Kivuliaat haavat alapäässä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunuttyttöö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunuttyttöö

Vieras
Harrastin seksiä pari päivää sitten poikaystäväni kanssa ja halusin lopettaa hommat koska yhdyntä ei tuntunut hyvältä enkä ollut yhtään kostunut. Eilen huomasin alapäässäni haavaumia. Kuin pieniä ja ohuita viiltoja limakalvolla, jotka kirvelevät. Huomasin myös kaksi hieman aftalta näyttävää haavauma/näppylää alapäässäni.
Mietin tässä nyt vain että johtuvatko ne vain siitä että alapääni hiertyi tms, kun koitimme harrastaa seksiä, vai eikö tämä liity siihen mitenkään.
Olen miettinyt myös hiivatulehdusta? Mutta mitään valkovuotoa tai kutinaa ei ole ainakaan tullut mitä hiivatulehduksessa ilmenee. Siksi epäilen sitä.
Minulla on ihoa suojaavaa, apteekista ostettua voidetta nimeltä Optisana, voisinkohan laittaa sitä haavaumilel ja katsoa auttaako se?
Mistään e-pillereistä ei ole kyse koska en sellaisia käytä.
Olen 15-vuotias ja asun isäni kanssa ja en kyllä isälle kehtaisi mennä mitään sanomaan, eikä minulla ole ketään muutakaan kenelle kertoa, pitäisikö siis varata jokin aika lääkäriin tms?
Ja en edes tiedä mihin voisin soittaa aikaa varatakseni..

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunuttyttöö;10887565:
Harrastin seksiä pari päivää sitten poikaystäväni kanssa ja halusin lopettaa hommat koska yhdyntä ei tuntunut hyvältä enkä ollut yhtään kostunut. Eilen huomasin alapäässäni haavaumia. Kuin pieniä ja ohuita viiltoja limakalvolla, jotka kirvelevät. Huomasin myös kaksi hieman aftalta näyttävää haavauma/näppylää alapäässäni.
Mietin tässä nyt vain että johtuvatko ne vain siitä että alapääni hiertyi tms, kun koitimme harrastaa seksiä, vai eikö tämä liity siihen mitenkään.
Olen miettinyt myös hiivatulehdusta? Mutta mitään valkovuotoa tai kutinaa ei ole ainakaan tullut mitä hiivatulehduksessa ilmenee. Siksi epäilen sitä.
Minulla on ihoa suojaavaa, apteekista ostettua voidetta nimeltä Optisana, voisinkohan laittaa sitä haavaumilel ja katsoa auttaako se?
Olen 15-vuotias ja asun isäni kanssa ja en kyllä isälle kehtaisi mennä mitään sanomaan, eikä minulla ole ketään muutakaan kenelle kertoa, pitäisikö siis varata jokin aika lääkäriin tms?

Herpeksen oireisiin ainakin kuuluu tuollaiset haavat/näppylät. Niistä pitäisi heti saada näyte jotta voi todeta sen, muuten seuraavavan kerran sen voi todeta kun näppylät taas ilmaantuvat. Gyne näkee jälkikäteen, että on ollut haavoja/arpia, mutta ei voi siitä päätellä oliko kyseessä vain hankauma vai herpes.

Kai käytätte kondomia seksiä harrastaessa? Muuten olet saattanut saada tartunnan poikaystävältäsi, tai hän voi saada sen jatkossa sinulta. Herpeksen lisäksi tietysti muutkin taudit tarttuvat. Nuo haavat/näpyt voivat siis kyllä kadota itsekseen tullakseen sitten taas takaisin jossain vaiheessa, jos kyseessä on siis herpes. Lopullisestihan niistä ei pääse eroon koskaan, jos on kerran taudin saanut.

Gynelle varaisin ajan, varsinkin jos edes ehkäisy ei ole kunnossa vaikka harrastat seksiä. Soitat paikkakuntasi terveyskeskukseen ja pyydät yhdistämään gynelle, kyllä he sieltä keskuksesta osaavat ohjata eteenpäin tai kertoa mihin sinun tulee soittaa jos numero on väärä (en ole varma josko nuorille on joku oma "täsmäklinikka" tällaisissa asioissa, joku muu ehkä tietää). Mutta voit siis aloittaa ihan vain lähimpään terveyskeskukseen soittamalla.

Ja JOS kyseessä on herpes, niin kerrot siitä sitten poikaystävällesi että hänkin voi tarkkailla omaa tilaansa. Muuten taudin voi tartuttaa jatkossa uusille kumppaneille. Sekä tietysti jatkossa se kumi aina käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunuttyttöö;10887565:

Soita terveyskeskukseen ajanvarukseen/päivystykseen. Sinun pitäisi päästä sinne maanantaina, jotta voidaan ottaa näyte niistä haavaumista ja näppylöistä. Kouluterveydenhoitaja voi tarvittaessa auttaa, jos olet isossa koulussa, jossa hoitaja on joka päivä.