Kirjoita synnyinkaupunkisi murteella, muut saavat arvata kaupungin.

varmarit jalasa
Misähän mää si oon syntyny? Piäni paikkakunta, enno kyä siä kohta parriinkymmeneevuatee enää ollu asumasa ku muutin töitten peräsä pois. Mutta kyä siä ny käytyä tullee ku porukat assuu siäpäi viä, ja tämmöstä se puheo siinä ympäristökunnissaki.
 
"Almiira"
No voe hyvänen aeka sentään. Tiällä oon samoilla seuvuilla ikänj asuna vuan enpä taeja ennee ies osata oekeeta kotpaekkakunnan murretta. Siellä on kesäsin isot pilleet ja palajo julukkiksia, on laalua ja kilipaeluita ja vaekka mitä. Ite en niistä mussiikkijuhlista niin perusta, vuan olhan siellä herttäjäjuhlattii muutama vuos sitte. Nuapurmuakuntalaesten kanssa tappelloovat että onko se viikate viikate vai viitake, eekä ne millään meenoo tajuta että se on viikate. Maetoo sieltä tulloo niin että iha valtakunnallisestikkii sen ovat tunnustanneet. Ja susj on susj, vaekken sitä ossoo ies oekeen laasua. Oon tätä nuorempata polovee.
 
"vieras"
[QUOTE="Almiira";28215186]No voe hyvänen aeka sentään. Tiällä oon samoilla seuvuilla ikänj asuna vuan enpä taeja ennee ies osata oekeeta kotpaekkakunnan murretta. Siellä on kesäsin isot pilleet ja palajo julukkiksia, on laalua ja kilipaeluita ja vaekka mitä. Ite en niistä mussiikkijuhlista niin perusta, vuan olhan siellä herttäjäjuhlattii muutama vuos sitte. Nuapurmuakuntalaesten kanssa tappelloovat että onko se viikate viikate vai viitake, eekä ne millään meenoo tajuta että se on viikate. Maetoo sieltä tulloo niin että iha valtakunnallisestikkii sen ovat tunnustanneet. Ja susj on susj, vaekken sitä ossoo ies oekeen laasua. Oon tätä nuorempata polovee.[/QUOTE]

asuin muutin! käykö! Nöhmäjärvi! ja portssari...wäkä
 
[QUOTE="Almiira";28215186]No voe hyvänen aeka sentään. Tiällä oon samoilla seuvuilla ikänj asuna vuan enpä taeja ennee ies osata oekeeta kotpaekkakunnan murretta. Siellä on kesäsin isot pilleet ja palajo julukkiksia, on laalua ja kilipaeluita ja vaekka mitä. Ite en niistä mussiikkijuhlista niin perusta, vuan olhan siellä herttäjäjuhlattii muutama vuos sitte. Nuapurmuakuntalaesten kanssa tappelloovat että onko se viikate viikate vai viitake, eekä ne millään meenoo tajuta että se on viikate. Maetoo sieltä tulloo niin että iha valtakunnallisestikkii sen ovat tunnustanneet. Ja susj on susj, vaekken sitä ossoo ies oekeen laasua. Oon tätä nuorempata polovee.[/QUOTE]

Ei ole varmaan oikein, mutta heitän että Savonlinna.
 
isse
Meillä on aina ollu pimiää ulkona ja karkki on ollu makiaa. Meillä ajetaan pahki ja käydään mutka kylillä. Joskus kävellään eeskahtaalleen ja vaihdetaan hehku kun entinen ei loista enää. Joskus kävellään läpi vimpaikon.
 
isse
Meillä on aina ollu pimiää ulkona ja karkki on ollu makiaa. Meillä ajetaan pahki ja käydään mutka kylillä. Joskus kävellään eeskahtaalleen ja vaihdetaan hehku kun entinen ei loista enää. Joskus kävellään läpi vimpaikon.
Anteeks... siis... Meillä on aina ollu pimiää ulukona ja karkki on ollu makiaa. Meillä ajetaan pahki ja käyään mutka kylillä. Joskus kävellään eeskahtaalleen ja vaihetaan hehku ku entinen ei loista ennään. Joskus kävellään vimpaikon läpi.
 
"täältä"
[QUOTE="vieras";28169800]Tiiättekös mistä mää oon? Täällä ollaan het sitte nii väkitukkoja! Murre on kyllä sekoitusta, mutta ruukataan puhua tällä tavalla ja kallataan ku on hukassa. :D[/QUOTE]

Tää on tuttua! <3 hyvää iltaa alajärveltä ;)
 
"Veera"
Meillä juuaan kahvvii ja mehhuu. Ruoka on tuimmaa jos suola puuttuu ja sukkapuikoilla neulottaan. Jos ei jottain viititä tehä niin ei kehata. Pieni on kaapunki mistä mie tulen.
 
njaa
[QUOTE="Veera";28231290]Meillä juuaan kahvvii ja mehhuu. Ruoka on tuimmaa jos suola puuttuu ja sukkapuikoilla neulottaan. Jos ei jottain viititä tehä niin ei kehata. Pieni on kaapunki mistä mie tulen.[/QUOTE]

kitee?
 
ketä?
Itse asun Espoossa, enkä ole kyllä kenenkään kuullut sanovan "ketä" kun tarkoitetaan kuka! Salossa ja Turussa asuvat tutut puhuu noin ja niiden murre on muutenkin yksi oudoimmista :D
 

Yhteistyössä