Kirjat lahjaksi 2,5- vuotiaalle ja 6-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tonttu"

Vieras
Vinkkiä kaipaisin millaisista kirjoista 2,5-vuotias poika voisi tykätä?
Tykkääkö sen ikäiset vielä ns.kurkistuskirjoista vai millaisista?

Entäs 6-vuotiaat tytöt?
Kummityttöni ei vielä osaa lukea, vanhemmat laiskoja lukemaan lapsilleen, tykkää kyllä kuulema katsella kirjoja...
Vinkkejä ihan vaikka kirjan/kirjoittajan nimistä ottaisin ilolla vastaan :)

Oma lapsonen jo sen verran vanha, että en enää muista millaisista kirjoista hän alle kouluikäisenä tykkäsi...

En tiedä pojasta mutta mun 2-v tytölle muumit on nyt in. 6-vuotias tyttö rakastaa kaikkia Disneyn prinsessajuttuja, Winxejä, my little poneja yms. Prinsessoista ja poneista on ainakin kirjojakin

Voisin kuvitella, että tuonikäiset pojat tykkää erilaisista autokirjoista, niitä on monenlaisia sellaisia kirjoja, joissa on upeita autonkuvia, siis vähän tietokirjatyyppisiä.

myös sillä, kuinka paljon lapselle on luettu on merkitystä, minkälaisia kirjoja hän jaksaa kuunnella.

Mutta Maisa-kirjat ( Lucy Cousins ) kirjat ovat yleensä lasten mieleen ja niitä on monenlaisia, lyhyempiä ja pitempiä ja on kurkistuskirjoinakin.

Puppe-kirjat samoin ( Eric Hill) ja Mick Inkpenin Possu Pallero kirjat, niitäkin on lyhyitä ja pitempiä.

Kristiina Louhen Tomppa kirjat jne.

6-vuotiaana omat tyttöni tykkäsivät Astrid Lingrenin kirjoista, tai vaikkapa Jujja- Wieslanderin Mimmi lehmä kirjoista, Viiru ja Pesonen kirjoista.
Heinähattu ja Vilttitossu kirjoista ( Nopopla, Nopola )
Tatu ja Patu kirjoista

Kirjat kuulostaa kivalta, mut...ei nykylapset juuri lue kirjoja. Hyllyyn jäävät pölyttymään. Pienemmät voivat aikansa järsiä kirjoja ja siinä se.

mutta noin pienillehän, tai ainakin sille 2. 5-vuotiaalle voi vanhemmat lukea.
Ja kyllä lapset lukee, se tosin vaatii vanhemmilta vähän viitseliäisyyttä. Minä olen ainakin saanut lapsilleni välittymään rakkauden kirjoihin. Etenkin esikoiselle.

Mun lapseni ovat 2,5-vuotiaina tykänneet kuunnella esim. Tomppa ja Aino-kirjoja. Kaikki sen ikäiset eivät jaksa vielä keskittyä kovin hyvin, mutta oppiihan sitä ajan mittaan. 6-vuotiaalle ostaisin esimerkiksi Hyvänmielen iltasatuja (tjsp.) eli kirjan, jossa on useampia eri tarinoita. Tatu ja Patu-kirjat voisivat sopia myös. Klassikkoteos, kuten Ronja Ryövärintytär olisi ihana, mutta ei välttämättä sovi sellaiselle lapselle, joka ei ole tottunut kuuntelemaan satuja. Disneyn prinsessakirjat ja muu oheistavaran tavaran markkinointiin valjastettu kirjallisuus ovat minusta kammottavaa paskaa vaillaa tarinallisia tai kuvituksellisia oivalluksia. Lapsi voi tykätä, mutta vanhemmat eivät välttämättä jaksa sellaista lukea.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Kirjat kuulostaa kivalta, mut...ei nykylapset juuri lue kirjoja. Hyllyyn jäävät pölyttymään. Pienemmät voivat aikansa järsiä kirjoja ja siinä se.

Puhu vain omasta puolestasi, sillä toi on voimakkaasti perhekohtaista. Tunnen perheitä, joissa vain selaillaan jonkun kirjakerhon halvalla kyhättyjä tekeleitä ja perheitä, joissa 5-vuotias lukee itsenäisesti Lindgreniä ja alakoululainen Tolkienia.

Mun pian 2v täyttävä poika tykkää Muumi- ja eläinkirjoista. Ja autokirjoista. 2,5v:lle en enää niitä kurkistuskirjoja välttämättä ostaisi, tavallinen jossa on kivat kuvat olisi ehkä parempi.

Vanhemmalle sitten vaikka joku kiva satukirja (me tosin ollaan luettu pidempiä satuja parivuotiaallekin). Suosisin kotimaisia kirjailijoita, ne jenkkikäännökset on ainakin välillä ihan hirveetä huttua.

Meidän 3v. Saa joululahjaksi pari myyrä kirjaa ja niitä löytyy jo ennestään. On poika tykkää kovasti auto kirjoista ja varsinkin Mauri Kunnaksen autokirjasta. Lisäksi tykkää koiramäen kirjoista, Pekka töpöhännistä Ym. Paljon kirjoja ja aina luetaan illalla ja päiväunille jtn. Itsekseen selailee tietty kans.
6-v:lle hankkisin heinähattu ja vilttitossuja, fedja-setä, uppo-nalle, tatu ja patu, Mauri Kunnaksen kirjoja.

Puhu vain omasta puolestasi, sillä toi on voimakkaasti perhekohtaista. Tunnen perheitä, joissa vain selaillaan jonkun kirjakerhon halvalla kyhättyjä tekeleitä ja perheitä, joissa 5-vuotias lukee itsenäisesti Lindgreniä ja alakoululainen Tolkienia.

Tottakai, omakin pilttini luki jo 5-vuotiaana Dostojevskiä. Tolkienia hän ei oikein osannut enää tuossa iässä arvostaa, kun se on kuitenkin niin pahaa mielikuvitusscheissea. Nyttemmin kun hän on teini, hän lukee itämaista kriittis/-modernia filosofiaa.

Ai niin Myyräkirjat:heart:

Minä itse pidän kyllä kovasti kaikista Lingrenin kirjoista, mutta omaa sydäntä lähellä on Peppien ja Eemlien ja Leijonamielien lisäksi Se pikkuinen Lotta:heart:

Se pikkuinen Lotta oli mun lempikirja pienenä! Sitä tulin vielä lisäämään, että osta uusia kirjoja mikäli perheessä paljon luetaan, ettei satu samaa. Toki Kunnakset ym voi aina antaa eteenpäinkin, ne ei petä koskaan.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Tottakai, omakin pilttini luki jo 5-vuotiaana Dostojevskiä. Tolkienia hän ei oikein osannut enää tuossa iässä arvostaa, kun se on kuitenkin niin pahaa mielikuvitusscheissea. Nyttemmin kun hän on teini, hän lukee itämaista kriittis/-modernia filosofiaa.

En kyllä näe mitenkään kummallisena, jos 5-vuotias lukee itse Lindgreniä. Mun 5-vuotias poikani ei ole suuri fiktion ystävä, mutta lukee itse esim. tietokirjoja (avaruudesta, eläimistä jne.)

Meillä reilu 2-vuotiaan suosikkikirja tällä hetkellä on Muumipeikko herää -luukkukirja. Samaa sarjaa on muitakin muumi-luukkukirjoja. Myös muumipostikortit on tosi tärkeitä ja niitä järjestellään kovasti.

Yhteistyössä