Kissa ihmiset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halinappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Halinappi

Aktiivinen jäsen
09.09.2006
2 491
0
36
Ollaan ajateltu kisun ottoa...
Kannattaako lapsiperheeseen hommata kissaa? Meillä lapset on poika 3v ja tyttö 8kk.
Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon kissan hankinnassa?? Kumpi ois parempi uros vai narttu? Rivitalossa asutaan ja eläinrakkaita ollaan. Miehellä on elämässään aina ollut joku lemmikki (kissa ja/tai koira) ja hän kyllä tietää aika paljon, mutta haluaisin itsekin olla perillä näistä jutuista...

Sukupuolella ei ole väliä. Mutta kannattaa ottaa sellaisista vanhemmista kissa joilla kesy ja hyväksyvä luonne. Luonne on periytyvää. Kovin villi ja itsenäinen kissa kärsisi lapsiperheessä.

Niinkin paras kuin maatiaiskissa onkin.. Niin harva lopulta ottaa sen luonteen perusteella. Valitettavan usein hinta, sijainti ja raidat tai yksi miukaisu ratkaisee.

Olen kanssasi samassa tilanteessa. Tosin meille vasta lapset tulossa. Nyt olemme tutustuneet eri kissarotuihin :heart: kissanäyttelyssä ja rotusivuilla ja kuuntelemalla suosituksia. Meille taitaa tulla "maine coon" kolli ja "burma" kolli. Olettaen että pääsen yli traumasta ( menettänyt aikanaan kissan.. jäi auton alle ja oli tärkeä perheenjäsen).

Kyllä lapsiperheeseen voi ottaa kissan, kun opettaa lapset pienestä pitäen hellimään ja käsittelemään kunnioittavasti eläintä. Ei läimitä, ei kiskota karvoista. Antaa syödä ja nukkua rauhassa. Kun eläin tuntee olevansa turvallisissa käsissä, kaikki menee varmasti hyvin. Te koette iloa lemmikistä ja lemmikki teistä. Se on pitkä välittämissuhde. Jos otatte pennun, itse suosittelen poikaa, koska sterilisaatio ja jälkihoito on helpompi kuin tytöllä. Meillä ei ole yksikään kisu tottunut leikkauksen jälkeiseen kauluriin, vaan on jouduttu keksimään muita ratkaisuja (suojavaate ja jatkuva valvonta). Tsemppiä!

pennunkin kanssa pärjää hyvin kun opettaa lapset heti alusta miten eläimen kanssa eletään. ja pentu kasvaa teidän elämään mukaan. sukupuolella ei niinkään ole väliä, luonne on aina kissakohtaista ei määräydy sukupuolen mukaan

Ai niin:) Meillä mun "kummi"kissa hoidossa ja ikää 11v :) . Nyt tänä vuonna menny peruslääkärikuluihin 380 euroa. Ollu keuhkokuumetta. Ei mitään tappavaa mutta sellaista joka on vaatinut pari kertaa erilliset tutkimukset kaikkineen. Eli kissanhoitokulut maksaa. Meillä ihmisillä maksamme omat kulumme verorahoilla ja työpaikkojen ilmaislääkäreillä.

Kissa voi alkaa sairastamaan astmaa, diabetesta.. jne. Niidenkin sairauksien ehkäisyyn toki samat rohdot ja geenijutut kuin ihmiselläkin.

Meillä on Ragdoll ja voin kyllä sydämestäni lämpimästi suositella rotua lapsiperheelle. Sen luonenominaisuuteen kuuluu nimenomaan rauhallisuus, kiltteys ja tottelevaisuus. Ihanteellinen lapsiperheeseen, ei raavi ei pure, ei tee pahojaan. Tuo meidän nuorimmainen on väillä istunut sen päällä ja ehtinyt vaikka mitä ennen kuin olen kerinnyt kissan hätiin ja silti vaan makaa eikä tee pienelle mitään vaikka on itsekin nuori (alle vuoden vielä). Me ruvettiin viime syksynä kissaa harkitsemaan ja kun aikani sivuja selailin ja eri roduista kyselin niin tuo vaikutti ihanteelliselta meille. Eikä kaduta, aivan hurmaavan mahtava katti :heart:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ragdoll

Sillä sukupuolella ei tosiaan ole väliä, kissahan varmaan leikataan kuitenkin? Tai itse en ainakaan keksi yhtään syytä miksi joku haluaisi ehdoin tahdoin asua leikkaamattoman kissan kanssa.

Kyllä minäkin voisin suositella lapsiperheeseen rexiä. Meillä rexit ovat lasten parhaita kavereita ja aina mukana menossa :)

Maatiainenkin on ihan hyvä vaihtoehto - kunhan katsoo tarkkaan mistä ja minkälaisista olosuhteista sen ottaa.

Muistakaa että myös leikkaukselle on vaihtoehto. Me annetaan meidän tyttökissalle e-pilleri kerran viikossa. Emme halua sitä vielä leikata, kuka tietää vaikka joskus haluaisimme pentuja. Toisaalta emme myöskään halua sterilisaation mahdollisia vaikutuksia kissan vireyteen ja ruokahaluun, toisin sanoen emme halua että kissa laiskistuu ja lihoo :) Lisäksi kannattaa miettiä onko kissasta tulossa sisäkissa vai pääseekö se myös ulos liikkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Muistakaa että myös leikkaukselle on vaihtoehto. Me annetaan meidän tyttökissalle e-pilleri kerran viikossa. Emme halua sitä vielä leikata, kuka tietää vaikka joskus haluaisimme pentuja. Toisaalta emme myöskään halua sterilisaation mahdollisia vaikutuksia kissan vireyteen ja ruokahaluun, toisin sanoen emme halua että kissa laiskistuu ja lihoo :) Lisäksi kannattaa miettiä onko kissasta tulossa sisäkissa vai pääseekö se myös ulos liikkumaan.

Ihan maatiaiskissaa ollaan ajateltu. Ja tulee pääasiassa sisäkissaksi, ja ulkoilutetaan narussa. Voi olla että kissa tosiaan leikataan sitten oli se sitten uros tai narttu.

Alkuperäinen kirjoittaja vouho:
Sillä sukupuolella ei tosiaan ole väliä, kissahan varmaan leikataan kuitenkin? Tai itse en ainakaan keksi yhtään syytä miksi joku haluaisi ehdoin tahdoin asua leikkaamattoman kissan kanssa.

Kyllä minäkin voisin suositella lapsiperheeseen rexiä. Meillä rexit ovat lasten parhaita kavereita ja aina mukana menossa :)

Maatiainenkin on ihan hyvä vaihtoehto - kunhan katsoo tarkkaan mistä ja minkälaisista olosuhteista sen ottaa.

Miksi leikkaamattoman kissan kanssa ei haluaisi asua?

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Muistakaa että myös leikkaukselle on vaihtoehto. Me annetaan meidän tyttökissalle e-pilleri kerran viikossa.

Kannattaa muistaa, että pillerit eivät ole pitkäaikaiseen käyttöön. Ne altistavat kissan kohtutulehdukselle ja maitorauhaskasvaimille (kuten myös leikkaamattomuuskin). Oma eläinlääkärimme ei tästä syystä suostu määräämään e-pillereitä lainkaan kissoille.

Jep. Löytyi hyvä linkki tuosta steriloinnista. Oon aina luullut että se laiskistuttaa kissaa.

http://www.incatsuomi.fi/leikkaus.asp

Mutta ainakaan parempaa metsästäjää tuossa kissasta en halua, taas siivottu linnunjäänteitä pois sängyn alta ja ulko-ovelta, piru pääsee livahtamaan aina jostain niiden hemmetin tipujen kanssa :)

No ei meidän eläinlääkäri ainakaan ole sanonut mitään siitä ettei noita pillereitä voisi käyttää... luulisi tietävän. Tosi kyllä on että joskus toinen tietää enemmän kuin toinen, ihminenkin voi erehtyä.

Mihin ikään kissa tulee aikuseksi? Jos pentukissa vähän leikkiessä saattaa purra tai rääpiä,johtuuko se ainoastaan siitä että on vielä pentu? Millon sen pitäis loppua,tai mitä asialle voisi tehdä? Kannattaako sisäkissan kynsiä leikata? Miten usein?

Mä taas olen huomannut tossa sukupuoli asiassa, että poikakissan kanssa pääsee helpommalla kui tyttökisun vaikka kummatkin olisivat leikattuja. Meillä oli norjalainen leikattu tyttökissa joka alkoi yht´äkkiä pissailemaan joka puolelle. Ei auttanut mitkään konstit. Tällä hetkellä kaks leikattua kollia ja eipä oo tarvinnut pissoja putsailla... Anopilla on kaks tyttökissaa ja kuseksivat sänkyihin ja nurkkiin, sama homma on työkaverini tyttökissan kanssa. Omasta kokemuksesta poikien kanssa oon päässyt helpommalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ZikZik:
Mä taas olen huomannut tossa sukupuoli asiassa, että poikakissan kanssa pääsee helpommalla kui tyttökisun vaikka kummatkin olisivat leikattuja. Meillä oli norjalainen leikattu tyttökissa joka alkoi yht´äkkiä pissailemaan joka puolelle. Ei auttanut mitkään konstit. Tällä hetkellä kaks leikattua kollia ja eipä oo tarvinnut pissoja putsailla... Anopilla on kaks tyttökissaa ja kuseksivat sänkyihin ja nurkkiin, sama homma on työkaverini tyttökissan kanssa. Omasta kokemuksesta poikien kanssa oon päässyt helpommalla.
Pissailu on monesti mielenosoitusta. Olisikohan asialla jotain tekemistä sen kanssa, että naispuoliset tykkää yleensä mököttää ja märehtiä asioita... :D Tosin itse en ole törmännyt tyttökissoissa tuohon ilmiöön mitenkään yleisemmin kuin poikakissoissa.

Yhteistyössä