Kivunhoito gallup (keskustelua parhaasta kivunhoidosta/lääkkeistä, silloin kun ei buranat auta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SiruSiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SiruSiru

Vieras
Heti alkuun ystävällisesti toivon, ettei tähän keskustelu ketjuun tule asiattomia viestejä. Tämä keskustelu koskee vain ja ainoastaan KOVAAN KIPUUN käytettäviä lääkkeitä, ei viihdekäyttöä tms. Toivon että tästä keskustelusta oisi apua muillekkin :)

Toivosin kovasti että kertoisitte millaisia kipulääkkeitä teillä kaksplussalaisilla on ja miten ovat auttaneet. Kuulisin mieliisti myös mitä haittoja lääkkeistä on mahdollisesti tullut!

Itse olen 35v 4 lapsen äiti. Sairastan erästä sidekudos-sairautta johon liittyy kovat nivel kivut ja paikkojen sijoiltaan meno, turvotus ym. Sairaus selvisi nuorimman lapsen jälkeen. Liikun kausittain pyörätuolilla ja arki on vaativaa. Kipujen takia yöunet jäävät usein pariin tuntiin. Vuoden alusta minulla on ollut henkilökohtainen avustaja apuna lasten kanssa. En pysty nostelemaan nuorinta lasta, enkä saa enää edes pilttipurkkia auki.

Ongelmana on myös se että olen erittäin lääkeherkkä ja suurin osa lääkkeistä ei ole käynyt. Sain lähetteen kipupolille mutta en sinne jostainsyystä päässyt. Joten ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan hyvistä yksityisistä kipulääkäreistä ja lääkkeistä! Tarvitsisin ehdottomasti jonkun säännöllisen kipulääkityksen, jotta arkeni helpottuisi. Tahtoisin tehdä muutakin kuin maata sängyn pohjalla.

Tässä on mitä itse olen kokeillut:

Lyrica: Söin vuoden. Jouduin lopettaa koska aiheutti puutumisia kasvoihin. Osa huulesta ja nenästä oli ihan tunnoton. Lääkkeen teho myös hävisi nopeasti

Panacod: Tästä tuli sydämen tykytystä, kuumia ja kylmiä aaltoja, lääke vaikutti todella hitaasti ja aiheutti hirmuista lihasheikkoutta

Tramal/Tradolan Retard: Alkuun sopi hyvin pienillä annoksilla. Kuukauden käytön jälkeen verenpaine ja sykkeet meni pilviin (leposyke 120). Ja paino tippui 47kg saakka. (tämä on viimeisin lääke)

Masennuslääkeryhmiin kuuluvat kipulääkkeet kuten cymbalta, triptyl ym ym ym: Näistä tuli ihan karmea olo. Kokeilin kaikki läpi. Paino tippui, sydän hakkasi. Tuli kauhea akatasia. En saanut nukuttua vaikka esim triptylin piti auttaa nukkumaan. Yhdestä noista joiduin päivystykseen, kun paikat kramppasi ja tuli neuro oireita.

Burana/Panadoli: Ei auta max annoksellakaan vrk

Nyt sain kokeiluun Ketorinia ja Ardinexia. En ole vielä ehtinyt kokeilla.

Ardinex on melkein samaa tavaraa kuin Panacod. Kummassakin on vaikuttavana aineena 30 mg kodeiinia, tosin Panacodissa lisäksi parasetamolia ja Ardinexissa ibuprofeenia.

Itse käytän ärtyvän paksusuolen aiheuttamiin vatsakipuihin Panacodia ja Litalginia. Riittävät kipuihini.

Voin kertoa lapseni (silloin 14v) kokemuksista kovan kivun hoidossa. Kaikkea kokeiltiin, suurinta osaa luettelemistasi ja lisäksi vielä yhtä morfiini pohjaista jonka nimeä muista (käytetään yleensä heti leikkausten jälkeen). Jopa selkäydinpudutusta harkittiin kovien hermokipujen vaimentamiseksi.

Ratkaiseva apu löytyi kuitenkin yllätysyllätys chilistä! Kapsaisiini laastari turruttaa hermot jopa kolmeksi kuukaudeksi. Sen voi laittaa vain lääkäri ja laitto kestää pari tuntia. Laastarin laiton yhteydessä tyttö sai suoneen vahvaa kipulääkettä eli melkoisesta laastarista on kysymys.
En oikein tiedä voisiko kyseisestä laastarista olla sinulle apua jos kipu ei ole hermoperäistä.

Kovan kivun aikana (kesti n.6kk) meille kävi kuitenkin selväksi, että kipu on hyvin hankala juttu. Se ei ole ollenkaan niin yksiselitteinen asia kuin voisi luulla. Toinen ihminen kokee saman kivun eri tavalla kuin toinen. Mielialalla on suuri merkitys kipuasteikkoon, joten itsensä hyvälle tuulelle saaminen voi auttaa paljonkin, tosin kun kivut ovat kovat se on helpommin sanottu kuin tehty. Joku kirjoitti asiasta hienosti kun kahlasin läpi kaikkea kipuun liittyvää netistä (suunnilleen näin): kivulle ei saa antaa tilaa aivoissa. Täytyy miettiä vaikka väkisin kaikkea mistä saa hyvän mielen, vaikka puutarhan hoitoa ja touhuta sen minkä pystyy.
Kaikkea kipua ei lääketiede kykene voittamaan. Kipu voi tehdä ihmisestä hermoraunion ja elämästä täyttä helvettiä, elämää jollaista harva osaa edes kuvitella. Silloin täytyy ottaa kaikki vaihtoehtoisetkin hoidot kokeiluun, ei tiedä mistä apu löytyy.
Toivottavasti löydät Sirusiru helpotusta kipuihisi. Hankalalta kuulostaa tilanteesi. Itsellänikin on lonkka- ja nivelkipuja (ei mitään vastaavaa kuin sinulla), mutta en ole lähiaikoina ehtinyt hoitaa/kuunnella itseäni. Toivon etteivät kivut pahene.

Stemppiä ja jaksamista sinulle.

Kiitos aswr/ äide vastauksistanne ja tsempistä!

Minäkin tajusin vasta apteekissa että panacod ja ardinex ovat melkein sama asia... Mietin miten tällaiset opiaattipohjaiset käyttäytyy pidemmässä käytössä? Meneekö nopeasti teho ym? Ja aiheuttavatko unettomuutta tms? (minulle tramal aiheutti ihmeellistä adhd oloa ja unettomuutta kun olin käyttänyt sitä sen kuukauden)

Tuosta Litalginiasta en ole kuullutkaan. Pitääpä googlettaa.. Tuo Chilikin kuulostaa mielenkiintoiselta...

Olen kokeillut vaihtoehto hoitojakin mm akupunktiota, hierontaa, meditaatiota. Ne ovat ihan oik muttei auta kovaan kipuun. Ja esim puutarhaa en voi hoitaa koska minun on vaikea kävellä. En pääse kyykky asennosta ylös ja väkisin seisoskelu saa minun polviin nestettä + lonkkiin äärettömät kivut. Inhottaa kun tämä kipu hallitsee minun elämää. Silloin alussa kun Tramali auttoi niin oli ihanaa kun pystyi tehdä normaali asioita. Leivoin lasten kanssa ja kävin vaatekaupoilla. Se piristi ihan hirveästi :) Pitkät matkat jouduin silloinkin menemään pyörätuolilla, mutta olin 50% toimintakykyisempi.

Onko kellään kokemusta kipulaastarista? Fysiatrini ehdotti sitä viimeksi? Menen hänelle Joulukuun alussa ja voisin kysellä näistä eri vaihtoehdoista.

Minäkin tajusin vasta apteekissa että panacod ja ardinex ovat melkein sama asia... Mietin miten tällaiset opiaattipohjaiset käyttäytyy pidemmässä käytössä? Meneekö nopeasti teho ym? Ja aiheuttavatko unettomuutta tms? (minulle tramal aiheutti ihmeellistä adhd oloa ja unettomuutta kun olin käyttänyt sitä sen kuukauden)

Tuosta Litalginiasta en ole kuullutkaan. Pitääpä googlettaa.. Tuo Chilikin kuulostaa mielenkiintoiselta...

Litalgin on täsmälääke ruoansulatuselimistön kipuihin, joten siitä ei ikävä kyllä nivelkipuun ole apua. Lisäsin sen nyt kuitenkin tuohon lyhyeen listaani.

Olen käyttänyt Panacodia "vasta" muutaman kuukauden ja se tehoaa edelleen. En sitten tiedä, jos joutuu jatkuvasti käyttämään - itse käytän vain muutamia kertoja viikossa. Itselläni se vaikuttaa nukkumiseen tehden valveunia, voin nuokkua monta tuntia unen ja valveen rajamailla. Mutta kun nukahdan, nukun normaalisti.

Minulla alkoi isommat kipu ongelmat joulukuussa 2010 kun olkapääni leikattiin. Ed mainittuja lääkkeitä suurin oiirtein on kokeiltu, ei juuri apua. Keuhkösyöpä leikattiin keväällä 2012. Kipuongelma paheni eli lisääntyinyt myös kyljen alueelle laaja-alaisesti. Kipupolin koen aivan turhaksi paikaksi. Mennessäni ensimmäistä kertaa kipup lääkäri laittoi minut neuropsykiatrille. Jossa tyhmyyksissä sanoin että lapseni välillä (5 lapsi) pelkää että kuolen. Hän laittoi lastensuojelu ilmoituksen. Totesivat että turha.
Nyt menin tyhmyyksissäni ottamaan kapsaisiini hoidon. Vaikka lääkäri ei kertonut minulle totuuden mukaisia mahdollisia haittoja, vaikka mieheni kanssa kysyimme etteihän kipu pahene eikä tule rytmihäiriöitä (minulla on WPW-synd joka aiheuttaa rytmihäiriöitä, verenpainet ym), hoitava lääkäri sanoi ettei hän tiedä.
Nyt löysin itse netistä kyseisen lääkkeen tuoteselosteen, sieltä löysin oireet mitkä sopivat kapsaisiinihoidon aiheuttamiksi. Verenpaine heittelee sydän on oudon tuntuinen , rytmihäiriöitä ja jopa vyöruusu.
Mikä ikävintä kivut pahenivat kyseisen hoidon jälkeen. Kipulääkkeenä on tramal ja panacod joka ei oikein auta.
minä puolestani varoitan että älkää kovin hevillä ottako kyseistä qutenza hoitoa.
Minulla oli kolme päivää helponpaa loppu syksystä kun menin acutan kautta keuhko-osastolle ja sain kunnon kipul. oxycont ja oxynorm. Olen ennemmin vaikka kipul orja jos vaan saa apua.
Olen käyttänyt jo jokusen vuoden tramalia ja lyhyemmän ajan panacodia. Eivät auta kovaan kipuun.
Pettynyt olen myös kipupoliin Tampereella

Yhteistyössä