Kirjasta elokuva tai sarja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huspati Huta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huspati Huta

Aktiivinen jäsen
21.07.2006
28 140
15
36
Miten se on mielestänne, onko leffa tai sarja aina vain sinne päin, voiko se olla koskaan parempi kuin kirja? Tai yhtä hyvä?

Mitkä kirjat ovat mielestänne taipuneet hyvin leffoiksi, mitkä eivät?

Entä sitten tämä, kun leffoista, tai kai enemmän sarjoista, leivotaan kirjoja?

Minusta leffa tai sarja voi olla hyvä, ei sitä ihan suoraan voi mielestäni verrata, onko kirja parempi tai leffa parempi, mutta jotkut sovitukset voivat olla oikeinkin mainioita. Joskus käy hassusti, että jos näkee monta kertaa jonkun sarjan tai leffan ja sitten lukee pitkästä aikaa kirjan (tai ensimmäistäkin kertaa) tulee mieleen, että hei ei tän näin pitänyt mennä :D Ja pettyy, kun ei se nokkelin vuorosana ollutkaan oikeasti kirjassa :D

Kertokaa esimerkkejä hyvistä filmatisoinneista ja huonoista myös, perustelujen kera, kiitos :)

Mun mielestä Sinkkuelämää ja nyt tää Lipstick Jungle on loistavia sarjoja, mutta kirjoja en saa vaan luettua. En yhtään tykkää kirjailijan tyylistä kirjoittaa, joten tyydyn sitten näihin tv-sovituksiin, jotka ovat kyllä huippuja. :D

Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
Mun mielestä Sinkkuelämää ja nyt tää Lipstick Jungle on loistavia sarjoja, mutta kirjoja en saa vaan luettua. En yhtään tykkää kirjailijan tyylistä kirjoittaa, joten tyydyn sitten näihin tv-sovituksiin, jotka ovat kyllä huippuja. :D

Minäkään en jaksanut sitä Sinkkuelämää lukea, oliko se kirjana jonkun toisen niminen, en muista, mutta sitä kuitenkaan, mihin sarja perustui.

Hyviä filmatisointeja ovat mielestäni Eemeli ja Peppi, niissä on tietty sitä lapsuudentaikaakin. Just jonain päivänä katselin Eemeliä pätkän, kyllä oli sitten sopivat näyttelijät. :)

On mahdotonta sanoa, kummista tykkään enemmän Agatha Christien dekkareista kirjoina vai niiden tv-sarjasovituksista. David Suchet on niin ilmetty Poirot!

Tuulen viemää toimii mulle myös kirjana sekä elokuvana. Myös se parjattu jatko-osa, Scarlett, on mielestäni kelpo luettavaa, mutta siitä tehty tv-sarja tökki. The Other Boleyn Girl oli miellyttävä kirja, mutta leffa oli hieman aneeminen. Olen lukenut Morsea ja Midsomerin murhia pokkareina, mutta ne eivät toimi kirjoina. Onneksi TBBT, HIMYM ja House eivät ole kirjoja minulle.

Geishan muistelmat ei ollut kaksinen elokuva, mutta kirjan luin miltei heti ilmestymisen jälkeen ja pidin siitä kovasti.

Minä tykkään Bridget Jones - elämäni sinkkuna enempi elokuvana kuin kirjana. Musta se kirja oli niin puuduttava, että aattelin, ettei siitä saa millään katsottavaa elokuvaa. Mutta tykkäsinkin sitten leffasta.

Yleensä kyllä oon tykännyt kirjoista enempi. Esim. Harry Potter ja Puoliverinen prinssi on elokuvana suorastaan masentavan huono. Siitä puuttuu kaikki olennainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja kyy:

Minäkään en jaksanut sitä Sinkkuelämää lukea, oliko se kirjana jonkun toisen niminen, en muista, mutta sitä kuitenkaan, mihin sarja perustui.

Hyviä filmatisointeja ovat mielestäni Eemeli ja Peppi, niissä on tietty sitä lapsuudentaikaakin. Just jonain päivänä katselin Eemeliä pätkän, kyllä oli sitten sopivat näyttelijät. :)

Se on kirjana ihan vain Sex and the City. (Tai ainakin mun kirjan kannessa lukee niin, mutta siinä on myös kuva Carrie Bradshawsta eli Sarah J Parkerista kannessa.) Tuo Lipstick Jungle on suomeksi kirjana Kynsin hampain.

Minä olen haalinut paljon erilaisia sovituksia Jane Austenin kirjoista, on uudempaa ja vanhempaa sarjaa ja leffaa. Paras Y&E versio on minusta se BBC:n sarja, hassu on semmoinen 80-luvun sarja, jossa Darcy on niin pökkelö, ettei metsästä erottais. :D

Joissakin menee sitten niin, että toisen sovituksen joku hahmo on just kohdallaan, mutta toisessa just joku muu. Esim Vanity Fairin sarjaversiossa Becky on parempi, kuin leffassa, mutta leffan Dobbin on parempi kuin sarjan. Ne kun saisi yhdistettyä :D

Minä olen haalinut paljon erilaisia sovituksia Jane Austenin kirjoista, on uudempaa ja vanhempaa sarjaa ja leffaa. Paras Y&E versio on minusta se BBC:n sarja, hassu on semmoinen 80-luvun sarja, jossa Darcy on niin pökkelö, ettei metsästä erottais. :D

Joissakin menee sitten niin, että toisen sovituksen joku hahmo on just kohdallaan, mutta toisessa just joku muu. Esim Vanity Fairin sarjassa Becky on parempi, kuin leffassa, mutta leffan Dobbin on parempi kuin sarjan. Ne kun saisi yhdistettyä :D

Järki ja tunteet, Ylpeys ja ennakkoluulo, molemmat vuodelta 1995 ovat mielestäni miltei kirjan veroisia. Mutta leffassa on aika vaikeaa näyttää söpöltä ja samalta vetää pitkiä dialogeja tai jopa monologeja nenäkkääseen sävyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
On mahdotonta sanoa, kummista tykkään enemmän Agatha Christien dekkareista kirjoina vai niiden tv-sarjasovituksista. David Suchet on niin ilmetty Poirot!

Tuulen viemää toimii mulle myös kirjana sekä elokuvana. Myös se parjattu jatko-osa, Scarlett, on mielestäni kelpo luettavaa, mutta siitä tehty tv-sarja tökki. The Other Boleyn Girl oli miellyttävä kirja, mutta leffa oli hieman aneeminen. Olen lukenut Morsea ja Midsomerin murhia pokkareina, mutta ne eivät toimi kirjoina. Onneksi TBBT, HIMYM ja House eivät ole kirjoja minulle.

Geishan muistelmat ei ollut kaksinen elokuva, mutta kirjan luin miltei heti ilmestymisen jälkeen ja pidin siitä kovasti.

Tuulen viemää on minusta juuri oikealla tavalla typistetty. Tuota The Other Boleyn Girliä en ole kirjana lukenut, onko se ihan sen niminen? Näin leffan ihan äskettäin. Pidin siitä, siinä oli jotain semmoista synkeää ilmapiiriä, se valaistus oli toteutettu hienosti. Usein näkee, että leffat on valaistu huonosti, joku sytyttää kynttilän ja huone on nurkkiaan myöten valoisa :D

Järki ja tunteet, Ylpeys ja ennakkoluulo, molemmat vuodelta 1995 ovat mielestäni miltei kirjan veroisia. Mutta leffassa on aika vaikeaa näyttää söpöltä ja samalta vetää pitkiä dialogeja tai jopa monologeja nenäkkääseen sävyyn.

Uudehko Järki ja tunteet-sarja on aika kelpo. Se on pari kolme vuotta vanha. Siinä on vähemmän söpöstelyä.

Tuulen viemää on minusta juuri oikealla tavalla typistetty. Tuota The Other Boleyn Girliä en ole kirjana lukenut, onko se ihan sen niminen? Näin leffan ihan äskettäin. Pidin siitä, siinä oli jotain semmoista synkeää ilmapiiriä, se valaistus oli toteutettu hienosti. Usein näkee, että leffat on valaistu huonosti, joku sytyttää kynttilän ja huone on nurkkiaan myöten valoisa :D

Juu, ihan sen niminen kirja. Philippa Gregoryn kirjoittama.

Kemia Rhettin ja Scarlettin välillä toimii, vaikkakin se sitten saattoi johtua Clark Gablen pahanhajuisesta hengityksestä ja Vivien Leigh'n bipolaarisuudesta tms. Olisin kuitenkin kaivannut kaikki lapset mukaan leffaan, minusta he olivat oleellisia Scarlettin elämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Candide: Keitä uudehkossa Järki ja tunteet -sarjassa näyttelee? Onko semmoinen saatavana dvd-levynä?

Mm. Charity Wakefield (Marianne) ja Hattie Morahan (Ellinor) . On sitä näkynyt esim Anttilassa.

Varmaankin discshop.fi ja cdon.com

Kemia Rhettin ja Scarlettin välillä toimii, vaikkakin se sitten saattoi johtua Clark Gablen pahanhajuisesta hengityksestä ja Vivien Leigh'n bipolaarisuudesta tms. Olisin kuitenkin kaivannut kaikki lapset mukaan leffaan, minusta he olivat oleellisia Scarlettin elämässä.

Hih, Vivienin oli helppo saada muikeat ilmeet naamalleen :D Minä en oikeastaan niitä muita lapsia siihen kaivannut. Olin kyllä lukenut kirjan ennen kuin näin elokuvan joskus 80-luvun alussa.

Tiedätkö onko sitä suomennettu, vai käännynkö heti Amazonin puoleen?

En tiedä, onko suomennettu. Helmet.fi mukaan ei ainakaan näkynyt tätä teosta suomeksi. Bookplus.fi myy pokkaria englanniksi alle kympillä.

En tiedä, onko suomennettu. Helmet.fi mukaan ei ainakaan näkynyt tätä teosta suomeksi. Bookplus.fi myy pokkaria englanniksi alle kympillä.

Olen juuri vähän närkästynyt Bookplussaan, olen odottanut yhtä kirjaa jo kolmatta viikkoa, toinen tuli jo, mutta tämä tähdellisempi lähti vasta eilen ja saan sen vasta reissusta tulon jälkeen :D

Olen juuri vähän närkästynyt Bookplussaan, olen odottanut yhtä kirjaa jo kolmatta viikkoa, toinen tuli jo, mutta tämä tähdellisempi lähti vasta eilen ja saan sen vasta reissusta tulon jälkeen :D

Mä en ole sieltä koskaan tilannut, mutta hovitoimittajani AdLibris myi tuota kalliimmalla. Itse ostin omani jo vuosi sitten Tukholmasta, ei maksanut montaakaan euroa.

Mä en ole sieltä koskaan tilannut, mutta hovitoimittajani AdLibris myi tuota kalliimmalla. Itse ostin omani jo vuosi sitten Tukholmasta, ei maksanut montaakaan euroa.

Usein Amazon uk on se kaikkein nopein ja jos vanhemmasta kirjasta kyse, myös edullinen. AdLibristä olen myös käyttänyt paljon. :)

Yhteistyössä