Kirkkoon kuulumattoman hautajaiset?

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Tuli tänään hautajaisissa mietittyä syntyjä syviä. Mm. sitä, että enpäs ole koskaan ollut jättämässä jäähyväisiä ihmiselle, joka ei kuulu kirkkoon (tai esim. helluntaiseurakuntaan), vaan aina asiaan on kuulunut hautaan siunaaminen.

Täällä on paikalla varmasti sellaisia, jotka ovat olleet esim. ateistin tai uskonnottoman hautajaisissa. Millaiset juhlat ne on?

isä ei kulunut ´kirkkoon, mutta siunattiin hautaan kappelissa. Hautaan siunaus käy jos vainaja ei eläissään vastustanut asiaa tms. Tunuti jotenkin lohdullisesta että oli "seremoniamestari" joten kirkolliset hautajaiset vietimme

Minä olen ollut muistotilaisuudessa, jossa puhuja oli Pro-seremonioilta. Piti koskettavan puheen, laulettiin lauluja, omaisista muutamat piti puheen, luettiin adressit ja syötiin. Sitten vainaja saatettiin krematorioon, ja myöhemmin vain ydinperhe laski uurnan hautaan.

Mun vaari haudattiin, niin siellä piti puheen eräs mies joka tunsi vaarini järjestötoiminnan kautta. Oli erittäin hyvä puhuja ja todellakin tunsi vaarini ja puhui paljon hänen elämästään. Tuhkauurnan hautaus tapahtui sitten vain lasten ja puolison läsnäollessa myöhemmin.

[QUOTE="vieras";22295215]muuta en tiedä,kuin että haudataan vaan eri hautumaalle ne.Ei kuulu kirkkomaalle.[/QUOTE]

Eihän joka paikassa ole vapaa-ajattelijoiden hautausmaata, että kyllä pakanoitakin sinne kirkkomaahan paiskataan.

[QUOTE="vieras";22295215]muuta en tiedä,kuin että haudataan vaan eri hautumaalle ne.Ei kuulu kirkkomaalle.[/QUOTE]

No sittenpä sinä et tästä juuri mitään tiedä.

Hyvästellä voi vaikka sairaalan kappelissa ja ajaa sieltä haudalle, jonka jälkeen vapaamuotoiset kekkerit kotona.

Mietitko yhtään omaa kuolevaisuuttasi?

Sellainen kun voi tehdä itseään tykö ihan yllättäen ja pyytämättä aivan terveellekin - kotona esim.

(kotihan se on tilastollisestikin vaarallisimmista päästä paikkoja.)

helluntalaisten hautajaiset on yhtä juhlaa, lauluja lauletaan ja syödään koko päivä, ilo on korkeimmillaan juuri hautajsten aikana ja kuollutta kannetaan ympäri mökkiä kuningastuolissa ja syötetään sillekin omenoita ja persiljaa,kuuluu uskontoon, loppuillasta kun kaikki on ihan naatti et ei jaksa enää heilua niin ruumis kärrätään porstualle ja odotetaan että joku tonttu hakee sen pois.

Minä olen ollut muutamissa kirkkoon kuulumattomien hautajaisissa.

Yhdet (18 v tytön itsensä itselleen suunnittelemat) ovat erityisesti jääneet mieleen: puhalsimme aamunkoitteessa tytön avonaiseen hautaan kukin valkoisen höyhenen: "Rakkaudesta sinä olet tullut ja Rakkauteen pitää sinun palaman..."

Hautaus kirkollisten menojen mukaan voi olla kaunis ja koskettava tilaisuus. Se voi myös olla pinnallinen ja "irti vainajasta" sellaisena kuin läheiset vainajan muistavat.
Sama pätee hautaukseen ei-kirkollisesti.

helluntalaisten hautajaiset on yhtä juhlaa, lauluja lauletaan ja syödään koko päivä, ilo on korkeimmillaan juuri hautajsten aikana ja kuollutta kannetaan ympäri mökkiä kuningastuolissa ja syötetään sillekin omenoita ja persiljaa,kuuluu uskontoon, loppuillasta kun kaikki on ihan naatti et ei jaksa enää heilua niin ruumis kärrätään porstualle ja odotetaan että joku tonttu hakee sen pois.

Höpöhöpö.
Tosin kuulostaa hauskalle.
:D

Esim.
Arkku on ollut hautausmaan kappelilla, johon "juhlaväki" kokoontunut. Sitten siitä yhdessä haudalle kävelty. Lyhyt muistopuhe on saatettu pitää siinä haudalla, samaten joku laulu laulaa. Ja kukat on sitten laskettu siihen haudalle. Muistotilaisuus sitten muualla.

Myös sellaisissa olen ollut, ettei ole käyty haudalla ollenkaan (esim. tuhkaus). Pidetty muistopuhe ja muistotilaisuus suuremmassa tilassa (koulu tmv.) Siellä sitten on adressit luettu, laulettu ja syöty.

Kaikki tämä kysely ja pohdinta siksi, että olen ajatellut vihdoin irtautua lopullisesti kirkosta. Olin nimittäin eilen kummisetäni hautajaisissa, ja se kaikki mitä kuulin ja näin tuntui pahalta, kun ajattelen itseäni. En haluaisi, että omissa hautajaisissani puhuttaisiin moisia joutavuuksia, vaikka tietenkin ne puheet ovat enemmän omaisten lohduttamiseksi. Minähän en itse tiedä asiasta enää mitään.

Sitten tuli mieleen, että en tosiaankaan tiedä, millaiset hautajaiset voivat olla, jos ei ole siunaamista kirkossa...

Haluaisin sellaiset ruumiinvalvojais-tyyppiset menot. Minä kaiken keskipisteenä vuokra-arkussa, ihmiset kuuntelemassa minun valitsemaani musaa ja ruokailemassa, keskustelemassa elämästäni ja yhteyksistään minuun. Sitten kun itkut itketty, minut siirretään tuhkattavaksi ja toinen tilaisuus tuhkien vapauttamistapahtumana myöhemmin.

Haluaisin sellaiset ruumiinvalvojais-tyyppiset menot. Minä kaiken keskipisteenä vuokra-arkussa, ihmiset kuuntelemassa minun valitsemaani musaa ja ruokailemassa, keskustelemassa elämästäni ja yhteyksistään minuun. Sitten kun itkut itketty, minut siirretään tuhkattavaksi ja toinen tilaisuus tuhkien vapauttamistapahtumana myöhemmin.

Jotakin tuontyyppistä minäkin ajattelisin näin äkkiseltään haluavani. Sen olen tiennyt jo vuosia, että maahan minua ei haudata, haluan tuhkaksi.

Yhteistyössä