Kipupumppu sektiossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rh-neg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rh-neg

Vieras
Minulla on kaksi hätäsektiota takana. Ensimmäinen sektiokokemus oli kauhea, mikä kuitenkin unohtui. Toista poikaani yritin alakautta 3 päivää, mutta päädyttiin hätäsektioon. Tämä kokemus oli vielä kauheampi (puudute ei toiminut, oksensin ja oli kuvottava olo koko ajan ja tunsin mitä tehtiin). Pitkän pyytämisen jälkeen lääkäri antoi kesken sektion kipulääkettä suoneen, ja oloni helpottui huomattavasti hetkeksi. Sittenpä puudute vaikuttikin heräämössä seuraavan 5 tuntia niin etten päässyt 6 tuntiin poikaani näkemään.

No, seuraavana päivänä tultiin minun luokse anelemaan anteeksi antoa, koska minua ei oltu otettu tosissaan eikä kuunneltu. Lääkäri sanoi, ettei tämän takia kannata kolmatta lasta olla suunnittelematta, että seur. kerralla minulle laitetaan kipupumppu sektiossa. Ja niinhän sitä nyt ollaan rv 34 ja kohta on h-hetki eli sektio edessä. Eli kysynkin pienen johdannon jälkeen kenellä on tietoa, mikä se kipupumppu on ja milloin ja miten sitä käytetään? Itse en tiedä siitä siis vielä yhtään mitään ja äkkilähtö voi tulla nytkin. Eli kertokaapa kipupumpusta, jos tietoa, please!

:/ "jännittynyt äiti"

Kipupumppu on sama kuin epiduraali. Siinä pumpulla menee tasaiseti puudutetta ja kipulääkettä selkään epiduraalitilaan. Tasaisen annostuksen lisäksi hoitajilla on mahdollisuus antaa lääkärin ohjeen mukaan boluksia eli lisäannoksia nopeasti.
Suunniteltu sectio on muutenkin aivan eri juttu kuin hätäsectio.
Karmeista aikaisemmista kokemuksista huolimatta toivotan sinulle nyt hyvää sectiokokemusta ja onnea vauvasta :hug:

Saat suunnitellussa sektiossa normaalit puudutteet (epiduraali ja spiaanli) ja sitten se katetri jätetään epiduraalitilaan ja yhdistetään kipupumppuun, jota pidät sitten sektion jälkeen. Eri sairaaloissa eri käytäntö, meillä oli 2 vrk. Menee tasaseen lääkkeitä epiduraalitiaan, tehokas! Annostelua voi tarv. muuttaa. Ei tunnu selässä, mutta laittaa kutiamaan (fentanyyli siis). ja pyydät aina vapautusta pumpusta kun käyt suihkussa yms. missä vaan kun olet poissa sängystä.

Onnea vaan!

Mullakin oli hätäsektio ja kolme päivää sen jälkeen kipupumppu. Ihan loistava kapistus! Selkään se piuha meni, kai sinne selkäytimeen. Ainut huono puoli on, että jos liikkua haluaa, se on pumpun kanssa vaikeaa. Mä tosin makasin ne kolme päivää, joten ei mua haitannut.

Kiitos paljon vastauksistanne! osaan nyt tarkemmin kysellä kun joudun sairaalaan sisään, ettei sitten taas mene hätäsektioksi. Haluan nyt kokea todellakin miellyttävän sektion ja olla ehdottomasti hereillä että näen kolmannen pienokaiseni. Kiitos vielä! Enää 4-5 viikkoa....jee!

Mulle tehty kaksi kiireellistä sektiota, eikä kummallakaan kerralla edes tyrkytetty mitään kipupumppua... Ekasta kerrasta yli 14 vuotta niin etten oikein muista söinkö edes särkylääkkeitä, sen muistan että sairaalassa sain pari kertaa piikin pyllyyn kun nukkuminen oli vaikeeta. Toisella kertaa sain kipulääkettä tipan kautta ekana yönä (siis vauvan syntymäyönä), aamulla sängystä ylös enkä sen jälkeen kipulääkkeitä tarvinnut.

Mulle laitettiin hätäsektion jälkeen sellanen kipupumppu joka oli vähän ku rannekello,se oli ihan saman näkönen sellanen musta ranneke josta roikku sellanen 15cm pitunen putkilo jossa sitä lääkettä oli.Siitä sai aina itse painaa lisää lääkettä suoneen kun siltä tuntu.Siin oli joku säädin ettei sitä mennyt liikaa.sitä sai painaa koska vaan mut jos edellisestä painalluksesta oli liian vähän aikaa ei lääkettä mennyt,joten ei saanu annettua itelleen yliannostusta ;)
Oli kyllä tosi hyödyllinen ja käytännöllinen kapistus eikä kokoaikaa tarvinnu hoitajii pyytää piikittää lisää kipulääkettä.
Mä sain kyllä kans reiteen sellaset pistokset eka et jouduin heräämössä 5 tuntia odotteleen enneku pääsin osastolle ja näin tyttäremme.Isukki sen aikaa oli hänen kanssa :wave:

Yhteistyössä