Kivulias synnytys ja kesto...???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammi-83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammi-83

Vieras
Eli mietin tälläistä kun aika usein täällä moni on sitä mieltä että mitä nopeampi sen helpompi synnytys..monenko mielestä näin on?
Itsellä oli nopea synnytys mutta erittäin kivulias omasta mielestäni.Supistuksissa ei ollut väliä ollenkaan,niitä vain tuli taukoamatta ja kivunlievityksiä en ehtinyt saada.Oolihan se juu sitten aikas nopeasti ohi mutta kyllä itsestä ainakin tuntui siltä että olisi voinut vähän hitaammin edetä että olisi voinut hengähtää edes minuutin supistusten välissä ja kenties mahdollisesti saada jotain lääkettäkin.Kohta olisi taas toinen synnytys edessä ja hieman pelottaa että pääseekös sitä edes sairaalaan sitten :) mutta mitäpä sitä ei kestäisi pienten kääröjen eteen :heart: :heart:

Mä en usko että aina ois yhteyttä kestolla ja kivulla. Toisaalta joillain saattaa olla niin nopea avatuminen että siksi sattuu hulluna, toisilla nopea voi olla jopa täysin kivuton. Taas toisilla pitkä synnytys tarkoittaa niin pitkäaikaista kipua että se tuntuu kovemmalta siksi...ja toisaalta pitkässä joillain kivut ok koska paikat ei aukea niin nopsaan.

Itselläni koko homma kesti melkein 19h. Kivut oli järkyt, niin hirveet että en kykene kuvailemaan sanoin. Tai no ...pystyisin mutta jätetään nyt sanomatta ettei joku taas tunge hernettä nenuun ;)
Sinnittelin ilman kivunlievitystä niin että oli vain n. reilun tunnin ajan hiukan lievemmät kivut kun otin kohdunkaulanpuudutteen.
Sain myös oksitosiinia suoneen jotta supparit vauhdittuis ja vauhdittuiha ne, kun ainetta oli lisätty niin että toinen kätilö ihmetteli lääkkeen määrää kun saapui huoneeseen.
Ja sitten se olikin jo täysin sietämätöntä...mutta että tällein... :ashamed:

no tätä mieltä oon itekkin ollu että varmaan kaikkien kestoissa voi just olla niitä tosi sietämättömiäkin kipuja mutta tuntuu välillä että oletetaan heti että sullapa oli helppo synnytys ku oli niin nopea...
Ja en kyllä itekkään voi edes kuvitella kuinka kamalaa saattaa olla jos synnytys kestää ihan älyttömän kauan.Noh kuuluuhan sen tuntuakkin mut oon kyl puhtaasti kateellinen niille joilla on ollu helpompi synnytys.Toivottavasti tää toka nyt ois mulle semmonen
=)

Mulla molemmat synnytykset kesti 4 tuntia 15 minuuttia, mutta toinen oli supistellu jo muutamia tunteja, ehkä noin 6-8 ennen kun synnytys varsinaisesti alkoi. Ekassa, jossa ei ollu ainuttakaan "luomu supistusta" vaan kaikki aikaansaatiin oksitosiinilla oli vaan yksi supistus, joka kesti sen 4h15min, joten olihan se rankempi vaihtoehto kun tuo toinen, vaikka siinä jotain tuntemuksia olikin sitten jo liki 12 tuntia ja yö jäi likipitäen unettomaksi, kun vauva syntyi siinä ennen puoltapäivää.

Mutta noin lyhyen ajan kestää vaikka päällään seisten, joten valitsen kyllä sttenkin mieluummin sen rajun ja nopean vaihtoehdon kun vuorokauden hivutuksen :)

Mulla ainakin toinen ja kolmas synnytys oli tosi kipeitä, kun oli nopeita. Missään en ole kivunlievitystä saanut mutta ei ensimmäinen juuri edes sattunut. Eka kesti 9h5min toinen 2h ja kolmas 1h5min. Onneksi kipu unohtuu nopeasti :)

Eka synnytys kesti reilut 15 tuntia. Kivut eivät olleet ylitsepääsemättömiä missään vaiheessa. (aika kultaa muistot) Kivunlievityksiä ehdittiin antamaan ja välillä ehti tavallaan aikakin tulla pitkäksi. Toivon että toinen tulee olemaan vähän nopeampi, mutta kuitenkin sellainen, että ehtii itsekin tajuta, missä mennään ja mitä tapahtuu. Että saisi rauhassa keskittyä koko tapahtumaan. Kivun määrä ei varmaankaan kestosta riipu.

mulla kesti synnytys 72 tuntia! ei olis muuten jaksanu jos ei olis saanu kivunlievitystä! Mitään kammoa tai pelkoa ei jäänyt! toivottavasti toinen synnytys menee nopeammin sitten joskus tulevaisuudessa!
Koodi:

Mulla oli melko nopea synnytys, vajaat viisi tuntia. Supistuskivut olivat kyllä hurjat ja pahenivat koko ajan, mutta niihin sai tehokasta lievitystä kohdunkaulan puudutteesta, ja niiden välillä sai alusta loppuun asti riittävän pitkän hengähdystauon - väli oli 4-5 minuuttia koko sen ajan kun jaksoin yhtään tarkkailla kelloa.

Kaipa sillä vauhdilla, millä synnytys etenee, voi olla jotain tekemistä kivun määränkin kanssa, mutta eiköhän siihen vaikuta aika moni muukin tekijä. Me olemme kaikki vähän erilaisia, niin rakenteeltamme kuin myös tavoiltamme reagoida kipuun. Synnytyksen helppous tai vaikeus on hyvin subjektiivinen kokemus, ei sitä voi arvioida tai edes yrittää kuvitella toisen puolesta.

mulla eka synnytys 9t 28min ja ei ollut kovin kipeä,ihmettelin et miten se niin helposti syntyi...
toinen kesti 2t 48min ja supistukset ekasta lähtien tosi kipeitä ja ilman välejä. raju synnytys verrattuna ensimmäiseen....

Mun synnytys kesti melkein 16 tuntia, mutta selvisin siitä, eikä kivut nyt niin hirveitä olleet... Uskon että oma asennekin vaikuttaa asiaan jonkin verran. Tosin olen siinä milessä huono esimerkki tänne kun sain aika hyvin kipulääkkeitä...

luulempa että nopea synnytys onkin kivulias koska siinä ei varmaan kerkeä itsekkään tajuta mitä tapahtuu, mulla ei kyllä nopeeta synnytystä ollu 5 vuorokautta ja ponnistin 1h45min....ja se sattu ja kovaa. ei tullu nukuttua koko aikana :o

Mun eka synnytys kesti 19h ja toinen 12h.

Molemmissa alku oli pahinta piinaa, supistukset tulivat heti alusta alkaen n. 3min välein ja silti kun olin "kärvistellyt" kotona ensin melko pitkään (ekasta muksusta peräti 5 tuntia, tosin kollegani hellässä huomassa-muisk!), sairaalaan päästyäni k-suu oli vasta 2 cm auennut. Kun vähäisistä senteistä huolimatta sain epiduraalin, sain levättyä ja rentoutettua lihaksia, niin loppu menikin ihan suht normaalia tahtia. Ponnistusvaihe oli taas tosi pitkä ja kivulias, mutta silloin oli jo sellainen tekemisen meininki päällä, että siitä muistot hälvenee nopeaan.

Työssäni olen huomannut, että oikein nopeaan synnyttävät ovat kaiken kaikkiaan kipeämpiä. Tosiaalta voi, että varhain sairaalaan tulevien synnytys ei aina ole ihan kunnolla käynnissä, jolloin synnytykseen tulee väkisinkin pituutta, mutta varsinaisia aikaansaavia, kipeitä suppareita ei niin tieheään vielä ole. Ja tällöin ehkä jää mielikuva, että synnytyskivut olivat laimeampia.

Kuitenkin on muistettava, että synnytyskipu, kuten kipu aina, on SUBJEKTIIVINEN kokemus, ja tällöin ei voida vetää yksyhteen johtopäätöksiä esim. synnytyksen keston ja kivun korrelaatiosta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 00:09 ötökkä kirjoitti:
luulempa että nopea synnytys onkin kivulias koska siinä ei varmaan kerkeä itsekkään tajuta mitä tapahtuu, mulla ei kyllä nopeeta synnytystä ollu 5 vuorokautta ja ponnistin 1h45min....ja se sattu ja kovaa. ei tullu nukuttua koko aikana :o
Siinä joutuu vähän paniikkiin kun kaikki etenee niin nopeasti eikä ehdi yhtään "hengittää" välissä.
Mä pidin ponnistusvaihetta kipeimpänä hommana ja mulla se kesti vaan 11min,en ois varmaan selvinny täysjärkisenä tollasesta mistä sä :) ..
Taisit olla hieman väsynyt synnytyksen jälkeen?mulla oli sinänsä kiva tuo lyhyt et olin ihan virkeä heti synnytyksen jälkeen,iltapäivällä synnytin ja yölläkään en malttanut nukkua kun katselin vaan pikkuista :heart:

Minulla oli ensimmäinen synnytys tosi pitkä ja kivulias, enkä saanut mitään kivunlievitystä, olin kotona liian pitkään supistusten kanssa, kun en tajunnut lähteä ja laitokselle kun päästiin, se oli jo myöhäistä.
Toinen synnytys, sekin aika pitkä, mutta suhteellisen vähillä kivuilla selvisin, en tarvinnut/ottanut edes epiduraalia, vaikka sitä tarjottiin, ilokaasua hengittelin suppareiden ollessa päällä ja supistusten välissä oli aikaa hengähtää. Että aivan toisenlaisia.
Minusta oli ihanaa kun synnytys eteni siihen vauhtiin että siinä ehti itse olla mukana ja supistusten välissä ehti rentoutua. Ja jotenkin toisessa synnytyksessä sitä osasi paremmin rentoutua, kun tiesi että mitä rennompana osaa olla, sitä paremmin kivun kanssa selviää, ainakin itse näin ajattelen.
Ja jotenkin tuon toisen positiivisemman synnytyksen jälkeen on helpompi ja mukavampi mennä mahdolliseen seuraavaan synnytykseen, jos sellainen suodaan. :heart: =)
Noista kestoista ja kivuista en tiedä kun itselläni olleet molemmat pitkiä, noin reilun päivän kestäviä. Mutta siskoni ainakin sanoi kun hänellä oli ollut nopea synnytys, oli ollut paljon kipeempi.
Tiedä sitten. :whistle:

Toinen synnytykseni kesti 2h 20 min emsimmäisestä supistuksesta. Ehdittiin sairaalaan ja vauva synty heti kun pääsin salin sänkyyn, kätilö otti kopin. Synnytyksen nopeus oli sinänsä OK, mutta seuraukset ei. Pojan vauhdikkaasta tulosta seurasi ahterin sulkijalihaksen katkeaminen ja muutenkin karmea remontti. Päivystävälääkäri paikkaili enimmät ja seuraavana aamuna kirurgi jatkoi. Ei tartte enää alateitse synnyttää.

Mulla oli nopee synnytys, 3 h 50 min. Ja tipalla käynnistettynä supistukset tuli koko ajan tiheeseen ja oli kipeitä. Mutta kaikenkaikkiaan synnytys oli helppo, koska ponnistusvaihe oli nopee ja tosi helppo (pieni vauva, joten siksi oli aika vaivatonta, vaikka eka synnytys olikin). Eli vaikka kivut oli aika helvetilliset hetken aikaa ja niihen ei auttanut ilokaasu eikä epiduraali, niin koko homma oli nopeesti ohi ja voimia toi nopee rutistus ei multa ainakaan kauheesti kerennyt viemään. Eli pitkän synnytyksen sijaan mieluumin ottaisin tipalla käynnistetyn nopeen mahdollisella seuraavallakin kerralla.

kivulla ja ilokaasun voimalla 12 tuntia yritystä. pysähtyneen synnytyksen vuoksi leikkaussaliin ja kamalat kivut sekä alapäässä että mahassa. ei mitään herkkua olla makuulla puolta päivää ja äheltää loputtomiin. kivut unohtuvat kuitenkin nopeasti, kun vilkaisee lopputulosta - lasta. :hug:

mulla eka synnytys kesti 3h 45min oli siedettävä, ei kipilääkkeitä ja ponnistus kesti 8min. kamalinta koko synnytyksessä oli tipan laitto!

Toka kesti 9h 15min ja ponnistus 11min. ei kipulääkkeitä. paljon miellyttävämpi kun itse tiesin mitä tapahtuu

Kolmas oli 8h 20min ja aivan ihana! Ei kipulääkitystä eikä oksitosiinia.

Synnytykseni kesti kaikkiaan 22 tuntia ja 57 minuuttia. Ponnistusvaihe kesti 59 minuuttia.
En voi sanoa, että synnytys oli älyttömän kivulias. Tottakai se sattuu kun tuolta alapäästä maailmaan punkee pieni ihminen.
Supistukset olivat välillä todella kipeitä, mutta otin kivunlievittäjiä joten olo oli koko synnytyksen ajan kohtuullinen. Aluksi olin ajatellut että sinnittelen ilman kivunlievitystä mahd. pitkään, mutta kun avautumisvaihe kesti ja kesti ja supistukset tulivat kuitenkin 5 min. välein annoin itselleni luvan "luovuttaa". Onneksi niin, oli paljon mukavampaa odotella että pääsee ponnistamaan.

Mun eka synnytys kesti 27 tuntia, josta 7minuuttia ponnistin. Ja olin tosi kipeä kun epiduraalikin meni ihan metsään. Onneksi spinaali auttoi ja siihen loppui kaikki kivut... Jos tää toinen tulis vähän nopeammin, kivulla ei sinäänsä ole merkitystä.

Yhteistyössä