KISSA OKSENSI! Ja nyt PIKA-APU OLIS TARPEEN.. huolestunut..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jenni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jenni"

Vieras
Eli yhtäkkiä oksensi kaaressa. Siis ihan lensi kauas kaaressa ja sisältö ulos. Ei kakonut, ei nyt eikä aikaisemmin, vaan oikeesti ihan tosta vaan lensi puklat yhtäkkiä. Yritin kattoa ettei ole mitään epämäärästä seassa, mutta en tiiä. Se ei edes näyttäny ruualta mitä sieltä tuli. En tiiä mitä oli. Lapset istuneet tossa keittiössä piirtelemässä (ruokakippo keittiössä) jo vaik kuinka kauan ja sanoivat etä ovat kyllä ihan varmoja ettei ole kissa äskettäin syönyt edes.
Mitään kauan esillä ollutta ruokaa en ole antanut tietenkään nyt helteiden takia, muusta sopimattomasta en voi mennä takuuseen. Ikinä ei voi tietää.

Eli onkohan mulla syytä huoleen? Tarvisko tedhä jotai? Kissa näyttää normaalilta, joskin kävi heti juomassa perään.

Ootko katsonut ettei olisi syönyt jotain kukan lehtiä?
Meillä kissat on yleensä oksentanut sen takia.
Ja yksi kissa oksensi kaiken aikaa ellei sille syöttänyt säännöllisesti niitä antihair ball kissan nameja.
Tiedä sitten oliko tästä nyt mitään apua, kunhan mietin.

Ei tarvi tehdä mitään :) Kissat on niin nirsoja että ne ei edes syö mitään pilaantunutta! Mun yks kissoista söi pitkän aikaa liharuoista vain kastikkeen ja jätti lihapalat, ja oli päiviä syömättä jos ei tullut kastikeruokaa :D (nyt hymyilyttää, sillon meni hermot..)

Kissat saa karvapalloja vatsaan kun pesevät turkkiaan, ne karvapallot tai esim kurkkua ärsyttävät karvat sit oksennetaan pois. Ja kyllä, ihan kaikki kissat oksentaa joskus!

Niin kun siis koskaanhan ei voi olla varma ettei ole mitään sopimatonta syönyt.. Osaa meinaan avata ovetkin itse. Mutta mitä minä olen nähnyt niin ei. Ja mitään sellasta vaarallista ei pitäs edes olla täällä mielestäni..
Ja toi ei ole ikinä oksentanut mitään. Siksi huolestun tietenkin heti. =( Ja näytti aika hurjalta ku koko vatsalaukun sisältö lentää kaaressa pihalle tosta noin vaan varottamatta.

[QUOTE="Lilli";24093996]Onko teillä ulkokissa? Jos on niin ihan normaalia kun oksentaa hiiren nahkat ja heinät. Tiedän että säikäyttää, mutta toivon ettei syytä huoleen ole.[/QUOTE]

No kun ei. Ihan sisäkissa. Ja ulkona vain valjaissa, mutta nyt ei ole ollut edes ulkona, eli ei voi sieltäkää mitää tulla.

Kissat on aika tarkkoja mitä laittavat suuhun. Meillä ne kattoo purkin kyljestä et kelpaako vai oonko tarjoomas niille halvinta paskaa... Ja et kai sä itsekään joka kerta vatsataudissa oksenna samalla tavalla? :D

Seuraa sitä vähän jos huolettaa: sairaat kissat vetäytyy omiin oloihin, on ärtyneitä eikä yleensä anna koskettaa tai halua muiden seuraan, turkki menee huonoksi ja silmistä lähtee kiilto. Se laattaaminen on vaan yleensä eläinten tapa puhdistaa elimistöä!

Nyt se mokoma oksensi toisen kerran! Ja taas täysin varottamatta..keittiön pöydälle!! Yöks.

Nyt huolestun kahta kauheammin tottakai.. Missä vaiheessa toi voi alkaa näyttää kuivumisen merkkejä jos jatkaa puklaamista tällein? Voi ei. Pelottaa.

[QUOTE="vieras";24094073]Voi olla myös karvapalloja. Meidänkin kissa oksentelee niitä aika ajoin ja hyvin isojakin karvapötköjä on tullut. Seuraile kissaa.[/QUOTE]

Karvapallot kyllä tunnistan koska entinen kissa niitä harrasti. Mutta tää on jotenkin ihan erilaista kun tollain voimakkaasti oksentaa kaaressa, ja toi ei näytä edes ruualta eikä ainakaan ole karvapallo! ..joo, en laita kuvaa, älkää säikähtäkö.

Seuraile huomiseen. Jos oksentelu jatkuu tai kissa muuttuu veltoksi ja voimattomaksi, ota heti yhteys lääkäriin. Jos oksentelee paljon, juota nestettä reilusti. Vaikka väkisin lääkeruiskulla, jos ei muuten mene. Kissat kuivuu aika nopeasti, joten kannattaa tosiaan seurailla sen tilaa.

[QUOTE="Jenni";24094100]Karvapallot kyllä tunnistan koska entinen kissa niitä harrasti. Mutta tää on jotenkin ihan erilaista kun tollain voimakkaasti oksentaa kaaressa, ja toi ei näytä edes ruualta eikä ainakaan ole karvapallo! ..joo, en laita kuvaa, älkää säikähtäkö.[/QUOTE]

Ei mua haittaa vaikka laittaisitkin kuvaa. Jos se on niin hyvin sulanut ruoka, että ei näytä ruoalta? Miltä se haisee?

[QUOTE="vieras";24094133]Ei mua haittaa vaikka laittaisitkin kuvaa. Jos se on niin hyvin sulanut ruoka, että ei näytä ruoalta? Miltä se haisee?[/QUOTE]
Ei se haisekkaan ruualta. Eikä kyllä miltään oksennukseltakaan.. Kahdesti on nyt oksentanu yhtä voimakkaasti ja kummallakin kerralla itse käynyt juomassa vettä heti perään reippaana.

Onko se madotettu? Milloin?

Kyllä kissasta huomaa kun se on sairas, kahtot vaan sen tilaa. Ja jos se juo niin ei kannata panikoida, eläimket pärjää ilman ruokaa päiviä ja jos sen vatsa on ärtynyt niin ei varmaan ees halua syödä, se on normaalia.

Katot vaan onko se sosiaalinen ja terveen näkönen, jos alkaa mennä nuuleaksi ja vetäytyä sängyn alle tms ni sit käytät lääkärillä.Mut edelleen, kisun oksentelu on aika yleistä, älä hätäile :)

[QUOTE="Jenni";24094174]Ei se haisekkaan ruualta. Eikä kyllä miltään oksennukseltakaan.. Kahdesti on nyt oksentanu yhtä voimakkaasti ja kummallakin kerralla itse käynyt juomassa vettä heti perään reippaana.[/QUOTE]

Jos kissallenne on tullut huono olo vain. Onko lapset kannelleet sitä mahasta?

[QUOTE="vieras";24094164]Onko teillä myrkyllisiä kasveja?
Esillä suklaata, hiirenmyrkkyä, tomaatin lehtiä, jäänestoainetta.... tms?[/QUOTE]

Ei pitäs olla mitään.. kai? Kirsikkatomaatteja oli esillä aikasemmin, mutta ne on nyt kaapissa. Eikä mielstäni ollut niin kauaa esillä että olisi sinne ehtinyt, joskin aina on niistä kyllä hyvin kiinnostunut.

[QUOTE="Äiti";24094188]Jos kissallenne on tullut huono olo vain. Onko lapset kannelleet sitä mahasta?[/QUOTE]
Ei ole kanneltu väärin. Meillä isoja lapsia jo, ja vieraitakaan ei ole ollut.

Onko se madotettu? Milloin?

Kyllä kissasta huomaa kun se on sairas, kahtot vaan sen tilaa. Ja jos se juo niin ei kannata panikoida, eläimket pärjää ilman ruokaa päiviä ja jos sen vatsa on ärtynyt niin ei varmaan ees halua syödä, se on normaalia.

Katot vaan onko se sosiaalinen ja terveen näkönen, jos alkaa mennä nuuleaksi ja vetäytyä sängyn alle tms ni sit käytät lääkärillä.Mut edelleen, kisun oksentelu on aika yleistä, älä hätäile :)

Madotukset on ajantaslla. Kiitos, täytyy seurata vointia..

Voiko kissa jo paremmin? Meillä toinen kissa oksentelee vähän väliä, karvapalloja tosin. Mutta toisinaan myös ihan huonovointisuutta, kyllähän meille ihmisillekin tulee välillä yksinkertaisesti huono olo jostain. Jos on syönyt liikaa tai uutta, epäsopivaa ruokaa jne. Varmaankin juuri helle myös vaikuttaa, kannattaa huolehtia että kissalle on joku mukava viileä soppi.

Itse olen ostanut apteekista kissanmallasta (Biofarm - Kissanmallas 50 ml) jonka pitäisi auttaa ruuansulatusvaivoihin (oksenteluun...) ja jos kissa kakoo useampaan otteeseen, sipaisen tahnaa reilusti sen tassuille. Mokoma puhtausintoilijahan nuolee sen heti pois siitä :D En nyt tiedä auttaako se suoranaisesti, mutta en mitään haittaakaan kyseisestä töhnästä ole huomannut, yleensä huonovointisuus loppuu siihen.

Yhteistyössä