Kirkasta verta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ponnistaessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

ponnistaessa

Vieras
Synnytyksesta kolme ja puoli viikkoa. Pari tikkiä emättimessä, viimeisetkin langat lähteneet tietääkseni jo irti. Jälkivuoto alkaa olla aika vähäistä.

Mutta... synnytyksestä asti ollut ummetusta, jatkuu edelleen (outoa, koskaan aiemmin ei moista ongelmaa, ei edes raskausaikana), ja välillä kun kovasti kakkaa pinnistää, niin emättimestä alkaa tulla kirkasta verta. Ei nyt suihkuamalla, mutta pyyhkiessä huomaa ja sen jälkeen vähän aikaa siteessä.

Pitäisikö tällaisesta soitella neuvolaan tai mennä lääkäriin? Jälkitarkastukseen on vielä pari viikkoa. Kivut on jo hävinneet (painontunnetta on edelleen välillä, niin kuin olisi joku möykky emättimessä), ja olin jo ajatellut, että kun vuoto lakkaa, uskaltaisi harrastaa seksiä. Nyt en tiedä, uskaltaako.

Onko muilla ollut vastaavaa?

Odottele rauhassa jälkitarkastukseen saakka, mutta vältä ponnisteluja ja pidä kakka pehmeänä kuiduilla ja tarvittaessa Levolacilla tai muulla ummetuslääkkeellä. Itselläni oli myös inhottavia ummetuskausia muutaman kuukauden ajan synnytyksen jälkeen, välillä Microlax oli ainoa apu. Vuoto voi olla jäkivuodon rippeitä, eli kohdusta vuotaa vielä kirkastakin verta mikä näkyy vaan ponnistellessa. Tai sitten siellä haava aukeilee, senkin pitäisi parissa viikossa korjaantua kunhan pääsee rauhassa paranemaan. Muista jatkaa suihkuttelua ettei pääse tulehtumaan. Painontunne on ihan normaalia vielä. Seksin suhteen kannattaa vähän varoa, ei pidä hätäillä jos ei tunne olevansa vielä täysin kunnossa.

Muistaakseni minullakin tuli, mutta luulisin kyllä että tuo on ihan normaalia. Odottele nyt ainakin vielä jonkin aikaa, koska sinulla ei mielestäni ole vielä kauhean kauan kulunut synytyksestä.. näin sanoisin minä :)

Kiitos vinkeistä. Olen ollut vähän ymmällä, miten torjua ummetusta, kun vauvalla on mahavaivoja, niin ei uskalla kaikkea kuitupitoista (ruisleipä, omena...) syödä. Tosin alan tulla siihen tulokseen, että mun syömiset ei kauheasti vaikuta suuntaan tai toiseen tuon vauvan huudoissa, samalla lailla se huutaa, vaikka jätän ruisleivän poiskin jne.

Mutta jos on hyviä ummetuksenpoistokikkoja, jotka ei aiheuta vauvalle ilmavaivoja (tietääkö joku, aiheuttaako noi ummetuslääkkeet moisia?), niin kertokaa.

Tarvinnee vielä vältellä seksiä, niin saa haavat parantua.

Vanha kunnon kaurapuuro luumusoseella höystettynä! Ei kaikkien makuun, mutta mahalle hyvää :) Vauvojen luumusose on ihan hyvää paljaaltaankin, tai sitten liota kuivattuja luumuja vedessä ja juo se vesi. Lakritsi myös pehmittää vatsaa. Pellavansiemeniä pitäisi välttää myös imetysaikana, eli ne eivät sovi ummetuksen hoitoon. Paljon täysjyväleipää, oma suosikki Vaasan Täyshyvät Vehnäviipaleet. Levolacista ja Duphalacista ei pitäisi tulla vauvalle vaivoja, annetaanhan niitä aika pienillekin vauvoille ummetukseen.

lakritsaa (jos sulla ei ole korkea verenpaine)
Itse söin lakua ja hyvin auttoi. Ylipainoakaan mulla ei ole eikä ollut niin sekään ei ollut esteenä päivittäiselle herkuttelulle.

Mutta eikö laku ole sillä listalla, mitkä aineet aiheuttaa vauvalle ilmavaivoja? Mulla itselläni nimittäin laku olisi ensimmäinen valinta, kun luumuista en tykkää, mutta tarvittaessa menee luumutkin.

Aamulla moniviljapuuroa, kaikki leivät moniviljaa, naposteluun porkkanoita tms. ja kaksi kuivattua luumua ammulla, päivällä ja illalla. Runsas nesteenjuonti, liikunta.
Laku ei sovi kaikille ummetuksen hoitoon.

Yhteistyössä