Kissaihmiset, mistä johtuu kissan kummallinen oksentelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "johanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"johanna"

Vieras
Mistä voisi johtua, että kissa alkaa oksentamaan heti jos syö kuivaruokaa? Jos pelkkää märkäruokaa annan, ei oksentelua ollenkaan. Mutta esim. tänäänkin, kun testasin taasen kuivaruokaa (ei ole oksentanut yli viikkoon) oksentelu alkoi välittömästi, vaikka ei syönyt kuin muutaman napun. Tätä hommaa on jatkunut nyt noin kuukauden verran ja tosiaan syö hyvin, jos saa vain märkäruokaa. Kissa on virkeä eikä mitenkään sairaan oloinen. Matokuurin annoin heti kun oksentelu alkoi. En siis heti hoksannut, että johtuu ruoasta. En usko, että suolistossa mitään tukosta tms. kun oksentelu alkaa heti muutaman minuutin kuluttua kuivaruoan syönnistä. Voiko johtua jostain allergiasta vai keksiikö joku muu jotain syytä?

oletko vaihdellut kuivaruokamerkkiä? kuivanappuloissa on valtava määrä tavaraa, joka ei kuulu kissan ruokavalioon, kasviksista lähtien, ja kissa voi olla allerginen jollekkin näistä. kokeile jotain laadukasta raksua eläinkaupasta. myös eläinlääkärillä kannattaa oikeasti käydä jos ongelma ei eri raksuilla katoa.

Oon vaihdellut ruokamerkkiä, mutta sillä ei ole ollut merkitystä. Huomenna ajattelin kävästä eläinkaupassa vähän tutkimassa vielä löytyiskö sieltä jotain. Jos ei auta, niin soitan eläinlääkärille. Jotenkin epäilen tuota allergiaa itekin.

Saattaa olla munuaisten vajaatoiminta. Meil alko oksentelu,laihtu ja karva surkeeta. Nyt saa vain kalliita nappuloita,just tahan tautiin kehitettyja. Kolme vuotta jo hyvin parjanny,tosin joskus oksentaa mutta voi ihan hyvin. Elin ian ennuste melkein sama ku ilman tautiakin.

Ok, kiitos vastauksista. Ainoa erikoinen puoli nyt tässä, että en nyt ole huomannut mitään muita oireita kissalla, kuin tuon ajottaisen oksentelun "väärää" ruokaa antaessa. Pitänee kumminkin soitella huomenna eläinlääkärille, jos sitä sitten olisi viisaampi.

Koska kuivaruoka ei sovellu kissoille lainkaan.

Samaa vähän mä myös mietin. Kissa-parka sai ensimmäisen elinvuotensa pelkästään kaupan kuivaruokia, ei mitään märkäruokaa edes. Nyt oon tämän toisen elinvuoden ajan, mitä kissa meillä viettänyt, yrittänyt syöttää hieman monipuolisemmin ruokaa sille kumminkin. Tähän asti mennyt kaikki hyvin, mutta nyt tuo oksennusreaktio kuivaruoasta on outo.

Yhteistyössä