Kivaa =( muistin tossa joulun aikaan että edellisestä papasta on varmaan viisi vuotta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yks vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yks vaan"

Vieras
Nyt tuli sit kierron puolivälissä tiputteluvuotoa ja tuo papaväli jysähti mieleen..

Olen ollut melkein koko tän välin raskaana tai imettänyt ja koko papa on unohtunut.

Mitenköhän iso riski on tullut otettua?

Vaikuttaako riskiin se, että mulla on koko elämäni aikana ollut vain yksi mies ja hänellä vain minut?

No tuskin oot ikinä käynyt minkään muun syövän seulonnoissa. Silti et ilmeisesti pelkää niihin sairastuneesi, vaikka todennäköisyys saada joku muu syöpä kuin kohdunkaulansyöpä on paljon suurempi.

Todennäköisesti sinulla ei ole papilloomavirusta, jos olette toisienne ainoat kumppanit, mikä entisestään laskeen kohdunkaulansyövän todennäköisyyttä.

Alle nelikymppisillä kohdunkaulansyöpää ei pahemmin esiinny, vain esiasteita.

Eihän sitä papaa tartte joka vuosi kaapia, ellei ole erityistä syytä. Hormonaalisen ehkäisynkin kanssa monilla paikkakunnilla testausväli on 2v., ja papaseulontakutsuthan tulee 5v välein. Ei viisi vuotta ole väli eikä mikään (varsinkaan nuorehkolla naisella, joka ehkäpä olet jos kerran ahkerasti lisäännyt), jos kerran et ole keinotekoisilla hormoneilla itseäsi tätä aikaa pumpannut.

Ja kyllä, sukupuolitaudin mahdollisimman pieni todennäköisyys vähentää myös kohdunkaulan syövän riskiä, mutta ei se toki sitä poissulje.

no joo mutta silti poikkeusvahvistaa säännön. sama hellu ollu vuesta -99, 2 lasta ja edellisestä papasta 2v ja sain tuloksena 4 koepalojen jälkeen 5 ei HPV virusta. jten ei sielä papassa kananta jättää käymättä...

nyt puhtainpaperein, kohdunkaula hoijettiin sähkösilmukalla.

olin itsekin unohtanut koko jutun kun en päässyt edelliseen seulontaa (en muista syytä)...nyt sitten otettiin papa ja tuli lähete solumuutosten johdosta jatkotutkimuksiin... vähän jännittää nyt kun ikääkin on 45. ei pitäis mitenkään kuulua riskiryhmään....mutta silti vähän säikäytti tuo tulos

Yhteistyössä