Kirjasto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lukutoukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lukutoukka"

Vieras
Käytiin tänään tyttären kanssa kirjaston satutunnilla ja olimme ainoat. Sadun jälkeen jäin juttelemaan virkailijan kanssa. Ihmiset eivät kuulemma enää löydä kirjastoon. Siis mitä häh!
Ettekö hyvät ihmiset käytä kirjastoa? Tämä ihmeellinen laitos on joka kylässä ja kirjallisuutta saa luettavaksi ihan ilmaiseksi. Eikö tiedän lapset lue enää mitään?

Olen vakiokävijä, tosin en ole täällä asuessani hommannut edes kirjastokorttia, koska kirjastoja todella harvassa, enkä suostu kirjastoauto-diktatuuriin. Olen tottunut käymään useamman kerran viikossa. Ei enää kauaa ja saan palata tapoihini. Mitä itse käytin lapsia satutunnilla, niin sali oli täynnä joka kerta.

Me käydään kirjastoautolla lähes joka viikko, pääkirjasto on kauempana. Lähikirjastoja on lopeteltu varmaan kaikkialta? Se voi kertoa osan syistä, miksi ihmiset ei enää niin kirjastoissa käy.

Täällä taas satutunnit on jouduttu rajoittamaan niin että ovella lasketaan moniko pääsee sisään, kun tulijoita olisi niin älyttömästi. Ajankohta ja ikärajaus vaikuttavat älyttömästi kävijämääriin.

Kirjasto on yleissivistävä laitos ja sen on säilyttävä maksuttomana. Jälleen kerran maksullisuus osuu niiden nilkkaan, joilla on muutenkin huonommat lähtökohdat kuten työttömyyttä perheessä.
Lasten sivistyksestä ei saa tinkiä!

[QUOTE="vieras";28131899]Kannatatteko Sauli Niinistön ehdotusta että kirjasto pitää olla maksullinen sen käyttäjälle?[/QUOTE]

En kannata tätä ollenkaan. Ymmärrän syyn, miksi sellaista ehdotetaan mutta näen ihan erilaisen lopputuleman siinä, kuin mitä Niinistö ehkä näkee.

Kiva kuulla, että on muitakin ahkeria lukijoita. Itsellä liittyy lapsuudessa lämpimät muistot kirjastoon ja olisipa suuri surku, jos meillä ei tulevaisuudessa olisi vastaavaa laitosta käytössä. Kirjasto on meillä ihan kävelymatkan päässä. Asumme Espoossa.

Meidän paikkakunnalla oli ennen sivukirjasto kirkonkylällä. Kirjasto loppui, mutta satutunteja jatkettiin koulun tiloissa. Kävijöitä useimmiten nolla. :(
Sitten pyydettiin kirjastoa siirtämään satutunti työpaikkani eli päiväkodin saliin. Nyt siellä käy meidän pk:n lapset ja alueen perhepäivähoitajia lapsineen.
Ja tilaisuus on avoin kaikille.
Ilman tätä siirtoa olisivat varmaan täälläkin loppuneet. :(

Yhteistyössä