Useimmilla ihmisillä se maalaisjärki sanoo että kissanpennun on parasta viettää tarvittava aika emonsa kanssa. Miksi ihmeessä se pitää vieroittaa liian aikaisin? Jos niitä kissojansa todella pitää hyvänä ja arvostaa niin ei niitä liian aikaisin laiteta maailmalle, ellei sitten ajattele itseänsä ja mahdollista tuottoa pennuista -) pentuja tehtaillaan ja niistä pitää päästä eroon kun on lisää tulossa.
Tapauskohtaisuudesta sen verran että jos emo hylkää pentueen tai pentu löytyy emoitta niin silloinkin pennun pitäisi olla se tarvittava aika muiden kissojen seurassa oppia elämälle saamassa.
Monet "kissafanaatikot" tekee hyvää työtä kissojen puolesta, mutta sitten löytyy muutama hassu jotka yrittävät vesittää hyvän työn kertomalla kaikelle kansalle kuinka kissan voi luovuttaa milloin vaan. Niin kauan kun yhtenäistä linjaa ei kissojen (maatiaisten) suhteen löydetä kissat tulevat maksamaan ihmisten tietämättömyyden.
[/quote]
Mutta kissojen luovutusikähän on 12-viikkoa siksi, että silloin ne on rekisteröity ja rokotettu, emoaan pentu ei tarvitse enää edes kuusiviikkoisena vältäämättä, vaikka toki seitsemän-kahdeksanviikkoa on se vähimmäisraja, jonka vanhana itse pennun ottaisin. Siis kasvattajat luovuttavat kissat 12-viikkoisina vain sen takia, että ne ovat siinä suhteessa valmiita luovutettaviksi, että noi rokotus ja rekisteröinti jutut on kohdillaan, niinkuin Miiru jo painottikin, ei se ole kissalle muuten mikään välttämättömyys olla 12 viikkoa emän kanssa, se on typerää ja yksipuolista tietoa. Asiaa laajemmin tutkineet voivat päättää itse oman kantansa, ja pitää siitä kiinni, mutta erilailla ajattelevien soimaaminen on typerää ja lapsellista.
Sinulle ap, vinkiksi, että lapsiperheeseen kannattaa hankkia katollinen vessa, ja se kannattaa sijoittaa rauhalliseen paikkaan, toki, jos kissa on tottunut avovessaan, niin sellaisenkin voi hankkia. Jos kissa tulee sisäkissaksi, niin erilaisia kissankiipeilykeskuksia on helppo rakentaa itse, ja muun muassa ellokselta (www.ellos.fi) saa melko halvalla kiipeilypuun. Toki sellaisen voi hankkia myös kissalle, joka pääsee vapaana tai valjaissa ulos, mutta joka viettää suurimman osan ajasta, ja etenkin yöt sisällä. Kissa on ylpeä eläin, jota ei saisi pakottaa syliin, kissaa tulisi pitää sylissä vain kun se itse haluaa. Kissojen pitkät hännät jäävät helposti oven väliin ja katkeavat, joten oviin on lapsen kuuluessa perheeseen hyvä hankkia stopparit, jottei lapsi paiskaa ovea niin, että kissa jää väliin. Myrkyllisiä kasveja sun muita teillä tuskin jo lapsenkin takia on. Varsinkin ulkona liikkuvalle kissalle on hyvä hankkia kaulapanta, jossa on kuminauhaa osa, jolloin se kiinni jäädessään päääsee irti. Heijastava panta on mainio henkivakuutus. Itse suosittelen ulkoiluttamista lähinnä valjaissa tai valvotusti, tosin tulee muistaa, että kissa varsinkin säikähtäessään on todella npea ja voimakas. Kissan olisi hyvä olla leikattu, jos sillä ei halua teettää pentuja. leikkaamaton poikakissa voi merkkailla sisälle ja naaraskissa mouruaa kiima-aikana sydäntäraastavasti. Kissaa tulisi ruokkia monipuolisesti, laadukkailla ruuilla ja sisäkissalla tulisi olla saatavilla myös vihreää ravintoa, kuten ruohoa, jota kissa luonnossa syö ruoansulatuselimistön puhdistamiseksi. Lisäksi voi antaa kalaa (ei keittämätöntä järvikalaa loisriskin vuoksi), tuoretta lihaa, kissan maitoa- ja tonnikalaa, reajuustoa, viiliä yms. Varsinkin ulkonakin liikkuvalle kissalle rokotukset ovat elintärkeitäm kissa tulisi myös madottaa väh. kerran vuodessa, madotuslääkkeen merkkiä olisi hyvä välillä vaihtaa.