kanava oli lyhimmillään vain puoli senttiä, mutta täydellä vuodelevolla umpeutui hieman, ja raskaus jatkui ihan normaalisti loppuun. Mutta jos vielä vauvoja saan, niin tutkitutan ehdottomasti kohdunsuun tilanteen lääkärillä heti jos alkaa supistella, paljon helpompi olla levossa kotona, kuin sairaalassa, ja lisäksi ssiraalassaolo maksaa aika hitosti..

Jännä juttu. Minulla uhkasi synnytys käynnistyä rv 32, ehkä pari päivää päälle. Olin muista syistä valmiiksi sairaalassa, kun yhtenä iltana alkoi kivuttomat supistukset tulla säännöllisesti. Sain supistuksia ehkäisevän pillerin, mutta se ei auttanut, joten lääkäri tutki kohdunsuun tilanteen. Kohdunkaula oli kadonnut ja kohdunsuu sormelle auki. Vietin yön synnytyssalissa, mutta onneksi supistukset laantui.

Mutta aika eri tavalla asiaan suhtauduttiin, kuin tuossa lainatussa tapauksessa. Vuodelepoa ei määrätty ja suhtautuminen oli muutenkin sellainen, että kun 32 rv on täynnä, ei synnytystä sen enempää pyritä estämään vaan vauva syntyy jos on syntyäkseen. Ja että yleensä ennenaikaiselle synnytykselle on hyvä syy ja vauvan on silloin parempikin syntyä.

Ja vaikka siis kohdunsuu oli kokonaan kadonnut ja vähän auennutkin, niin vauva ei syntynyt etuajassa vaan käynnistettynä viikolla 38+5.

Yhteistyössä