Kirkkonummi suomenkieliselle... tai joku muu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fe

Vieras
Hei,

Asia mietityttää, joten kysynpä, jos joku tietäisi... :) Eli katselin juuri tuossa asuntoilmoituksia ja Kirkkonummi kiinnostais muuttopaikkana kovin. Onko porukka siellä suuremmassa määrin ruotsin- vai suomenkielisiä? Jossakin oli kirjoitettu, ettei palvelua saisi suomeksi...? Voisiko joidenkin paikkojen osalta pitää paikkansa? Olen myös ymmärtänyt, että K-nummi on aika varakasta aluetta, onko tämä totta?

Asuinpaikassa mulle merkkaa eniten se, että tunnen kuuluvani joukkoon... Siksi haluan rikkoa näitä ennakkoluuloja heti alkuun. Olen itse suomenkielinen (en puhu siis yhtään ruotsia, ymmärrän pari sanaa...) ja töissä ihan tavis duunarialalla. Kiinnostaisi kuitenkin K-nummen kaunis ympäristö ja tietty maalaismaisema lähellä suurempaa kaupunkia, sillä Helsinkiin olen vuosia sitten muuttanut maalaiskunnasta. Tämä on kuitenkin kaikki merkityksetöntä, jos ihmisten takia ei alueella viihdy.

Kyinka helppoa on yleisestikin tutustuminen siellä? Ja missä ihmisiin voisi tutustua? Ketään K-nummelaista en tunne... Onko siellä yhteisöllistä meininkiä? Tykkäisin ajatuksesta, että naapureja voi moikkailla ja ilmapiiri on välitöntä ja mukavaa. Ei minua haittaa uteliaat kyläläiset yms., jotka varmaan joillekki on yksi haittatekijä.

Tarkoituksenani ei ollut stereotypisoida ketään :) Kaikki ovat erilaisia, mutta joka kylästä ja kaupungista kuitenkin löytyy tietyt ominaispiirteet ja yhteisö muokkautuu tietynlaiseksi. Haluaisin löytää tuollaisen yhteisöllisen asuinpaikan läheltä helsinkiä...

Saa toki ehdottaa muitakin paikkoja :), jos ideoita on! Jos vaikka tunnistaa oman asuinpaikkansa juuri tuollaiseksi.

No Kirkkonummella pärjää suomella oikein hyvin. Tottahan siellä on ruotsinkielisiä, mutta taitaa suurin osa olla ihan suomenkielisiä. Kirkkonummelta länteen päin mennessä alkaa vasta ruotsinkielisten valta-asema näkyä. Ei tarvitse ajaa, kuin 20 km länteen ja löytyy paljon täysin suomea puhumattomia ihmisiä. Tosin palvelut on sielläkin saanut aina suomeksi.

Olen asunut Kirkkonummella 3 vuotta, tästä 2 keskustassa ja nyt vuoden pikkukylässä muutama kilometri keskustasta. Ruotsia et todellakaan tarvitse täällä päivittäiseen elämiseen. Joka paikassa saat kyllä suomenkielistä palvelua. Toki varmasti palvelualoilla Kirkkonummella työskennellessä ruotsi on välttämätön taito. Ruotsin kieli on enemmän rikkaus ja esim. ruotsin kielikylpyluokat on suosittuja suomenkielisten keskuudessa. Kärjistetysti tilanne on se, että pitkään Kirkkonummella asuneet suvut ja maanomistajat ovat ruotsinkielisiä, mutta sisäänvirtaava uusi kuntalaisjoukko suomenkielistä. Nuorissa ikäluokissa suomenkielisiä on selvästi enemmän kuin ruotsinkielisiä.

Kirkkonummella on juurikin pienen kunnan tunnelma, enemmän kuin vaikka Nummelassa tai Järvenpäässä. Kirkonkylä on toki kovassa kasvussa ja rakennustyömaana, hyvä niin. Saadaan paikkoja siistimmiksi ja uusia palveluja. Vuoden sisällä on esim. auennut kaksi kahvilaa ja tässä kuussa uusi ruokaravintola. Näistä palveluista on ollut puutetta aikaisemmin, toivottavasti pysyvät!

Keskustassa asuessani en tutustunut koviin moniin ihmisiin, ei ollut luontaista tarvetta ja taloyhtiössä enimmäkseen eläkeläisiä. Nyt täällä syrjäkylällä lähinaapureiden kanssa on mutkattomat välit ja jos naapurit ovat pihalla ohikulkiessa, niin pysähdytään juttelemaan vaikka niitä näitä. Lainaillaan puutarhavälineitä yms, pyöreitä vuosia juhlivia muistetaan, samoin syntyviä lapsia jne. Suurin osa näistä meidän kyläläisistä on tänne vuosien varrella Helsingin suunnasta muuttaneita, syntyjään ties mistä ympäri Suomen. Eli tietty juurettomuus täältä auttaa varmasti, ei ole nurkkakuntalaisuutta. Tosin mukavia ovat myös ne ruotsinkieliset naapurimme (toki puhuvat myös hieman suomea), jotka täällä ovat asuneet pitkään. Metsä vastaa niin kuin huudetaan. Kannattaa ehkä katsella sellaista asuinaluetta, jossa on myös uudempia taloja, se tarkoittanee, että meitä uudismuuttajia on alueella, eikä vain niitä vuosikymmeniä asuneita vanhoja ruotsinkielisiä sukuja, joihin EHKÄ on vaikeampi tutustua, kärjistämättä.

Jos jotain negatiivista voi Kirkkonummesta sanoa, niin keskusta on aika epäsiisti graffiteineen. Toivottavasti uudet rakennukset ja "uusi keskusta" parantaa tätä. Kunta on laaja ja siksi pikkutiet ja viheralueet eivät ole kovin kummoisessa kunnossa. Mitään varsinaisia puistoja täällä ei edes oikein ole. Muutama lasten leikkipuisto ja urheilualueet toki löytyy isoista lähiöistä. Juna ja bussi Helsinkiin kulkee noin puolen tunnin välein. Sitä tiheämmistä yhteyksistä ei kannata haaveilla. Tie 51 on seuraavat 3 vuotta moottoritietyömaana, joten autoliikenne tulee olemaan varmasti nykyistäkin tukkoisempaa ruuhka-aikoina. Vaikka merenrantaa kunnalla on, niin se on kaukana keskustasta eikä yleisiä ulkoilualueita rannassa ole montaa eli meri ei ole kovin "läsnä". Toki löytyy sitten lukemattomia järviä uimapaikkoineen. Erityisesti kunnan keskiosa on tosi kaunista järvineen ja kartanoineen.

Missä voisit tutustua paikallisiin: kylällä, MLL:n perhekerhossa, lasten harrastuksien tai päiväkotien kautta, kansalaisopiston kursseilla.

Kyllä täällä sinun asenteellasi viihtyy!

mikä mainospuhe! :) Varo vaan, kohta tulee tunkua Kirkkonummelle! Lähikunnan mökkiläisenä kysäisisin vielä, että mikä toinen kahvila on avattu kuin se Cittarin vieressä oleva taidekahvila?

Sanoisin, että takuuvarmoja alueita on ainakin keskustan sekä suurien lähiöiden eli Masalan, Kantvikin ja Veikkolan lähialueet. Siis maalla muutaman kilometrin säteellä noista paikoista, koska niihin on muuttanut lapsiperheitä koulujen läheisyyden takia. Lapinkylä taitaa olla myös aika aktiivinen kylä, mutta siitä en varsinaisesti tiedä itse. Postilaatikkoja tutkimalla voi tehdä salapoliisityötä sekä katselemalla näkyykö pihoilla lasten leluja, trampoliineja yms :)

Se toinen kahvila on entisen Kotipizzan tiloissa, siis linja-autoaseman kupeessa ja auennut ihan vasta.

Alkuperäinen kirjoittaja toktok:
Sanoisin, että takuuvarmoja alueita on ainakin keskustan sekä suurien lähiöiden eli Masalan, Kantvikin ja Veikkolan lähialueet. Siis maalla muutaman kilometrin säteellä noista paikoista, koska niihin on muuttanut lapsiperheitä koulujen läheisyyden takia. Lapinkylä taitaa olla myös aika aktiivinen kylä, mutta siitä en varsinaisesti tiedä itse. Postilaatikkoja tutkimalla voi tehdä salapoliisityötä sekä katselemalla näkyykö pihoilla lasten leluja, trampoliineja yms :)

Se toinen kahvila on entisen Kotipizzan tiloissa, siis linja-autoaseman kupeessa ja auennut ihan vasta.

Ok, kiitti! Täytyypä poiketa joku kerta.

Yhteistyössä