Kiusaamisesta - mitä kannattaisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meidän ekaluokkalainen aloitti koulun ja tänään ilmeni yhdessä keskustelussa, että eräs tuhmanpuoleinen poika on alkanut kiusaamaan häntä.

Mitä minun kannattaisi opettaa tai tehdä, että kiltti, pienikokoinen ja kiva poikani ei joutuisi kiusaajan silmätikuksi ja kiusatuksi koululaiseksi? Miten katkaisen kiusaamisen heti alkuunsa?

Kyseinen kiusaaja-poika on todella huonosti käyttäytyvä lapsi - huutaa, rellestää eikä tottele opettajia ja yllyttää tunnilla muitakin riehumaan open rauhoittamiskäskyistä huolimatta.

Tämä kiusaajapoika on ottanut silmätikukseen nyt poikani sekä yhden toisen toisessa ryhmässä olevan.

Juttelenko opelle, käskenkö poikaani puolustamaan itseään, mitä vaihtoehtoja minulla on?

Menet pojan luokse, ja otat niskasta tai mieluummin takaraivon hiuksista kiinni, ja kerrot hänelle, että nyt loppui se poikani kiusaaminen. Käske hänen katsoa poikaasi tarkasti ja painamaan kasvonsa tiukasti muistiin. Lopuksi älä vielä päästä hiuksista vaan kampaa hänet maahan ja käske poikasi sylkäistä kiusaajan päälle

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta:
Menet pojan luokse, ja otat niskasta tai mieluummin takaraivon hiuksista kiinni, ja kerrot hänelle, että nyt loppui se poikani kiusaaminen. Käske hänen katsoa poikaasi tarkasti ja painamaan kasvonsa tiukasti muistiin. Lopuksi älä vielä päästä hiuksista vaan kampaa hänet maahan ja käske poikasi sylkäistä kiusaajan päälle

Sä varmaankin ekisit näin ja näyttäsit omalle lapselles hyvää esimerkkiä

Opelle ajattelinkin kertoa. Toivottavasti meidän poika ei saa sitten rollikellon mainetta ja sen vuoksi kiusta lisää?

Meneeköhän pieleen, jos sanon pojalleni, että puolusta itseäsi, jos tämä villikko esim. tönäisee. Mitä tämän mun pojan kannattaisi tehdä esim. siinä tilanteessa. Tönäistä takaisin? Joudunko pojan kanssa ojasta allikkoon? Innostuuko tämä villikko-poju kiusaamaan vielä enempi?

Pyydänkö, että poika nauraa koko jutulle? Ainakin yrittäisi nauraa, jos ei muuta?

Tämä meidän poika vieroksuu tätä villikko-pojua. Hän ei ole koskaan nähnyt vastaavanlaista käytöstä ja pelkääkin ehkä... Silmät pyöreenä kertoo mitä kamaluuksia villikkopoju oli tehnyt eikä tää raju häirikkö kuulemma tottele ketään...

Meidän poika tuli eskarissa toimeen kaikkien kanssa ja kavereita sai paljon. Sosiaalinen poika kyseessä, mutta taitaa olla liian kiltti ja nyt vierastaa tätä villikkopojua niin, että on jopa toivonut, että lähtis tuo villikkopoju pois heidän koulusta...

kun mua kiusattiin pienenä koulussa niin ei auttanut vaikka äiti otti yhteyttä opettajaan monta kertaa. Nyt jos joku kiusaisi lastani ottaisin poikaa niskasta kiinni ja yhteyttä vanhempiin. Kertoisin vanhemmille että voisin avuliaani antaa sosiaalityöntekijän numeron että pojan käytöshäiriöt saataisiin heti kitkettyä:)

Jaa-a, en tosiaankaan tiedä miten auttaa. Lapseni on jo 4.luokalla ja 2 poikaa edelleenkin kiusaa toisia, ovat kiusanneet alusta asti. Opettajat ovat tietoisia, mitään ei tapahdu!

Jonkinlaista itsepuolustusta pojalle opettaisin. Harjoiteltas niitä tilanteita ja "vuorosanoja". Ja täsmentäsin lapselle että se kiusaaminen on sen kiusaajan syytä eikä pojan.

Kyseessä voi olla se, että poika on liian kiltti, kaikkien kaveri, ei saa mesoa eikä huutaa. Tää villikko on taas aivan toisenlainen...

Jostain syystä tämä villikko on ottanut tämän meidän pojun silmätikukseen.

Olen opettanut vielä lapselleni, ettei saa lyödä missään tilanteessa, mutta nyt en enää tiedä onkohan se edes hyvä neuvo. Saako lyödä takaisin esim. jos pitää puolustaa itseään...

Alkuperäinen kirjoittaja olisko apua:
Jonkinlaista itsepuolustusta pojalle opettaisin. Harjoiteltas niitä tilanteita ja "vuorosanoja". Ja täsmentäsin lapselle että se kiusaaminen on sen kiusaajan syytä eikä pojan.

Kuullostaa viisaalta. Pitää yrittää pojan kanssa keskustella ja harjoitella tilanteita. Se on vaan vaikeeta, kun tää villikko saa pojan ihan jähmeeksi jo vain sillä, että me keskusteltiin hänestä. Ja pelkään, että neuvon aivan väärin. Pahennan asioita...

En tiedä sitten yhtään miten täytyisi poikien maailmassa toimia. Yhtä ulapalla ollaan pojan kanssa.

Mutta poika on ollut nyt vähän nuuleempi ja jähmeempi, kun tuli tuo vieras villikko luokalle ja nyt hän joutui sen pojan silmätikuksi. Ärsyttää! Pelottaa myös, että kiusaaminen pahenee....

Pitikin opetaa lapselle, että kiltti pitää olla jne. Miten minä nyt opetan, että nyt ei sitten pidäkään olla kiltti. Nyt pitää antaa silmä silmästä -periaatteella...

Pasha!

Yhteistyössä