KISSA ULOSTAA VÄÄRÄÄN PAIKKAAN, ARGH

  • Viestiketjun aloittaja tipukananen
  • Ensimmäinen viesti
ap
laatikko on puhdas ja yksi laatiko yhdelle kissalle...hiekkamerkkikin on samaa ollut ainakin vuoden..pissat tekee ihan normaalisti lootaan....itse minulle "näytti" tarpeensa...oli lauteitten alla ja naukui...aivan kun olisi ollut pahoillaan =(
 
Kissa saattaa aristaa hiekkaa. Toisille kissoille pitää hiekan olla "juuri oikeaa". Toiset kissat taas haluavat että hiekat puhdistetaan useammin. Meidän hoitokissa huutaa meille jos emme vaihda ajoissa hiekkaa. Huuto loppuu kun hiekka puhdistuu.

Toisilla kissoilla taas on ahdistuneisuutta ja saattavat ulostaa outoon paikkaan. Siihen ei tosin auta kuin extra huomio tai joillekin lääkekuuri ( mielenterveyslääkkeitä-). Tiedän kissoja joilla käytöshäiriö ( huono tapa-) korjattu psyykelääkkeillä. Kissa on kuitenkin eläin joka vaatii tilaa ja henkilökohtaista huomiota ja saattaa alkaa oireilla psyykkisesti jos kaikki ei mene kuten toivoisi :heart: ne on vaan karvaisia ihmislapsia :heart:
 
mulla kanssa teki vanhin kissoista tota samaa vuosi sitten hetken aikaa.
kannattaa pestä lattia uloste kohdista etikalla, niin ulosteen haju lähtee. kissat eivät myöskään pidä etikan hajusta eli se toimii vähän kuin karkotteena. laita myöskin lauteiden alle ylimääräinen hiekkalaatikko. jotkut ovat tuloksellisesti käyttäneet valkopippuria karkottamaan kissat vääristä paikoista, eli valkopippuria pieniin kippoihin lauteiden alle.
meillä, kun kissan väärä kakkailu-paikka oli keittiön nurkassa, niin ehdin usein huomata sen asettautumisen ja kantaa hiekkalaatikolle.
uskon, että meillä tuo osittain johtui siitä, että nuorin kissa oli ottanut tavakseen vaania hiekkalaatikolta tulijaa ja hyökätä leikkien kimppuun. tämä vanhus ei ole kovin huumorintajuinen eikä leikkisä :) .
 
Pillereiden oton vaikeudesta". meillä hoitokissa toisella antibioottikuurillaan.. Ekat pari vk oli hankala antaa antibiootti. Nyt se menee kunhan heti perään antaa 3 kizymeä ( kissan lempikarkkeja) ja kehut ja silitykset. Kissa nurinpäin sylissä ja työnnän ensin antibiootin puolikkaan kurkkuun ja silitän kaulaa, kunnes näen että kissa nielaisee.
Toisilla kissoilla lääkkeet menee ruoan mukana.. Tuolla ei mene. On mieluummin vaikka kokonaan syömättä.
 
kohta epätoivoinen
Kylläpä ihmetyttää vuoden ikäisen leikatun kissapojan tavat?
Pissat tekee hienosti laatikkoon, uloste aikaajoin lattialle, pesuhuoneeseen, hiekkalaatikon vieree? No, sen olen sietänyt, kaakelille tekemisen.Nyt pari kertaa tehnyt olohuoneeseen, parketille.... alkaa ymmärrys mennä moista touhua kohtaan.
Kertokaa vinkkejä, pikaisesti.
 
muikku
kissanhiekkalaatikon koolla voi olla ratkaiseva merkitys, jos liian pieni ulostaa ikäänkuin reunan yli(ulostusasento korkea). meidän kissat ei tykkää laatikoista jossa katto. katon piostaminenkin saattaa auttaa.
 
"Tille"
Kysymyksiin, joissa oli juttua kissan kakkaamisesta laatikon yli auttoi meillä kun tuunasimme itse hiekkalaatikon. Ostimme korkeareunaisen, parin euron hintaisen muovilaatikon lähimarketista ja puukolla siististi veistettiin siihen kulkuaukko. Toimii paremmin kuin ne kaupan kalliit kissan hiekkalaatikot.
 
Tuo lattian peseminen etikalla tai muulla vahvan hajuisella aineella (siltä kohdin, mihin normaalisti kakkaa) on hyvä niksi. Suosittelen myös hiekkalaatikon vaihtamista ihan kokonaa. Ei liian suuri, ei liian pieni. Tai jos ei halua vaihtaa, kannattaa ottaa vanha laatikko todellisen suursiivouksen alle. Desinfioida se kunnolla, kunhan muistaa, ettei kloorin haju saa jäädä laatikkoon, muuten se voi karkottaa kissan ja mennään ojasta allikkoon.

Joillakin kissoilla tosiaan on merkkiuskollisuutta tuon hiekan suhteen, mutta toisaalta toisilla - kuten tällä meidän - hiekalla ei ole juurikaan väliä, mutta se tunnistaa kyllä huonon hiekan. Meillä on viime aikoina ollut käytössä se valkoinen rae, joka imee nesteen ja hajut itseensä. Siitä tuo selvästi tykkää. Puupohjainen hiekka on myös suosiossa, mutta siitä en tykkää itse, koska menee sellaiseksi puruksi kostuessaan. Suosittelen kokeilemaan tuota raetta. Se todella sitoo niitä hajujakin.
 
Uusi kissanomistaja
Itse hankin vastikään kissan, jonka hiekkalaatikkotottumuksia en tiennyt. Ostin kissalle avoimen hiekkalaatikon ja siihen päälle sellaisen huovasta tehdyn "kissankopin", että jos kissa tykkää käyttää avointa versiota niin koppi pois mutta jos kaipaa yksityisyyttä niin koppi vaan päälle. Ja jos ei kattoa kaipaa niin koppi käy ihan perus kissan loikoilupaikasta. Säästää rahaa kun tarvitsee ostaa vain yksi hiekkis ja se käy kumpaa makua tahansa suosivalle kissalle :)
 
vierailija
Tuo lattian peseminen etikalla tai muulla vahvan hajuisella aineella (siltä kohdin, mihin normaalisti kakkaa) on hyvä niksi. Suosittelen myös hiekkalaatikon vaihtamista ihan kokonaa. Ei liian suuri, ei liian pieni. Tai jos ei halua vaihtaa, kannattaa ottaa vanha laatikko todellisen suursiivouksen alle. Desinfioida se kunnolla, kunhan muistaa, ettei kloorin haju saa jäädä laatikkoon, muuten se voi karkottaa kissan ja mennään ojasta allikkoon.

Joillakin kissoilla tosiaan on merkkiuskollisuutta tuon hiekan suhteen, mutta toisaalta toisilla - kuten tällä meidän - hiekalla ei ole juurikaan väliä, mutta se tunnistaa kyllä huonon hiekan. Meillä on viime aikoina ollut käytössä se valkoinen rae, joka imee nesteen ja hajut itseensä. Siitä tuo selvästi tykkää. Puupohjainen hiekka on myös suosiossa, mutta siitä en tykkää itse, koska menee sellaiseksi puruksi kostuessaan. Suosittelen kokeilemaan tuota raetta. Se todella sitoo niitä hajujakin.
Mikäs siinä kloorissa? Just luon toiselta palstalta että kissat tykkää siitä hajusta ?
 

Yhteistyössä